Ani banki, ani towarzystwa ubezpieczeniowe, ani pośrednicy finansowi nie wzbudzają zaufania Polaków - mimo, że formalnie powinny do takich się zaliczać. Niestety, jak pokazują wyniki badania, przeprowadzonego przez Dom Badawczy Maison na zlecenie ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych i Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, raptem kilkanaście procent ma do nich zaufanie.



- Moje zaufanie podważa nieuzasadniona zmiana oprocentowania, dodawanie dodatkowych ubezpieczeń przy podpisywaniu umowy albo konieczność wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych - wyjaśnia jeden z respondentów.
Przytłaczająca większość ankietowanych uważa, że instytucje finansowe koncentrują się na własnych korzyściach: 77 proc. twierdzi, że banki skupiają się tylko na zyskach, a 80 proc. myśli tak o towarzystwach ubezpieczeniowych i doradcach finansowych. Ponadto badani piętnują instytucje finansowe m.in. za bezwzględne wykorzystywanie swojej przewagi wynikającej z większej wiedzy o usłudze (w jednym i drugim przypadku ponad 80 proc. wskazań) oraz sprzedaż klientom niepotrzebnych im produktów.
Nieufność Polaków do instytucji finansowych to efekt niskiej wiedzy finansowej, negatywnych własnych doświadczeń oraz niepokojących doniesień medialnych. - Osoby, które nie korzystają z usług finansowych często mają poczucie, że świat banków i towarzystw ubezpieczeniowych jest mało przystępny, stąd nie wzbudza zaufania- zauważa prof. Dominika Maison, autorka badania. - I dlatego tak ważna jest edukacja.
Co jeszcze może budować zaufanie do instytucji finansowych? - Jest to z pewnością kwestia jakości obsługi, którą badani charakteryzują jako uczciwe doradztwo połączone z osobistą relacją i uprzejmością - dodaje prof. Maison.
Badanie "Służba czy biznes. Rola instytucji finansowych w społeczeństwie" zrealizowano w październiku 2014 r. na reprezentatywnej grupie Polaków.