REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Czabański: Komercjalizacja zniszczyła media

2017-12-28 14:01
publikacja
2017-12-28 14:01

Najbardziej niszczącym procesem, jaki dotknął w ostatnim ćwierćwieczu media, była komercjalizacja - powiedział w czwartek szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Misja zaczęła być pojęciem zupełnie abstrakcyjnym, czymś, o czym się mówi, jak o yeti, ale nikt o tym nie słyszał - dodał.

fot. Grazyna Myslinska / / FORUM

Czabański, który wziął w czwartek udział w konferencji pt. "25 lat ustawy o radiofonii i telewizji - podsumowanie i perspektywy", był pytany podczas debaty, czy przyświecające ustawie medialnej założenia dotyczące pluralizmu rynku medialnego się spełniły.

Szef RMN powiedział, że jego zdanie na temat ustawy o radiofonii i telewizji było od początku bardzo krytyczne. "Uważałem, że to, co zostało wtedy zrealizowane, to jest bardzo zły pomysł ze względu na wprowadzenie mechanizmu stałej zależności od świata polityki - takie było moje ówczesne przekonanie i te 25 lat w pełni to potwierdziło" - mówił.

Czabański zastrzegł jednocześnie, że z perspektywy 25 lat "nie wymyślono innego sposobu" powoływania kierownictw mediów publicznych niż powoływanie ich przez świat polityki. "Jaki by nie był zgłaszany pomysł, de facto na końcu ma to, że i tak decydują politycy" - dodał.

Przewodniczący RMN krytycznie ocenił ponadto decyzję o przekształceniu mediów publicznych w spółki prawa handlowego. Jej skutkiem - jak mówił - był najbardziej niszczący proces, jaki zaszedł w mediach, a zwłaszcza w telewizji publicznej, jakim była komercjalizacja.

Jak dodał, polityka w mediach publicznych jest tylko "naskórkiem, jest zmienna, raz jest taki program, raz inny". "A najgorsze jest to, że się program skomercjalizował całkowicie i misja zaczęła być pojęciem zupełnie abstrakcyjnym, czymś, o czym się mówi, jak o yeti, ale nikt o tym nie słyszał" - powiedział Czabański.

Szef RMN przekonywał jednocześnie, że przełamanie komercjalizacji mediów jest możliwe w sektorze mediów publicznych. "Jednym z pomysłów, który wysuwałem i który był w tym dużym, zamrożonym projekcie ustawy o Radzie Mediów Narodowych - zamrożonym, ale to nie znaczy, że się do tego pomysłu nie wróci - było przekształcenie spółek prawa handlowego w państwowe osoby prawne, po to, żeby m.in. zapewnić przejrzystość gospodarki finansowej, odejście od reklam" - powiedział Czabański.

Jego zdaniem, ład medialny utworzony w ostatnim ćwierćwieczu był niedoskonały także pod względem pluralizmu i konkurencji, zwłaszcza na rynku telewizyjnym. "De facto wtedy, na początku działania tej ustawy, wprowadzono koncesje państwowe na monopole prywatne" - stwierdził szef RMN. Jak dodał, obecnie, po 25 latach "trudno jest cokolwiek z tym zrobić, jeżeli chodzi o rynek komercyjny". Trudne do zrealizowania są - według niego - zarówno przepisy dekoncentracyjne, jak i, ze względu na przepisy unijne, repolonizacja mediów.

autor: Marceli Sommer

msom/ mok/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (13)

dodaj komentarz
xiven
spójrzmy chociaż na taki komercyjny TVN który został zachodnią tubą propagandową która szkaluje Polskę i polaków w ich własnym kraju ku chwale interesów właścicieli z zachodu...

nie chcemy takich mediów, na szczęście telewizja to już przeżytek, media to przeżytek, każdy ma internet i może szukać prawdy samodzielnie oddzielać
spójrzmy chociaż na taki komercyjny TVN który został zachodnią tubą propagandową która szkaluje Polskę i polaków w ich własnym kraju ku chwale interesów właścicieli z zachodu...

nie chcemy takich mediów, na szczęście telewizja to już przeżytek, media to przeżytek, każdy ma internet i może szukać prawdy samodzielnie oddzielać ziarno od chwastu
karbinadel
Nie chcesz, to nie oglądaj. Jeśli wolisz zagraniczną tubę propagandową Watykanu, to twoja sprawa. Na TVN nikt nie jest zmuszony płacić pod groźbą kary - jak na TVPiS
lelo1949 odpowiada karbinadel
Karbinadel wszechstronny ,wszystko wie najlepiej,wymądrza się na każdy temat
silvio_gesell odpowiada karbinadel
„Na TVN nikt nie jest zmuszony płacić pod groźbą kary”

Jak to nie, płacisz na reklamę w TVN w cenach produktów. Każdy płaci na TVN, bez względu na to czy chce, czy nie.
jendreka
Wreszcie ktoś otworzył oczy. Media publiczne to nie komercja, z którą nigdy nie wygrają. Niech sobie klepią te narodowe programy, finansują z budżetu kultury, a jak jakaś partia chce propagandy to niech sobie sama finansuje i sama płaci mediom komercyjnym za emisję swoich głupot.
jendreka
Czyli co teraz repolonizujemy media? A raczej nacjonalizujemy, by TVP nie miała konkurencji. I po sprawie.
czerwony_wiewior
Media publiczne coraz bardzie przypominają dom. Również publiczny
karbinadel
Nic tak nie zniszczyło mediów jak pazerność PiS na każdy kąsek władzy
silvio_gesell
Należy opodatkować reklamy a przychody przeznaczyć na finansowanie mediów publicznych.
karbinadel
Czyli uważasz, że obecnie od dochodów reklam nie płaci się podatków? Skończ, wstydu oszczędź

Powiązane: Dziennikarze i media

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki