REKLAMA

Co z tą polską luxtorpedą?

2020-09-29 07:18
publikacja
2020-09-29 07:18
fot. Robert Neumann / FORUM

PKP Intercity w ramach strategii do 2023 r. zakontraktowało już zakupy i modernizację pociągów na kwotę 4,5 mld zł. Nie wiadomo jednak, co z zamówieniami na szybkie składy do 250 km/h - podaje wtorkowy "Dziennik Gazeta Prawna".

Dziennik informuje, że PKP realizuje zamówienia taborowe. "Spółka podpisała właśnie z oleśnicką firmą Olkol wartą 200 mln zł umowę na modernizację 20 elektrycznych lokomotyw serii EU/EP07, tzw. siódemek. Dzięki temu zwiększą prędkość maksymalną ze 125 do 160 km/h. Przewoźnik wrócił też do pomysłu zakupu pociągów piętrowych. Niedawno rozpoczął dialog techniczny z producentami, a do końca roku zostanie ogłoszony przetarg. Zamówienie będzie dotyczyć składów 7-wagonowych, które będą mogły rozpędzać się do 200 km/h i zabiorą na pokład aż 800 pasażerów. Dla porównania elektryczne pociągi Dart zabierają 350 osób. Według zapowiedzi PKP Intercity za kilka lat piętrusy trafią na oblegane trasy z Warszawy do Łodzi czy z Krakowa do Katowic (jej modernizacja ma finiszować w 2021 r.)" - podaje.

Jak czytamy, spółka inwestuje też w nowe lokomotywy. "Do końca roku nowosądecki Newag ma skończyć dostawy 30 elektrowozów o nazwie Griffin, które pojadą 160 km/h. Wartość kontraktu to ponad 550 mln zł. Trwa też przetarg na zakup kolejnych 10 lokomotyw na 200 km/h. Będą to pojazdy wielosystemowe, dostosowane do różnych systemów napięcia prądu, co oznacza, że będą mogły wjeżdżać np. do Niemiec" - wyjaśnia dziennik.

Według gazety jednak niepewne jest spełnienie obietnic dotyczących szybkiego taboru Luxtorpeda. "Opracowanie i sprawne wdrożenie do produkcji w Polsce składu, który mógłby się rozpędzić do 230–250 km/h, było jednym z założeń programu Luxtorpeda, który Mateusz Morawiecki jeszcze jako wicepremier ogłaszał w 2016 r. Dwa lata później Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wspólnie z PKP Intercity rozpoczęło dialog techniczny, który miał doprowadzić do zamówienia szybkich składów. Chodziło w dużej mierze o pociągi, które mają pojechać po szybkich trasach do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według założeń strategii taborowej, którą PKP Intercity prezentowało w 2018 r., część szybkich składów miała zostać zakupiona do 2023 r. Chodziło o 25 lokomotyw, siedem elektrycznych pociągów i dwa składy typu push-pull (lokomotywa z wagonami i kabiną sterowniczą na drugim końcu), które miały się rozpędzać do 230–250 km/h. Już wiadomo, że nie uda się kupić pociągów w założonym terminie" - czytamy dalej. (PAP)

skib/ dki/

Źródło:PAP
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (8)

dodaj komentarz
specjalnie_zarejestrowany2
Hehe to już sami pisuarowcy zapomnieli że obiecali coś takiego
Ktoś z pap straci dziś pracę
anty12
Szybkie sklady do 250 km/h HAHAHAHHAHAHAHA. Polska jedna jest za muszyami. W Maroko od 2018 pociag popitala do 320 km/h. POLAND STRONKS HAHAHHAHAHA. Husaria lecimy.Jestesmy de best HAHAHHA
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/maroko-linia-tanger--casablanca-otwarta-89504.html
grzegorzkubik
Ja liczę na rozwój programu „Kolej plus”. Polacy czekają na remont linii kolejowych, przywrócenie połączeń PKP, względnie połączenia w miejscach w których ich nigdy nie było. Sprawna kolej na terenie całej Polski oznacza rozwój.
heldbaum
Chcemy +
(C) A. Domagalczyk.

Ja licze na przyklad, ze w ciagu 3 latach przegonie w bogactwie Bufeta, Sasina w inteligencji i Dude w aparycji.
Licze na to. Naprawde.

Bo ze jak patrioci mowia, ze cos zrobia (nie dotyczy niszczenia albo rozdawnictwa albo upychania pociotow po posadach) to wiadmo, ze mowia.
anty12
Grzesiu, wrociles!!!! Zajefajnie.
ajwaj
""Już wiadomo, że nie uda się kupić pociągów w założonym terminie""

Czyli "promowce PISy widmo - bis"
Ale nic to
Nastepna kielbasa wyborcza PISy klamców bedzie ""Pindolino-turbo PIS""
Lepsza od "MAGLEVa"
"Superszybki japoński pociąg Maglev
""Już wiadomo, że nie uda się kupić pociągów w założonym terminie""

Czyli "promowce PISy widmo - bis"
Ale nic to
Nastepna kielbasa wyborcza PISy klamców bedzie ""Pindolino-turbo PIS""
Lepsza od "MAGLEVa"
"Superszybki japoński pociąg Maglev nowy ustanowił światowy rekord prędkości. Na torze testowym osiągnął prędkość 603 km/h"
https://www.newsweek.pl/swiat/rekord-predkosci-pociagu-603-kmh/930dkl4
ractaros96
W 2027 roku w Japonii planuje się otworzyć pierwszą linię maglev między Tokio a Nagoją z prędkością operacyjną 505 km/h.
katzpodola odpowiada ractaros96
O drugiej Japonii to mówił TW Bolek ale on ma różowe okulary.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki