REKLAMA
FORUM FINANSÓW

Dokąd po najtańsze zakupy? Ten sklep był liderem najniższych cen we wrześniu

2025-10-23 07:14
publikacja
2025-10-23 07:14

Auchan był liderem najniższych cen we wrześniu, wyprzedził Makro Cash & Carry i E. Leclerc - podała agencja badawcza ASM SFA.

Dokąd po najtańsze zakupy? Ten sklep był liderem najniższych cen we wrześniu
Dokąd po najtańsze zakupy? Ten sklep był liderem najniższych cen we wrześniu
fot. BartlomiejMagierowski / / Shutterstock

Średni koszt koszyka zakupowego w Auchan wyniósł 286,58 zł. To wzrost o 0,02 zł, czyli o 0,01 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu, należący przed miesiącem również do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 16,30 zł (Makro Cash & Carry) i 18,67 zł (E.Leclerc).

Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 354,17 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - 307,78 zł.

W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 362,44 zł. Natomiast najtańsze zakupy (316,65 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Ile wydajemy średnio w danym sklepie 

Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła we wrześniu o 5,43 zł (1,71 proc.) w skali miesiąca i wyniosła 323,03 zł - wynika z raportu ASM SFA. Zwrócono uwagę, że sieci handlowe zaczynają już przygotowywać się do sezonu przedświątecznego.

Jak wynika z raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA, we wrześniu wzrost cen odnotowano w 10 na 13 zbadanych sieci handlowych. W pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu. Średnio najbardziej zdrożał koszyk zakupowy w sieci Selgros Cash & Carry (o 5,96 proc.), natomiast najbardziej staniał w Kauflandzie (o 1,44 proc.).

Zgodnie z analizą najtaniej zakupy wchodzące w skład koszyka można było zrobić w Auchan; tylko w tej jednej sieci jego cena nie przekroczyła 300 zł i wyniosła 286,58 zł. To 2 grosze (0,01 proc.) więcej niż w sierpniu. Na drugim miejscu znalazła się sieć Makro Cash & Carry, w której ten sam zestaw produktów był o 16,30 zł droższy, a na trzecim był E.Leclerc, gdzie cena była wyższa o 18,67 zł. Najwięcej za raportowany zestaw produktów trzeba było zapłacić w sieci Netto - 354,17 zł. Wśród tradycyjnych sieci, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach gdzie średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 307,78 zł.

„Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Widać, że sieci zaczynają przygotowywać się na wzrost kosztów operacyjnych w czwartym kwartale oraz na sezon przedświąteczny. To z kolei przekłada się na droższe produkty codziennego użytku. Podwyżki w chemii gospodarczej i kosmetykach – w tym nawet o 8 proc. – mogą wynikać z rosnących kosztów surowców oraz transportu. To segment, który reaguje szybciej na zmiany kosztów produkcji niż żywność. Dla konsumentów oznacza to, że w nadchodzących miesiącach mogą częściej szukać zamienników lub produktów marek własnych” - wskazał Kamil Kruk z ASM SFA, cytowany w raporcie.

Z analizy wynika, że jeśli do koszyka zakupowego trafiłby produkty ze sklepów, w których są one najtańsze, to wówczas trzeba byłoby za niego zapłacić 248 zł, czyli o 7,17 zł więcej niż w sierpniu. Gdyby kupić je tam, gdzie są one najdroższe, to trzeba byłoby zapłacić 385,33 zł (o 6,14 zł więcej niż miesiąc wcześniej). Zwrócono uwagę, że różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem wyniosła tym samym 137,33 zł, czyli o 1,03 zł mniej niż miesiąc wcześniej.

We wrześniu wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał płyn do WC (o 7,12 proc.), szampon do włosów (o 5,86 proc.) i herbata (o 4,55 proc.). Cena spadła jedynie w przypadku żelu pod prysznic (o 0,82 proc.).

W badaniu przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się? najpopularniejsze artykuły z kategorii: nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne. Przebadano ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych - zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie objęło porównanie cen analogicznych produktów tych samych marek i o tych samych gramaturach z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych hybrydowych. (PAP)

bpk/ mick/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
zenonn
Kto robi codzienne zakupy w najtańszym reklamowanym sklepie?
Jeździ tam autem raz w tygodniu? Podróż nic nie kosztuje?

Zakupy codzienne robi się w najdogodniejszym sklepie.
Każda sieć ma inne produkty.
bha
Czy lider Cen promocyjnych trwających krótkoterminowo?.
torelek
Auchan chyba od zawsze jest najtańsze. Jak dla mnie to ulubiony sklep, bo i wybór dużo większy niż w lidlonkach
zenonn
Argument wyboru i szerokich alejek jest ważny.
Auchan najczęściej odwiedzam wieczorem w dzień powszedni, gdy ludzi mało.
Za ścisk nie znoszę Biedronki i podobnych.
Cena najniższa? Jest ostatnią rzeczą przy potrzebnych zakupach. W Biedronce, Lidlu nie ma produktów nabywanych przeze mnie w Auchan

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki