Otoczenie rynkowe jest korzystne dla branży deweloperskiej, nie widać zagrożeń po stronie popytu, czy realizacji projektów - ocenili przedstawiciele Dom Development podczas wideokonferencji. Odnotowana w III kw. marża brutto na poziomie 31 proc. to zdaniem zarządu zadowalający poziom.


"Bardzo dobra sytuacja popytowa łączy się z dobrą dla deweloperów sytuacją po stronie dostępności sił wykonawczych i kosztów budowy. Od początku roku koszty budowy efektywne są stabilne, nie rosną, więc dla deweloperów i ich przyszłych marż to dobra informacja. Na razie utrzymuje się silny popyt, stabilna sytuacja na rynku realizacyjnym, także otoczenie rynkowe jest dla branży deweloperskiej i Dom Development bardzo korzystne” – powiedział prezes Jarosław Szanajca.
"Dla nas najważniejszą sprawą jest to, że mamy dobry rynek, że na razie nie widać elementów zagrożenia, które mogłyby zmienić nasze pozytywne wyobrażenie o rynku, czy to po stronie popytu, czy realizacyjnej, planistycznej w najbliższych kwartałach" - dodał.
Według stanu na koniec września 2023 roku, na gruntach nabytych lub kontrolowanych przez grupę Dom Development można wybudować łącznie 18 tys. lokali (wzrost o 0,9 tys. lokali w porównaniu z końcem 2022 roku).
W trzecim kwartale 2023 r. Dom Development rozpoczął realizację dziewięciu projektów liczących łącznie 934 lokale, a narastająco od początku 2023 r. grupa rozpoczęła 29 projektów obejmujących łącznie 3.457 lokali – we wszystkich czterech aglomeracjach, w których prowadzi działalność. Na koniec września jej oferta liczyła 2.141 lokali dostępnych do sprzedaży (wobec 2.082 na koniec 2022 roku).
Prezes poinformował, że w trzecim kwartale grupa kupiła grunty w sześciu nowych lokalizacjach.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że na rynku warszawskim udało nam się zdobyć projekt na Mokotowie – 470 lokali, który możemy uruchomić jeszcze w tym roku, co znacznie zasili ofertę (...). Sfinalizowaliśmy kolejny zakup na Bielanach – prawie 500 lokali, też w niedługim czasie będziemy go uruchamiać. (...) Wrocław też mocno się rozwija. W Krakowie kupiliśmy lokalizację przy Parku Matecznym – na 593 lokale" - powiedział Szanajca.
Prezes pytany, na jaki poziom wielkości oferty chciałaby wejść spółka poinformował, że optymalny poziom oferty to 2,7-2,8 tys. lokali.
W trzecim kwartale 2023 r. marża brutto na sprzedaży Dom Development wzrosła do 31,4 proc. z 26,6 proc. rok wcześniej, i jest to - zdaniem zarządu - poziom zadowalający.
"Możliwa jest poprawa (marży brutto na sprzedaży - PAP), ale wydaje się na tyle mocno wyśrubowana i wysoka, że nie budowałbym na tej podstawie wyższych oczekiwań. Wydaje się, że marża na poziomie 31 proc., nawet jeśli przejściowo uda nam się, aby wzrosła, to myślę, że to poziom zadowalający dla akcjonariuszy" - ocenił wiceprezes i dyrektor finansowy Leszek Stankiewicz.
doa/ osz/