Czabański: Komercjalizacja zniszczyła media

Najbardziej niszczącym procesem, jaki dotknął w ostatnim ćwierćwieczu media, była komercjalizacja - powiedział w czwartek szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Misja zaczęła być pojęciem zupełnie abstrakcyjnym, czymś, o czym się mówi, jak o yeti, ale nikt o tym nie słyszał - dodał.

(fot. Grazyna Myslinska / FORUM)

Czabański, który wziął w czwartek udział w konferencji pt. "25 lat ustawy o radiofonii i telewizji - podsumowanie i perspektywy", był pytany podczas debaty, czy przyświecające ustawie medialnej założenia dotyczące pluralizmu rynku medialnego się spełniły.

Szef RMN powiedział, że jego zdanie na temat ustawy o radiofonii i telewizji było od początku bardzo krytyczne. "Uważałem, że to, co zostało wtedy zrealizowane, to jest bardzo zły pomysł ze względu na wprowadzenie mechanizmu stałej zależności od świata polityki - takie było moje ówczesne przekonanie i te 25 lat w pełni to potwierdziło" - mówił.

Czabański zastrzegł jednocześnie, że z perspektywy 25 lat "nie wymyślono innego sposobu" powoływania kierownictw mediów publicznych niż powoływanie ich przez świat polityki. "Jaki by nie był zgłaszany pomysł, de facto na końcu ma to, że i tak decydują politycy" - dodał.

Przewodniczący RMN krytycznie ocenił ponadto decyzję o przekształceniu mediów publicznych w spółki prawa handlowego. Jej skutkiem - jak mówił - był najbardziej niszczący proces, jaki zaszedł w mediach, a zwłaszcza w telewizji publicznej, jakim była komercjalizacja.

Jak dodał, polityka w mediach publicznych jest tylko "naskórkiem, jest zmienna, raz jest taki program, raz inny". "A najgorsze jest to, że się program skomercjalizował całkowicie i misja zaczęła być pojęciem zupełnie abstrakcyjnym, czymś, o czym się mówi, jak o yeti, ale nikt o tym nie słyszał" - powiedział Czabański.

Szef RMN przekonywał jednocześnie, że przełamanie komercjalizacji mediów jest możliwe w sektorze mediów publicznych. "Jednym z pomysłów, który wysuwałem i który był w tym dużym, zamrożonym projekcie ustawy o Radzie Mediów Narodowych - zamrożonym, ale to nie znaczy, że się do tego pomysłu nie wróci - było przekształcenie spółek prawa handlowego w państwowe osoby prawne, po to, żeby m.in. zapewnić przejrzystość gospodarki finansowej, odejście od reklam" - powiedział Czabański.

Jego zdaniem, ład medialny utworzony w ostatnim ćwierćwieczu był niedoskonały także pod względem pluralizmu i konkurencji, zwłaszcza na rynku telewizyjnym. "De facto wtedy, na początku działania tej ustawy, wprowadzono koncesje państwowe na monopole prywatne" - stwierdził szef RMN. Jak dodał, obecnie, po 25 latach "trudno jest cokolwiek z tym zrobić, jeżeli chodzi o rynek komercyjny". Trudne do zrealizowania są - według niego - zarówno przepisy dekoncentracyjne, jak i, ze względu na przepisy unijne, repolonizacja mediów.

autor: Marceli Sommer

msom/ mok/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
16 9 xiven

spójrzmy chociaż na taki komercyjny TVN który został zachodnią tubą propagandową która szkaluje Polskę i polaków w ich własnym kraju ku chwale interesów właścicieli z zachodu...

nie chcemy takich mediów, na szczęście telewizja to już przeżytek, media to przeżytek, każdy ma internet i może szukać prawdy samodzielnie oddzielać ziarno od chwastu

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 14 karbinadel

Nie chcesz, to nie oglądaj. Jeśli wolisz zagraniczną tubę propagandową Watykanu, to twoja sprawa. Na TVN nikt nie jest zmuszony płacić pod groźbą kary - jak na TVPiS

! Odpowiedz
4 4 lelo1949 odpowiada karbinadel

Karbinadel wszechstronny ,wszystko wie najlepiej,wymądrza się na każdy temat

! Odpowiedz
2 9 silvio_gesell odpowiada karbinadel

„Na TVN nikt nie jest zmuszony płacić pod groźbą kary”

Jak to nie, płacisz na reklamę w TVN w cenach produktów. Każdy płaci na TVN, bez względu na to czy chce, czy nie.

! Odpowiedz
3 6 jendreka

Wreszcie ktoś otworzył oczy. Media publiczne to nie komercja, z którą nigdy nie wygrają. Niech sobie klepią te narodowe programy, finansują z budżetu kultury, a jak jakaś partia chce propagandy to niech sobie sama finansuje i sama płaci mediom komercyjnym za emisję swoich głupot.

! Odpowiedz
2 5 jendreka

Czyli co teraz repolonizujemy media? A raczej nacjonalizujemy, by TVP nie miała konkurencji. I po sprawie.

! Odpowiedz
6 14 czerwony_wiewior

Media publiczne coraz bardzie przypominają dom. Również publiczny

! Odpowiedz
7 21 karbinadel

Nic tak nie zniszczyło mediów jak pazerność PiS na każdy kąsek władzy

! Odpowiedz
15 16 silvio_gesell

Należy opodatkować reklamy a przychody przeznaczyć na finansowanie mediów publicznych.

! Odpowiedz
6 14 karbinadel

Czyli uważasz, że obecnie od dochodów reklam nie płaci się podatków? Skończ, wstydu oszczędź

! Odpowiedz
Rozlicz PIT za 2017
szybko i bez błędów

lub uruchom online teraz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 1,3% III 2018
PKB rdr 5,1% IV kw. 2017
Stopa bezrobocia 6,8% II 2018
Przeciętne wynagrodzenie 4 599,72 zł II 2018
Produkcja przemysłowa rdr 2,9% III 2018

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl