REKLAMA

Fabryka Jaguara jednak na Słowacji

Michał Żuławiński2015-08-11 09:53analityk Bankier.pl
publikacja
2015-08-11 09:53

Nowa fabryka Jaguara nie powstanie w Polsce. Indyjski koncern Tata Motors wybrał Słowację – poinformował „Financial Times”.

Według medialnych doniesień, indyjski koncern Tata będący właścicielem JLR sondował przede wszystkim rynek Europy Wschodniej - od Czech po Turcję. Najwięcej szans na pozyskanie inwestycji wartej 1,7 mld euro dawano Słowacji i Polsce. Wśród lokalizacji w naszym kraju wymieniano Jawor oraz Kraków.

O decyzji koncernu motoryzacyjnego „FT” poinformował na Twitterze.

Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński kilka tygodni temu powiedział, że Polska rywalizuje ze Słowacją o dużą inwestycję w sektorze samochodowym. Według niego chodziło o największą fabrykę w historii polskiej motoryzacji, a wartość inwestycji miała przekraczać ponad 7 mld zł. Polityk dodał, że chodzi o inwestora "z górnej półki" oraz "samochód kategorii premium".

fot. / / Jaguar

Dzisiejsze doniesienia wskazują jednak, że z planów tych nic nie wyjdzie. Jak informuje "FT" powołując się na anonimowe źródła, koncern Tata Motors podpisał ze słowackim rządem list intencyjny dotyczący budowy fabryki w mieście Nitra położonym na zachodzie kraju. Produkcja, przy której zatrudnienie znajdzie 6 tys. osób, ma ruszyć w 2018 r.

Jak dowiedział się "Puls Biznesu", Polska zaoferowała pomoc publiczną w wysokości 350 mln złotych. Słowacja przedstawiła znacznie wyższą propozycję i to zapewne stało się powodem, dla którego inwestycja zostanie zlokalizowana własnie u naszego południowego sąsiada.

Jaguar wyprodukował w ub.r. około 450 tysięcy samochodów, lecz planuje rozwinąć produkcję do miliona. Z powodu zwiększenia potrzeb zdolności produkcyjne w trzech brytyjskich fabrykach: w Solihull, Castle Bromwich i Halewood zostały wykorzystane. W ub.r. JLR otworzyła fabrykę w Chinach, a kolejna w Brazylii jest w budowie. Następna na liście jest fabryka w USA lub w Meksyku.

Wybór Słowacji na miejsce budowy nowej fabryki Jaguara oznacza, że lista największych inwestycji motoryzacyjnych pozostanie bez zmian. Przedsięwzięcie realzowane na Słowacji przyćmiłoby dotychczasowego lidera.

Największe inwestycje motoryzacyjne w Polsce
Firma Rok Opis produktu Wartość (mln zł) Miejsca pracy
Fiat Powertrain Technologies Poland 2010 Produkcja małych silników benzynowych 673,2 400
Toyota Motor Manufacturing Poland 2005 Fabryka silników i skrzyń biegów 1440 1000
Toyota Motor Industries Poland 2005 Fabryka silników Diesla 864 500
Man Trucks 2006 Zakład montażu ciężarówek 383 415
Toyota Motor Manufacturing Poland 2007 Fabryka skrzyń biegów 534,8 255
Bridgestone 2006 Fabryka opon 794 600
Ford 2009 Produkcja Forda Ka w zakładach Fiata 314,9 0
General Motors Manufacturing Poland 2012 Produkcja samochodów Astra IV generacji 325,2 150
Mando Corporation Poland 2012 Fabryka elementów hamulcowych i kierowniczych 380,6 277
Volkswagen 2014 Fabryka samochodów dostawczych 3370 2300
Źródło: "Puls Biznesu"

Informacja podana przez „FT” nie została jeszcze potwierdzona przez oficjalne źródła.

Słowacka monokultura

Pozyskanie inwestycji Jaguara sprawi, że rozmiary słowackiej „monokultury” motoryzacyjnej jeszcze bardziej się zwiększą. Jak wynika z danych ACEA, po drugiej stronie Tatr wyprodukowano w ubiegłym roku 842 860 samochodów – ponad dwukrotnie więcej niż w Polsce. Sektor motoryzacyjny odpowiada za 26% słowackiego eksportu i 12% PKB, a pracę w nim znajduje 2,2% osób w wieku produkcyjnym – wynik wyższy od Niemiec (2%) i niższy tylko od Czech (2,7%, dane ACEA za 2012 r.).

Kraj Samochody wyprodukowane w 2014 r.
Niemcy 5 446 423  
Hiszpania 1 851 828  
Wielka Brytania 1 539 456  
Francja 1 455 160  
Czechy 1 157 371  
Słowacja 842 860  
Belgia 481 642  
Węgry 430 683  
Włochy 410 322  
Polska 394 645  
Rumunia 391 425  
Szwecja 154 913  
Austria 134 393  
Portugalia 102 250  
Finlandia 45 842  
Holandia 29 119  
Bułgaria 1 057  
Źródło: ACEA
Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (101)

dodaj komentarz
~szlifierz
Nie będzie nowoczesnych fabryk to nie będzie pracy dla inżynierów , absolwentów politechnik i dla osób ogólnie rozumianych jako ludzie z wyższym wykształceniem . Nie można całe lata, rozwój kraju opierać o firmy rodzinne zatrudniające słabo wykształconych ludzi na umowy śmieciowe konkurując jedynie kosztami pracy . Ten model Nie będzie nowoczesnych fabryk to nie będzie pracy dla inżynierów , absolwentów politechnik i dla osób ogólnie rozumianych jako ludzie z wyższym wykształceniem . Nie można całe lata, rozwój kraju opierać o firmy rodzinne zatrudniające słabo wykształconych ludzi na umowy śmieciowe konkurując jedynie kosztami pracy . Ten model się wyczerpał . Państwo Polskie lekką ręka wydaje pieniądze na zbrojenia pomaga frankowcom , kościołowi a nie chce zainwestować marnych kilkuset milionów w rozwój kraju . Była szansa na pierwszy krok ale stare myslnie wygrało . Do Czech Niemcy przenosza biura projektowe i badawcze . W Polsce w mediach tradycyjnie , pszenica i buraki oraz susza . Najważniejsze problemy w pszenno-buraczanym kraju
~ZN
A jak się mają granty do unijnych rygorów pomocy publicznej ?
~vrfr
Ludzie trzeba czytać na NIEWYGODNE. INFO. PL tam jest wszystko bez owijania w bawełnę.
~dyzio
Lepiej konkurować niskimi podatkami, niż dopłatami które skądś trzeba wziąć. Poza tym PKB to w 70% mały biznes, a nie wielkie korporacje. Wcale nie musimy tu mieć wszystkich fabryk świata, by żyć w dobrobycie. Osobiście wolałbym by ktoś tu z rodzimym kapitałem stworzył od podstaw auto elektryczne "dla mas", bo to rynek Lepiej konkurować niskimi podatkami, niż dopłatami które skądś trzeba wziąć. Poza tym PKB to w 70% mały biznes, a nie wielkie korporacje. Wcale nie musimy tu mieć wszystkich fabryk świata, by żyć w dobrobycie. Osobiście wolałbym by ktoś tu z rodzimym kapitałem stworzył od podstaw auto elektryczne "dla mas", bo to rynek otwarty i przyszłościowy na którym nie ma jeszcze graczy z tak silną pozycją.
~aaa
A czy tak wielki i mądry naród nie może sam wyprodukować aut tylko musi dopłacać Hindusom, żeby łaskawie przyszli i produkowali luksusowe auta w zamian płacąc minimalną swoim pracownikom? Czesi mają Skodę, Rumuni Dacię, a Polacy nie potrafią?
~plutarch
Rosjanie mają Moskwicza i też gitara - wciąż ten sam projekt z lat 60-tych, Po co zmieniać coś, co dobre ;]
~Michal_Warszawa
Tak to wstyd....to ciagle chwalenie sie ze polski inzynier to to to tamto...czyli wlasciwie co ???

To ciagle chwalenie sie ze jakis Polak gdzies odniosl sukces.....

A moze trzeba popatrzec na sprawy realnie ? To ze polski inzynier naukowiec gdzies odnosi sukces a nie w Polsce to POWOD DO PLACZU A NIE RADOSCI !!!! To
Tak to wstyd....to ciagle chwalenie sie ze polski inzynier to to to tamto...czyli wlasciwie co ???

To ciagle chwalenie sie ze jakis Polak gdzies odniosl sukces.....

A moze trzeba popatrzec na sprawy realnie ? To ze polski inzynier naukowiec gdzies odnosi sukces a nie w Polsce to POWOD DO PLACZU A NIE RADOSCI !!!! To znaczy ze jego praca tworzy wartosc dodana w innej gospodarce U NAS TYLKO POBIERAL NAUKE NA KOSZT INNYCH BIEDNYCH OBYWATELI ale nasz model gospodarki go nie potrzebuje bo my zlikwidowalismy nasz przemysl, nasze technologie nasz potencjal gospodarczy....

MY POTRZEBUJEMY operatorow wozkow widlowych, klepaczy faktur, paczkowaczy, team leaderow od logistyki, magazynierow, telefonistki, kasjerki do supermarketow...
TAKA zbudowalismy sobie neoliberalna gospodarke....CO POWAZNIEJSZEGO TO NIE U NAS MY PROSIMY TYLKO O NISKO PLATNE PRACE O NISKIEJ WARTOSCI DODANEJ ale BEDZIEMYSZ KSZTALCIC KADRY DLA INNYCH GOSPODAREK....

CZY TEGO CHCECIE , CHCECIE ABY wszystcy mlodzi wyksztalceni opuscili ten kraj ?
To GLOSUJCIE NA PO !!!
~StanRS odpowiada ~plutarch
Przecież Moskwicz już dawno zbankrutował, ty polskojęzyczny rusufobie.
~rtg653
szkoda ,ze to nie Polska....ludzie nie chrzańcie ,że dobrze się stało bo akurat jest na odwrót...dla Śłowacii dobrze a dla Polski źle kto mi to wytłumaczy
~spostrzegawczy
Powinno się reaktywować FSO i zacząć produkować tani w eksploatacji samochód miejski.We Francji i Reichu przecież produkują auta państwowe firmy.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki