REKLAMA

Dzięki funduszom UE zmodernizowano setki kilometrów linii kolejowych

2024-05-01 15:00
publikacja
2024-05-01 15:00

Dzięki finansowaniu z różnych programów unijnych, zmodernizowano setki kilometrów linii kolejowych, stacje, przystanki; powstały nowe odcinki torów, nowe systemy sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa - informują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Dzięki funduszom UE zmodernizowano setki kilometrów linii kolejowych
Dzięki funduszom UE zmodernizowano setki kilometrów linii kolejowych
fot. Michał Kaźmierczak / / FORUM

Według informacji przekazanych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), w ramach samego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 wybudowano lub przebudowano 583 km linii kolejowych; z unijnych środków przeznaczono na to niemal 10,2 mld zł.

W latach 2014-2020 dzięki środkom z tego samego programu przebudowano lub zmodernizowano 378 km linii kolejowych z dofinansowaniem unijnym w wysokości prawie 14,1 mld zł, a w ramach instrumentu "Łącząc Europę" 2014-2020 przebudowano lub zmodernizowano 357 km linii kolejowych na co przeznaczono środki unijne w wysokości niemal 15,3 mld zł.

W przypadku Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 przebudowano bądź zmodernizowano 73 km linii kolejowych z dofinansowaniem z UE w wysokości prawie 1,7 mld zł.

CUPT poinformował też, że w zakresie perspektywy finansowej 2021-2027 Polska otrzymała dofinansowanie z UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 w wysokości ponad 21 mld zł na projekty kolejowe.

Według PKP PLK, w latach 2004-2023 łączne nakłady na inwestycje kolejowe – w tym również te współfinansowane przez Unię Europejską – wyniosły blisko 116 mld zł. Prace objęły ok. 17 tys. kilometrów torów. Efektem są dzisiaj krótsze czasy przejazdu na ważnych trasach jak m.in. Warszawa – Trójmiasto, Katowice – Kraków, Kraków - Rzeszów, Wrocław – Poznań, Warszawa – Białystok, Ełk – Szczytno – Olsztyn.

Po wielu latach wróciły połączenia kolejowe z Wieliszewa do Zegrza Południowego, z Ostrołęki do Chorzel, z Legnicy do Lubina i Rudnej Gwizdanowa, z Łukowa do Lublina, a także na trasach Lewki – Hajnówka, Świdnica – Jedlina Zdrój oraz Wrocław – Sobótka – Świdnica. Mieszkańcy zyskali możliwość dogodnych codziennych i okazjonalnych podróży koleją.

Budowa nowych linii do terminali lotniczych pozwoliła lepiej zintegrować różne środki transportu i umożliwiła łączenie transportu kolejowego z lotniczym. Powstały połączenia do lotniska Kraków Balice, Katowice-Pyrzowice, Rzeszów Jasionka, Warszawa Lotnisko Chopina czy Olsztyn-Szymany.

Zwiększyła się również dostępność do kolei dzięki budowie nowych stacji i przystanków w całej Polsce. Nowe obiekty powstały zarówno w dużych miastach np. Krakowie, Rzeszowie, Warszawie, Olsztynie czy Łodzi jak i w mniejszych miejscowościach m.in. w Piszu, Warce, Wałbrzychu, Hryniewiczach, Pabianicach, Zgierzu, Zaklikowie, Stalowej Woli, Zamościu, Ustroniu czy Iwinach.

Istotnym efektem kolejowych inwestycji jest także poprawa warunków do przewozów towarów. Dzięki inwestycjom zrealizowanym przy pomocy środków unijnych poprawił się dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Sprawny przewóz towarów jest możliwy dzięki pracom na przejściach granicznych i modernizacji ważnych linii dla ruchu towarowego, jak np. linia 131 Chorzów Batory – Tczew, linia 273 Wrocław – Szczecin tzw. Nadodrzanka, linie kolejowe w woj. śląskim np. Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze.

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ drag/ js/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
mietek00
Ten artykuł to czysty przykład manipulacji. Dofinansowanie z unii na projekty rozwoju koleji w latach 2014 - 2020 to około 31 mld, a łączna wartość tych projektów to ponad 70 mld. Unia nie dała nam nawet połowy potrzebnych środków.
pstrzezek
A pewnie. Powinni dać 150% a my wspaniałomyślnie zaakceptujemy :) Lament PiSiora czy zwykły brak argumentów?
zoomek
Przecież za złotówki można zrobić to samo!
Jedno (euro) czy drugie (złocisz) jest wyklikane z NICZEGO!
Niema to ŻADNEG pokrycia w niczym.
Kompletnie w niczym.
Nikt niczego nie gwarantuje za jednostkę euro czy złotówki.
tomitomi
nagonka medialna do urabiania , do przetrawienia !

..to już nie trzeba robić ''szprych'' do lotniska !! nie ??

Powiązane: 20 lat Polski w Unii Europejskiej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki