Kolor może mieć większy wpływ na cenę używanego samochodu od rodzaju napędu – taki wniosek można wysnuć z analizy przeprowadzonej przez niemiecki serwis t-online.de. To, jakim lakierem pomalowane zostało nasze auto, ma także wpływ, jak dużo czasu zajmie nam znalezienie kupca.


O tym, że kupując auto z salonu w podstawowej cenie, mamy do wyboru bardzo ograniczoną gamę kolorystyczną, nikogo nie trzeba przekonywać. W przypadku najpopularniejszych modeli dopłata za auto w wybranym kolorze waha się od ponad 1 tys. do przeszło 4 tys. zł. Kolor ma jednak wpływ także na cenę aut używanych, co warto wziąć pod uwagę zarówno kupując samochód z komisu jak i samemu wystawiając auto na sprzedaż.
Robi się szaro
Na polskich ulicach jest zdecydowanie mniej kolorowo niż na początku XXI w. Jak wynika z danych firmy iSeeCars, w ciągu ostatnich dwudziestu lat odsetek aut w odcieniach szarości wzrósł z 60 do 80 proc.
Do podobnego wniosku skłaniają dane AAA Auto, zgodnie z którymi w 2025 r. udział w ofercie komisów najpopularniejszych aut czarnych, białych, szarych i srebrnych przekroczył 76 proc.
Średni czas sprzedaży używanych aut wg kolorów |
|||
---|---|---|---|
Kolor |
Udział w ofercie [w proc.] |
Liczba sprzedanych aut |
Średni czas sprzedaży [liczba dni] |
Czarny |
26,8 |
179 204 |
40,4 |
Biały |
17,8 |
118 804 |
44,2 |
Szary |
16,0 |
107 193 |
42,8 |
Srebrny |
15,9 |
106 247 |
35,8 |
Niebieski |
8,4 |
56 243 |
37,2 |
Czerwony |
5,7 |
37 932 |
38,6 |
Brązowy |
3,6 |
24 031 |
40,2 |
Zielony |
2,2 |
14 960 |
33,5 |
Żółty |
2,1 |
8 212 |
33,6 |
Bordowy |
0,8 |
5 396 |
42,0 |
Beżowy |
0,6 |
4 009 |
40,0 |
Złoty |
0,6 |
3 858 |
40,1 |
Pomarańczowy |
0,3 |
1 712 |
42,0 |
Fioletowy |
0,1 |
980 |
42,3 |
Źródło: AAA Auto |
Przejdźmy jednak do danych t-online.de. W oparciu o te z niemieckiego rynku, najmocniej cenę podbija kolor żółty. W ciągu ostatniego roku (od czerwca 2024 do czerwca 2025 r.) średnia cena samochodów z drugiej ręki z żółtym lakierem była o ponad 63 proc. wyższa od średniej dla całego rynku. Nominalnie, za żółte auta oczekiwano średnio o 14,8 tys. euro więcej.
Samochody zielone wyceniano przeciętnie o 47 proc. i 11 tys. euro wyżej, z kolei za fioletowe oczekiwano przeciętnie o 39 proc. i 9,1 tys. euro więcej. Powyżej średniej rynkowej – o kilkanaście procent –znalazły się także ceny aut pomalowanych na czarno lub szaro.
Na mniej od średniej dla rynku – odpowiednio o 22 i 19 proc. – wyceniane są z kolei samochody ze srebrnym i brązowym lakierem.
W każdym z powyższych przypadków pod uwagę brany był wyłącznie wpływ koloru na cenę auta. Nie uwzględniano marki, modelu, wieku ani napędu.
Zielony schodzi najszybciej
Inne dane na temat kolorów używanych samochodów prezentuje raport AAA Auto. Zgodnie z nimi, najszybciej z komisów znikają samochody w kolorze zielonym i żółtym. Na sprzedaż auta z takim lakierem potrzeba przeciętnie ok. 33-34 dni. Szybko sprzedają się także wspominane już srebrne samochody – przeciętnie w niespełna 36 dni.
Na drugim biegunie znajdują się samochody w najpopularniejszych barwach. Białe i szare auta sprzedaje się przeciętnie o ok. 10 dni dłużej. Więcej czasu potrzeba także na znalezienie kupca dla samochodów w znacznie rzadziej spotykanych i wyrazistszych kolorach – pomarańczowym i fioletowym.