REKLAMA

Kolor auta ważniejszy niż napęd? Do żółtego dopłacisz, na srebrnym mniej zarobisz

Marcin Kaźmierczak2025-08-08 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-08-08 06:00

Kolor może mieć większy wpływ na cenę używanego samochodu od rodzaju napędu – taki wniosek można wysnuć z analizy przeprowadzonej przez niemiecki serwis t-online.de. To, jakim lakierem pomalowane zostało nasze auto, ma także wpływ, jak dużo czasu zajmie nam znalezienie kupca.

Kolor auta ważniejszy niż napęd? Do żółtego dopłacisz, na srebrnym mniej zarobisz
Kolor auta ważniejszy niż napęd? Do żółtego dopłacisz, na srebrnym mniej zarobisz
fot. Kostikova Natalia / / Shutterstock

O tym, że kupując auto z salonu w podstawowej cenie, mamy do wyboru bardzo ograniczoną gamę kolorystyczną, nikogo nie trzeba przekonywać. W przypadku najpopularniejszych modeli dopłata za auto w wybranym kolorze waha się od ponad 1 tys. do przeszło 4 tys. zł. Kolor ma jednak wpływ także na cenę aut używanych, co warto wziąć pod uwagę zarówno kupując samochód z komisu jak i samemu wystawiając auto na sprzedaż.

Robi się szaro

Na polskich ulicach jest zdecydowanie mniej kolorowo niż na początku XXI w. Jak wynika z danych firmy iSeeCars, w ciągu ostatnich dwudziestu lat odsetek aut w odcieniach szarości wzrósł z 60 do 80 proc.

Do podobnego wniosku skłaniają dane AAA Auto, zgodnie z którymi w 2025 r. udział w ofercie komisów najpopularniejszych aut czarnych, białych, szarych i srebrnych przekroczył 76 proc.

Średni czas sprzedaży używanych aut wg kolorów

Kolor

Udział w ofercie

[w proc.]

Liczba sprzedanych aut

Średni czas sprzedaży

[liczba dni]

Czarny

26,8

179 204

40,4

Biały

17,8

118 804

44,2

Szary

16,0

107 193

42,8

Srebrny

15,9

106 247

35,8

Niebieski

8,4

56 243

37,2

Czerwony

5,7

37 932

38,6

Brązowy

3,6

24 031

40,2

Zielony

2,2

14 960

33,5

Żółty

2,1

8 212

33,6

Bordowy

0,8

5 396

42,0

Beżowy

0,6

4 009

40,0

Złoty

0,6

3 858

40,1

Pomarańczowy

0,3

1 712

42,0

Fioletowy

0,1

980

42,3

Źródło: AAA Auto

Przejdźmy jednak do danych t-online.de. W oparciu o te z niemieckiego rynku, najmocniej cenę podbija kolor żółty. W ciągu ostatniego roku (od czerwca 2024 do czerwca 2025 r.) średnia cena samochodów z drugiej ręki z żółtym lakierem była o ponad 63 proc. wyższa od średniej dla całego rynku. Nominalnie, za żółte auta oczekiwano średnio o 14,8 tys. euro więcej.

Samochody zielone wyceniano przeciętnie o 47 proc. i 11 tys. euro wyżej, z kolei za fioletowe oczekiwano przeciętnie o 39 proc. i 9,1 tys. euro więcej. Powyżej średniej rynkowej – o kilkanaście procent –znalazły się także ceny aut pomalowanych na czarno lub szaro.

Na mniej od średniej dla rynku – odpowiednio o 22 i 19 proc. – wyceniane są z kolei samochody ze srebrnym i brązowym lakierem.

W każdym z powyższych przypadków pod uwagę brany był wyłącznie wpływ koloru na cenę auta. Nie uwzględniano marki, modelu, wieku ani napędu.

Zielony schodzi najszybciej

Inne dane na temat kolorów używanych samochodów prezentuje raport AAA Auto. Zgodnie z nimi, najszybciej z komisów znikają samochody w kolorze zielonym i żółtym. Na sprzedaż auta z takim lakierem potrzeba przeciętnie ok. 33-34 dni. Szybko sprzedają się także wspominane już srebrne samochody – przeciętnie w niespełna 36 dni.

Na drugim biegunie znajdują się samochody w najpopularniejszych barwach. Białe i szare auta sprzedaje się przeciętnie o ok. 10 dni dłużej. Więcej czasu potrzeba także na znalezienie kupca dla samochodów w znacznie rzadziej spotykanych i wyrazistszych kolorach – pomarańczowym i fioletowym.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
kamiloss
Jeśli kupimy sprawdzone auto - to naprawdę kolor to sprawa drugorzędna. Ma służyć i owszem ciezsyć oko ale przede wszystkim byc niezawodne. Nam przy zakupie auta pomoglo autotesto i ich rzeczoznawca sprawdził auto od podszewki, dzięki czemu mielismy pewnosc, ze nic nas nie zaskoczy i nie kupujemy kota w worku.
nrg
Logika powinna być taka , że najbardziej widoczny pojazd na drodze jest WIDOCZNY, czyli mniej narażony na kolizje. Takie parametry były (nie wiem czy jeszcze są) przy obniżeniu składki OC w Kanadzie.
stain
A może ten żółty - taki "sportowy" kolor kupują ludzie razem ze "sportowym" wyposażeniem (lepszym silnikiem itp.), albo to "sportowe" wyposażenie sobie później dodają? I przy sprzedaży dlatego więcej za autko biorą? A nie za sam kolor? Ale anale są od statystyki, nie od myślenia.
zoomek
Do tęczowych UE powinna dopłacać.
zbiggi
No super badanie, z cyklu "osoby wychodzace na zewnatrz maja oparzenia sloneczne". W badaniu nie wzieto pod uwage czy swieci slonce, czy osoba byla ubrana i posmarowana kremem.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki