REKLAMA

Ekologicznie i stylowo – domy z bali

2011-12-07 06:00
publikacja
2011-12-07 06:00
Zdobyły uznanie wśród planujących postawienie klasycznego, choć wyróżniającego się domu. Do ich zalet zalicza się nie tylko wygląd, ale także mniejsze niż w przypadku standardowego budownictwa koszty wykończenia i krótszy czas realizacji. Domy z bali, wciąż najpopularniejsze na południu Polski, podbijają kolejne regiony kraju.



Istnieją setki projektów domów, przeróżne opcje, ale zazwyczaj podstawowym kryterium przy wyborze nieruchomości jest cena i powierzchnia. Dla wielu zwycięzcami są domy z bali, których trwałość wcale nie musi ustępować domom murowanym. Czy to chwilowa moda, czy drewnianych nieruchomości będzie coraz więcej?

Dlaczego drewno? Bo większy komfort mieszkania


Klienci mają najczęściej do wyboru bale okrągłe lub kwadratowe. W Polsce zazwyczaj używa się drewna sosnowego, głównie ze względu na jego dostępność. Stosuje się konstrukcje z pojedynczego bala z możliwością ocieplenia od wewnątrz lub z podwójnego bala docieplonego pomiędzy warstwami drewna. Nie ma także przeciwwskazań, by rozpocząć budowę domu w zimie, co często ma miejsce w przypadku "standardowego" domu.

Osoby mieszkające w domu z bali lub planujące jego budowę zachwalają wygodę, funkcjonalność i styl. Wysoko oceniają także komfort mieszkania – według nich klimatu nieruchomości nie da się porównać z domem murowanym.

Poszczególne etapy budowy domu

Stan surowy otwarty
  • zakup, transport, suszenie i obróbka elementów drewnianych oraz podstawowe zabezpieczenie impregatem
  • wylanie fundamentu
  • postawienie zewnętrznych i nośnych ścian z bali
  • konstrukcja dachu wraz z poszyciem
Stan surowy zamknięty
  • okna i drzwi zewnętrzne
Stan deweloperski
  • montaż instalacji wewnętrznych
  • montaż ścian działowych i izolacji
  • wykonanie posadzek
  • postawienie kominów i wentylacji
  • impregnacja właściwa wewnątrz i zewnątrz ścian drewnianych
Stan „pod klucz”
  • wykańczanie ścian, sufitów, połaci dachowych
  • instalacja drzwi wewnętrznych
  • położenie glazury w kuchni, łazienkach
  • wykonanie podłóg
  • gniazda i przełączniki elektryczne
  • instalacja pieca centralnego ogrzewania i grzejników

* Źródło Bankier.pl na podstawie www.sielanka.eu

O drewnianej posiadłości opowiada Marta Balcerzak-Buluk, która zdecydowała się na wybudowanie domu z bali – Od zawsze marzyliśmy z mężem o domu z drewna. Zależało nam, aby nasz dom był wykonany z naturalnego materiału i był ekologiczny. Dom z bali w stu procentach spełnił nasze kryteria. Nie wymaga docieplenia, tworzy wewnątrz mikroklimat i naturalną klimatyzację - zimą dobrze trzyma ciepło, natomiast latem jest przyjemnie chłodno. Dom jest parterowy, został wykonany według naszego autorskiego projektu, jest funkcjonalny i niczym w tej kwestii nie odbiega od domu murowanego.

Budowa domu w kilka miesięcy


Firmy zajmujące się budową drewnianych domów często podkreślają szybki czas postawienia nieruchomości. Częstym budulcem jest drewno pochodzące ze Skandynawii, które uchodzi za trwałe i wysokiej jakości.



– Czas realizacji zamówienia zależy od wielu aspektów, jednak zwykle proces ten trwa 3-4 miesiące do osiągnięcia stanu surowego zamkniętego. W pierwszym miesiącu drewno jest zamawiane, selekcjonowane i przewożone do suszarni. Proces suszenia, obróbka drewna (gotowych bali do złożenia na budowie) i przywiezienie na teren inwestora to kolejny miesiąc. Ostatnie 30 dni to montowanie domu na fundamencie. Przy sprawnej koordynacji poszczególnych ekip budowlanych wykończenie domu pod klucz powinno zająć 6-7 miesięcy – mówi Zbigniew Nowak, prezes firmy Sielanka, realizującej zamówienia na domy z bali.

Kiedy dom z bali się rozpadnie?


Żywotność domu z bali szacowana jest nawet na 300 lat. Czy tak jest w rzeczywistości? Firmy zajmujące się budową tego typu nieruchomości za dowód, ze drewno to trwały budulec, przytaczają przykład drewnianych kościołów, których wiek szacuje się na nawet kilkaset lat.

  – Stan surowy zamknięty domu z bali jest nieznacznie droższy od murowanego obiektu o identycznych parametrach. Ta różnica zwraca się przy wykończeniu budynku począwszy od izolacji, przez tynkowanie, a skończywszy na malowaniu. Drewno jest bardzo dobrym „izolatorem” posiadającym bufor ciepła – komentuje Zbigniew Nowak.

Postawienie domu o powierzchni 100 mkw. to koszt około 150 tysięcy złotych. Do tego trzeba doliczyć działkę, media i wykończenie. Dom to spory wydatek – początkowo porównywalny do zakupu mieszkania, po doliczeniu dodatkowych kosztów często okazuje się znacznie większy. Ale komfort życia jest nieoceniony.

Hanna Hylińska,
Źródło:

Do pobrania

dom2pngdom2png
Tematy
Karta kredytowa nr 1 w Polsce wg plebiscytu Złoty Bankier 2021! RRSO: 7,44%

Karta kredytowa nr 1 w Polsce wg plebiscytu Złoty Bankier 2021! RRSO: 7,44%

Komentarze (14)

dodaj komentarz
~Wanda
Domy z bali są cudowne i mają swój niepowtarzalny styl i charakter. W takich domach żyje się zdrowo i ekologicznie. Budowa takich domów nie jest już domeną południowej Polski. Coraz więcej można ich spotkać w Krainie Wielkich Jezior. Stawia je tam lokalna firma Natur Eko Dom, która buduje z rodzimego surowca, którym Domy z bali są cudowne i mają swój niepowtarzalny styl i charakter. W takich domach żyje się zdrowo i ekologicznie. Budowa takich domów nie jest już domeną południowej Polski. Coraz więcej można ich spotkać w Krainie Wielkich Jezior. Stawia je tam lokalna firma Natur Eko Dom, która buduje z rodzimego surowca, którym jest bal z sosny mazurskiej. Ich domy kryte strzechą są przepiękne i w przyszłości też w takim zamieszkam.
~Paweł
Ja mam dom z bali, w którym mieszkam od prawie 10 lat. Jak na razie jestem bardzo zadowolony z tej inwestycji i nie żałuję, że się na nią zdecydowałem. Wiele zależy od wykonawcy i zastosowanych materiałów. Dla mnie budowała firma Proeko i bez wahania mogę ją polecić.
~lomip
@Paweł, a dlaczego zdecydowałeś się na tę firmę? My na przyład teraz myślimy o Domy Balik, bo w okolicy kazdy jest zadowolony z ich pracy. Biorą dobre drewno.
~własciciel, pasjonat
Dla nienasyconych artykułem polecam wybrać się na stronę firmy Sielanka, która użyczyła zdjęć i tego skrawka tekstu. Na stronie mają cały poradnik wyjaśniający bardzo wiele istotnych kwestii.
Komentując inne wypowiedzi powiem tylko tyle, że jak w każdej dziedzinie są zwolennicy i przeciwnicy. Oczywiście dom
Dla nienasyconych artykułem polecam wybrać się na stronę firmy Sielanka, która użyczyła zdjęć i tego skrawka tekstu. Na stronie mają cały poradnik wyjaśniający bardzo wiele istotnych kwestii.
Komentując inne wypowiedzi powiem tylko tyle, że jak w każdej dziedzinie są zwolennicy i przeciwnicy. Oczywiście dom z bali najlepiej komponuje się na terenach górzystych, w obecności drzew, lasów, ewentualnie z ciekawą architekturą wokół. Budowania go na płaskim terenie pod miastem obok zatłoczonych murowanych osiedli mieszczuchów troszkę nie pasuje:).
Taki dom ma duszę, zapach, klimat. Jest zdrowy, drewno ma właściwości antystatyczne (nie przyciąga kurzu) wydziela olejki eteryczne, reguluje poziom wilgotności w domu stwarzając idealny klimat dla zdrowia jego domowników. Domy z bali polecane są dla alergików a to o czymś świadczy!!!
Nie prawdą jest, że jesteśmy w nim ograniczeni jeśli chodzi o wielkość okien. Dzisiejsza technika pozwala ten problem ominąć. Ponadto hałas z piętra powyżej można wygłuszyć odpowiednimi materiałami. Oczywiście jak się na nich bezmyślnie zaoszczędzi to potem mamy efekt niezadowolenia. Dobre impregnaty chronią taki dom nawet do 7 lat a konserwacja z zewnątrz to ogranicza się do jednej soboty z sąsiadem i pędzlem. W środku stosujemy preparaty na bazie soli nie szkodliwe dla zdrowia człowieka.
Jeśli komuś „siedzi” wilgoć w ścianach to tylko oznacza, że ma wykonany dom przez nieprofesjonalistów a elektrykę chowa się w ściany balowe, stropy lub ściany działowe o konstrukcji szkieletowej. Kiedyś montowano ją na metalowe blaszki bezpośrednio do bali, ale to przeszłość, chyba że ktoś ma takie życzenie.
Na Białorusi z tego co wiem buduje się z drewna różnego, niekoniecznie legalnego pochodzenia co wpływa na jego właściwości konstrukcyjne. Dodatkowo nie jest suszone co powoduje spore trudności w jego użytkowaniu na co dzień. Przez to taki dom jest o wiele tańszy. W Polsce szanujące się firmy używają drewna certyfikowanego na materiał konstrukcyjny, które jest odpowiednio obrabiane, impregnowane fabrycznie oraz suszone do odpowiedniej wilgotności. To daje pewność, komfortu z późniejszego użytkowania takiego domu.

Chyba to tyle

Pozdrawiam – właściciel, pasjonat i obrońca domów z bali 
~producent domów
szanowna Pania Haniu :-)
dom drewniany z bala- zabezpieczanie drewna:
-bor, chrom, siarczan amonu
- płyta osb - glikol
itd itp
napewno chcialabyś to wdychać ;-)
kiedyś jak robilem Technikum Leśne otworzyli nowy kierunek - Ekologia Środowiska, przyszły w 99% dziewczyny, ich poziom intelektualny po 4 klasie
szanowna Pania Haniu :-)
dom drewniany z bala- zabezpieczanie drewna:
-bor, chrom, siarczan amonu
- płyta osb - glikol
itd itp
napewno chcialabyś to wdychać ;-)
kiedyś jak robilem Technikum Leśne otworzyli nowy kierunek - Ekologia Środowiska, przyszły w 99% dziewczyny, ich poziom intelektualny po 4 klasie był.... nie, nie ma o czym mowić :-0
duuuuużo zdrowka w domku z cegiel zyczę :-)
~Normalny
Może i jest mikroklimat, ale są też wady: ktokolwiek chodzi na pietrze to słychać w całym domu, ograniczona powierzchnia okien- czy ktoś widział w drewnianym domu duże okna? Konstrukcja domu "pracuje", co czasami słychać. Łazienka - jeżeli ściany są drewniane to mimo glazury nie do pozazdroszczenia. Wilgoć Może i jest mikroklimat, ale są też wady: ktokolwiek chodzi na pietrze to słychać w całym domu, ograniczona powierzchnia okien- czy ktoś widział w drewnianym domu duże okna? Konstrukcja domu "pracuje", co czasami słychać. Łazienka - jeżeli ściany są drewniane to mimo glazury nie do pozazdroszczenia. Wilgoć siedzi w ścianach. Instalacja elektryczna kiedyś musiała "iść" po wierzchu, teraz sa systemy ukryte, ale nie poprowadzisz jak ci sie chce np. na skos bo są bale. Podłoga jeżeli jest drewniana to zapomnij o gładzi i równym poziomie między pokojami. Niby nic nie widać ale jak porównasz z murowanym to rzuca sie w oczy. Pożar -niby impregnowane drewno ale nikt mi nie udowodni, że taki dom nie pali się tak samo jak murowany. Poza tym przypomina mi altankę lub co najwyżej leśniczówkę lub daczę w górach i wtedy jest to oczywiście mikroklimat. (dodatkowo -np na Białorusi wiekszość domów jednorodzinnych poza miastami jest drewniana i marzeniem i prestiżem każdego Białorusina jest dom murowany, to tak dla porównania, co kraj to obyczaj)
~Właściciel
Dnia 2011-12-07 o godz. 11:00 ~Normalny napisał(a):
> Może i jest mikroklimat, ale są też wady: ktokolwiek chodzi
> na pietrze to słychać w całym domu, ograniczona
> powierzchnia okien- czy ktoś widział w drewnianym domu duże
> okna? Konstrukcja domu "pracuje", co
> czasami
Dnia 2011-12-07 o godz. 11:00 ~Normalny napisał(a):
> Może i jest mikroklimat, ale są też wady: ktokolwiek chodzi
> na pietrze to słychać w całym domu, ograniczona
> powierzchnia okien- czy ktoś widział w drewnianym domu duże
> okna? Konstrukcja domu "pracuje", co
> czasami słychać. Łazienka - jeżeli ściany są drewniane to
> mimo glazury nie do pozazdroszczenia. Wilgoć siedzi w
> ścianach. Instalacja elektryczna kiedyś musiała
> "iść" po wierzchu, teraz sa systemy
> ukryte, ale nie poprowadzisz jak ci sie chce np. na skos bo
> są bale. Podłoga jeżeli jest drewniana to zapomnij o gładzi
> i równym poziomie między pokojami. Niby nic nie widać ale
> jak porównasz z murowanym to rzuca sie w oczy. Pożar -niby
> impregnowane drewno ale nikt mi nie udowodni, że taki dom
> nie pali się tak samo jak murowany. Poza tym przypomina mi
> altankę lub co najwyżej leśniczówkę lub daczę w górach i
> wtedy jest to oczywiście mikroklimat. (dodatkowo -np na
> Białorusi wiekszość domów jednorodzinnych poza miastami
> jest drewniana i marzeniem i prestiżem każdego Białorusina
> jest dom murowany, to tak dla porównania, co kraj to
> obyczaj)
Mój komentarz z pozycji mieszkańca takiego domu: mikroklimat nieoceniony (oczywiście nie dotyczy to tzw. kanadyjczyków), dom jest głośniejszy, słychać innych chodzących wyżej, olbrzymie okna na pół ściany byłyby problemem chyba nie do przeskoczenia, dom z bala w podmiejskim osiedlu wygląda dziwnie, ale wokół jest zazwyczaj więcej gorszych "Gargameli"...
Nie jest natomiast prawdą, że trzeba zapomnieć o jednym poziomie podłogi drewnianej z płytkami, dla fachowców to żaden problem! Również instalacje elektryczne są schowane beż problemu. Oczywiście tylko ktoś nieodpowiedzialny poprowadzi je pod skosem nawet pod tynkiem - oszczędności na przewodach są naprawdę w bilansie budowy zupełnie nieistotne. W łazienkach są częściowo płytki na gipsowych stelażach - sprawdza się to fantastycznie, a byłem sceptyczny póki sam się nie przekonałem!
O skutkach pożaru się nie wypowiadam tfu tfu... Niech się wypowie likwidator takich szkód z ramienia ubezpieczyciela. Dodam tu wyższy koszt ubezpieczenia drewnianego domu w moim przypadku. Artykuł ogólnikowy, ale jaki ma tu być - wiele tez prawdziwych, żadnej ewidentnej głupoty - dla potencjalnych inwestorów by się zainteresowali też domem z bala i tyle.
~bobrek odpowiada ~Właściciel
Niedawno zamieszkalem w domu z bali. Zgadzam sie, ze nie kazdemu sie taki dom moze podobac. Ja mieszkalem 30 lat w domu murowanym i teraz dom drewniany jest dla mnie czyms wspanialym. Dla mnie najwieksza zaleta jest wyglad, bo jestem milosnikiem stylu rustykalnego. Faktycznie, bardzo trudno w takim domu zrobic wszystko rowno, gladko Niedawno zamieszkalem w domu z bali. Zgadzam sie, ze nie kazdemu sie taki dom moze podobac. Ja mieszkalem 30 lat w domu murowanym i teraz dom drewniany jest dla mnie czyms wspanialym. Dla mnie najwieksza zaleta jest wyglad, bo jestem milosnikiem stylu rustykalnego. Faktycznie, bardzo trudno w takim domu zrobic wszystko rowno, gladko i "w kancik". No ale to nie sa domy dla wielbicieli gladzi i plytek ulozonych z tolerancja 0.1 mm, ci rwaliby sobie wlosy z glowy. Male nierownosci, krzywosci, niejednorodnosc drewna, skrzypiace podlogi, akustyka (dudniacy odglos krokow) to dla mnie wlasnie ZALETY. Ponadto milkroklimat faktycznie lepszy niz w domu murowanym. Prowadzenie instalacji nieco inne, ale sprawny instalator sobie bez problemu poradzi i wszystko poukrywa w stropie, sciankach dzialowych, kanalach w balach. Pewna istotna wada jest problematycznosc remontow i usuwania awarii. Wiaze sie to z rozbieraniem boazerii ze scianek dzialowych (chyba, ze ktos ma plyty g-k), awaria w stropie to rozbieranie podlogi. Ewentualne zalanie oznacza koniecznosc rozebrania podlog i suszenia izolacji... Ogolnie drobne poprawki w technologii murowanej sa banalne: mlotek, przecinak a potem szpachla gips i po robocie. W drewnie jest duzo trudniej i prawie zawsze zostanie slad. Ponadto koniecznosc impregrancji z zewnatrz, poczatkowo co 3 lata, potem coraz rzadziej. Ogolnie dom z bali to dom dla pasjonatow i milosnikow tej technologii. Wymaga wiecej uwagi, konserwacji, dbalosci i trudno go zrobic "w kancik". W zamian oferuje magiczny klimat, genialnie sie w nim wypoczywa, ma "dusze", dla zmeczonego miastem mieszczucha teskniacego za "wiejskimi klimatami" - rewelacja.
izzzka
Dał mi Pan do myślenia, dzisiaj złożyłam zapytanie do firm, właśnie o dom z bali, ciekawe...
Firm szukałam u nich http://www.budowadomu24h.pl/
~would odpowiada ~bobrek
ja bym się zdziwiła, jakby się podobały wszystkim, ale mnie urzekły. Wydają mi się bardzo ciepłe i przytulne, mają taki swój niezwykły klimat, co prawda się bałam o ich jakość ale ten art http://budownictwopolskie.pl/artykul/obalamy_mity_na_temat_drewnianych_domow_prefabrykowanych rozwiał wszystkie moje wątpliwości ja bym się zdziwiła, jakby się podobały wszystkim, ale mnie urzekły. Wydają mi się bardzo ciepłe i przytulne, mają taki swój niezwykły klimat, co prawda się bałam o ich jakość ale ten art http://budownictwopolskie.pl/artykul/obalamy_mity_na_temat_drewnianych_domow_prefabrykowanych rozwiał wszystkie moje wątpliwości dotyczące domków drewnianych.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki