REKLAMA

Fabryka elektryków z Wietnamu wyceniona na więcej niż Ford czy General Motors

Agata Wojciechowska2023-08-16 14:20redaktor
publikacja
2023-08-16 14:20

W pierwszym dniu notowań wycena producenta samochodów elektrycznych VinFast przeskoczyła Forda (48 mld dolarów) i General Motors (46 mld dolarów), osiągając poziom 85 mld dolarów. Na zamknięciu w Nowym Jorku w dniu debiutu akcje kosztowały powyżej 37 dolarów.

Fabryka elektryków z Wietnamu wyceniona na więcej niż Ford czy General Motors
Fabryka elektryków z Wietnamu wyceniona na więcej niż Ford czy General Motors
fot. NamLong Nguyen / / Shutterstock

Zamiast konwencjonalnej sprzedaży akcji Vin Fast wszedł na giełdę, korzystając ze spółki fasadowej (Spac). Z takiego rozwiązania często korzystają start-upy, by przyspieszyć powolny i co tu dużo mówić - kosztowny proces upublicznienia firmy prywatnej. W praktyce oznacza to połączenie spółki, której nie ma na giełdzie, z taką, która jest. Producenci takich samochodów elektrycznych jak Lordstown Motors czy Faraday Future także skorzystały z tego sposobu. Jednak obie firmy straciły ponad 90 proc. swojej wartości giełdowej od czasu fuzji.

We wtorek obrót VinFast był stosunkowo słaby. Akcje o wartości około 185 milionów zmieniały właścicieli. - Inwestorzy nadal wierzą, że przyszłość należy do pojazdów elektrycznych i że tani "zamiennik" z Azji Wschodniej stanie się konkurentem dla tych produkowanych w USA - powiedział Bill Russo, założyciel i dyrektor generalny Automobility w BBC News. - Rynki uważają, że biorąc pod uwagę geopolitykę, będzie to Wietnam, a nie Chiny - dodaje. Jego zdaniem VinFast może nie podzielić losu Lordstown Motors czy Faraday Future, które spalały kapitał szybciej, niż generowały gotówkę, ponieważ jest wspierany przez Vingroup, co daje dostęp do finansowania firmy, która ma udokumentowane osiągnięcia wzrostu. 

Wycena ta dodała około 39 mld dolarów do majątku założyciela i prezesa VinFast Pham Nhat Vounga, który jest najbogatszym obecnie człowiekiem w Wietnamie. Kontroluje on 99 proc. wyemitowanych akcji firmy, głównie za pośrednictwem największego konglomeratu wietnamskiego Vingroyp JSC. To ogranicza znacznie liczbę akcji dostępnych dla innych inwestorów. 

Według danych przedstawionych przez firmę w pierwszej połowie roku VinFast dostarczył 11,3 tys. pojazdów elektrycznych. W analogicznym czasie Tesla wyprodukowała ponad 889 tys. -Tesla nadal będzie wyraźnym liderem, ale jak na razie ten tort jest na tyle duży, że można nim obdzielić i inne firmy - zaznacza Dan Ibers z Wedbush Securities. - VInFast zbudował solidne podstawy do osiągnięcia sukcesu - dodaje. 

Źródło:

Redaktor działu newsroom w portalu Bankier.pl. Absolwentka historii, którą studiowała dłużej niż statystyczny student, ale za to przeszła przez kilka uniwersytetów, w tym uczelnię w Edynburgu. Swoje życie zawodowe rozpoczęła dziesięć lat temu z portalem Bankier.pl. Później współpracowała z licznymi redakcjami, pisząc dla "Gazety Wrocławskiej", nagrywając dla Polskiego Radia i - ku zgorszeniu niektórych - kreując rzeczywistość w "Fakcie". Na pewno nie napisze nic o WIG20, a jeśli już to tylko w kontekście plotek, pogłosek czy domysłów. Dla czytelników siedzi nocami, oglądając seriale, podliczając gaże, czytając książki, śledząc nietypowe aukcje czy podróżując palcem po mapie. Nienawidzi wyrazu “dedykowany”, przeciw któremu prowadzi osobistą krucjatę w internecie. Telefon: 502 924 211

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (15)

dodaj komentarz
pozhoga
A to bardzo słusznie, bo szkolenia fachowców (np. elektryków właśnie) to znacznie dłuższy i wymagający proces niż np. składanie jeździdełek.

Tylko może lepiej miejsca edukacji ludzi nazywać szkołą, a nie fabryką?
monuz
Manufaktura z 11,3 tys. pojazdów wyceniona na 85 mld $ :)
zoomek
Aberracje parkowania wytrzepanego z niczego fiat money. Po prostu.
stefan_wilmont_i_ryszard_cyba
Jak Izera Wystartuje to będą prosili o przejecie! Elon Musk wie już dobrze co się święci. Że Tesla nie ma szans i już szuka zaczepienia w branży Freak Fightów XD
mirek6504
Trzeba ludziom pisać prawdę,, ile razy General Motors bankrutował w statystykach to już będzie 4 razy i żyje na garnuszku rządowym i gdyby nie zamówienia z administracji już dawno by wykitowl podobnie jak Ford a druga sprawa to elektryka porównuje się do elektryka a nie do jakieś sterty sina.
xyzq
GM miał szansę zaistnieć na rynku elektryków z modelem EV1. Niestety - rodzima branża paliwowa zrobiła im piękne kuku i projekt został skasowany z hukiem, tak że niszczyli nawet auta oddane do muzeum :) Zobaczcie na YT "who killed the electric car", ciekawy materiał choć do obejrzenia z dystansem. Niemniej do pewnego momentu GM miał szansę zaistnieć na rynku elektryków z modelem EV1. Niestety - rodzima branża paliwowa zrobiła im piękne kuku i projekt został skasowany z hukiem, tak że niszczyli nawet auta oddane do muzeum :) Zobaczcie na YT "who killed the electric car", ciekawy materiał choć do obejrzenia z dystansem. Niemniej do pewnego momentu w USA była blokada na elektryki. Dlaczego - sami możecie sobie odpowiedzieć :)
men24a
U nas się mówi przez 8 lat o budowie aut elektrycznych a tam się buduje.
Już Chorwaci mają swój elektryczny samochód jak i Turcy a u nas 2 tys wyciętego lasu pod fabrykę i pomysły się wyczerpały.
Może i to dobrze niż tak jak z fabryką maseczek się skończyło, postawili zakład, zakupili maszyny i zamknęli zakład.
PiS teraz
U nas się mówi przez 8 lat o budowie aut elektrycznych a tam się buduje.
Już Chorwaci mają swój elektryczny samochód jak i Turcy a u nas 2 tys wyciętego lasu pod fabrykę i pomysły się wyczerpały.
Może i to dobrze niż tak jak z fabryką maseczek się skończyło, postawili zakład, zakupili maszyny i zamknęli zakład.
PiS teraz wpadł na genialny pomysł, nie będzie izery a będzie 800+
prawdziwynierobot
za to mamy przekop przez mierzeję
xyzq odpowiada prawdziwynierobot
Akurat przekop przez mierzeję będzie miał sens kiedy skończą pogłębiać odcinek rzeczny. Polska coraz lepiej radzi sobie z morską spedycją, do tego stopnia dobrze, że nasi przyjaciele :) Niemcy chcą nam zablokować rozbudowę portu w Szczecinie (konkurencja dla Hamburga) i wymyślają każdy możliwy powód aby tą inwestycję uwalić albo Akurat przekop przez mierzeję będzie miał sens kiedy skończą pogłębiać odcinek rzeczny. Polska coraz lepiej radzi sobie z morską spedycją, do tego stopnia dobrze, że nasi przyjaciele :) Niemcy chcą nam zablokować rozbudowę portu w Szczecinie (konkurencja dla Hamburga) i wymyślają każdy możliwy powód aby tą inwestycję uwalić albo chociaż opóźnić.
xyzq odpowiada xyzq
To macie jedną z analiz https://www.google.com/amp/s/www.wnp.pl/logistyka/po-historycznych-sukcesach-polskich-portow-nadchodza-nowe-inwestycje,696116.amp Kiedy już skończą się durne rządowe przepychanki port w Elblągu z bezpośrednim dostępem do morza (przez przekop) jak najbardziej będzie miał sens. Chyba nie sądzicie, że Rosja próbowałaby To macie jedną z analiz https://www.google.com/amp/s/www.wnp.pl/logistyka/po-historycznych-sukcesach-polskich-portow-nadchodza-nowe-inwestycje,696116.amp Kiedy już skończą się durne rządowe przepychanki port w Elblągu z bezpośrednim dostępem do morza (przez przekop) jak najbardziej będzie miał sens. Chyba nie sądzicie, że Rosja próbowałaby zablokować ta inwestycję powołując się na względy ŚRODOWISKOWE gdyby w grę nie wchodziła polityka i pieniądze? :) A próbowała.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki