Nowa fabryka Jaguara nie powstanie w Polsce. Indyjski koncern Tata Motors wybrał Słowację – poinformował „Financial Times”.
Według medialnych doniesień, indyjski koncern Tata będący właścicielem JLR sondował przede wszystkim rynek Europy Wschodniej - od Czech po Turcję. Najwięcej szans na pozyskanie inwestycji wartej 1,7 mld euro dawano Słowacji i Polsce. Wśród lokalizacji w naszym kraju wymieniano Jawor oraz Kraków.
O decyzji koncernu motoryzacyjnego „FT” poinformował na Twitterze.
Jaguar Land Rover chooses Slovakia for new plant http://t.co/Qa4eFlwSY7
— fastFT (@fastFT) August 11, 2015
Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński kilka tygodni temu powiedział, że Polska rywalizuje ze Słowacją o dużą inwestycję w sektorze samochodowym. Według niego chodziło o największą fabrykę w historii polskiej motoryzacji, a wartość inwestycji miała przekraczać ponad 7 mld zł. Polityk dodał, że chodzi o inwestora "z górnej półki" oraz "samochód kategorii premium".


Dzisiejsze doniesienia wskazują jednak, że z planów tych nic nie wyjdzie. Jak informuje "FT" powołując się na anonimowe źródła, koncern Tata Motors podpisał ze słowackim rządem list intencyjny dotyczący budowy fabryki w mieście Nitra położonym na zachodzie kraju. Produkcja, przy której zatrudnienie znajdzie 6 tys. osób, ma ruszyć w 2018 r.
Jak dowiedział się "Puls Biznesu", Polska zaoferowała pomoc publiczną w wysokości 350 mln złotych. Słowacja przedstawiła znacznie wyższą propozycję i to zapewne stało się powodem, dla którego inwestycja zostanie zlokalizowana własnie u naszego południowego sąsiada.
Jaguar wyprodukował w ub.r. około 450 tysięcy samochodów, lecz planuje rozwinąć produkcję do miliona. Z powodu zwiększenia potrzeb zdolności produkcyjne w trzech brytyjskich fabrykach: w Solihull, Castle Bromwich i Halewood zostały wykorzystane. W ub.r. JLR otworzyła fabrykę w Chinach, a kolejna w Brazylii jest w budowie. Następna na liście jest fabryka w USA lub w Meksyku.
Wybór Słowacji na miejsce budowy nowej fabryki Jaguara oznacza, że lista największych inwestycji motoryzacyjnych pozostanie bez zmian. Przedsięwzięcie realzowane na Słowacji przyćmiłoby dotychczasowego lidera.
Największe inwestycje motoryzacyjne w Polsce | ||||
---|---|---|---|---|
Firma | Rok | Opis produktu | Wartość (mln zł) | Miejsca pracy |
Fiat Powertrain Technologies Poland | 2010 | Produkcja małych silników benzynowych | 673,2 | 400 |
Toyota Motor Manufacturing Poland | 2005 | Fabryka silników i skrzyń biegów | 1440 | 1000 |
Toyota Motor Industries Poland | 2005 | Fabryka silników Diesla | 864 | 500 |
Man Trucks | 2006 | Zakład montażu ciężarówek | 383 | 415 |
Toyota Motor Manufacturing Poland | 2007 | Fabryka skrzyń biegów | 534,8 | 255 |
Bridgestone | 2006 | Fabryka opon | 794 | 600 |
Ford | 2009 | Produkcja Forda Ka w zakładach Fiata | 314,9 | 0 |
General Motors Manufacturing Poland | 2012 | Produkcja samochodów Astra IV generacji | 325,2 | 150 |
Mando Corporation Poland | 2012 | Fabryka elementów hamulcowych i kierowniczych | 380,6 | 277 |
Volkswagen | 2014 | Fabryka samochodów dostawczych | 3370 | 2300 |
Źródło: "Puls Biznesu" |
Informacja podana przez „FT” nie została jeszcze potwierdzona przez oficjalne źródła.
Słowacka monokultura
Pozyskanie inwestycji Jaguara sprawi, że rozmiary słowackiej „monokultury” motoryzacyjnej jeszcze bardziej się zwiększą. Jak wynika z danych ACEA, po drugiej stronie Tatr wyprodukowano w ubiegłym roku 842 860 samochodów – ponad dwukrotnie więcej niż w Polsce. Sektor motoryzacyjny odpowiada za 26% słowackiego eksportu i 12% PKB, a pracę w nim znajduje 2,2% osób w wieku produkcyjnym – wynik wyższy od Niemiec (2%) i niższy tylko od Czech (2,7%, dane ACEA za 2012 r.).
Kraj | Samochody wyprodukowane w 2014 r. |
Niemcy | 5 446 423 |
Hiszpania | 1 851 828 |
Wielka Brytania | 1 539 456 |
Francja | 1 455 160 |
Czechy | 1 157 371 |
Słowacja | 842 860 |
Belgia | 481 642 |
Węgry | 430 683 |
Włochy | 410 322 |
Polska | 394 645 |
Rumunia | 391 425 |
Szwecja | 154 913 |
Austria | 134 393 |
Portugalia | 102 250 |
Finlandia | 45 842 |
Holandia | 29 119 |
Bułgaria | 1 057 |
Źródło: ACEA |
Słowacka monokultura motoryzacyjna ma się dobrze, a dzięki Jaguarowi jeszcze urośnie http://t.co/9r9G15PXt8 pic.twitter.com/2VP01iaDqZ
— Michał Żuławiński (@M_Zulawinski) August 11, 2015