REKLAMA
TYLKO U NAS

Chytre triki pracodawców, czyli jak zwabić pracownika

2013-05-12 06:01
publikacja
2013-05-12 06:01

W walce o dobrego pracownika firmy nie cofną się przed niczym. Są nawet gotowe balansować na granicy życia zawodowego i osobistego, byle tylko dotrzeć ze swoją ofertą do celu. Oto lista najciekawszych zabiegów marketingowych i psychologicznych stosowanychdo manipulowania kandydatami na pracowników, czyli - innymi słowy - do ustrzelenia właściwej ptaszyny.

Firmy, a także miasta, przy tworzeniu kampanii reklamowych starają się nas dotknąć w najczulszy punkt - w naszą prywatność. Robią to w nadziei, że spojrzymy na nich bardziej przychylnym okiem. Zachęcają nie tylko potencjalnych przyszłych pracowników, ale też starają się w ten sposób przywiązać do siebie obecnych.

Kontrowersje kluczem do sukcesu

Kilka tygodni temu media obiegła kontrowersyjna kampania reklamowa jednej z firm doradczych - PricewaterhouseCoopers (PWC). Z widniejących w największych miastach Polski plakatów dowiadujemy się, dlaczego warto pracować dla tej firmy. Zamieszczono tu wyniki ankiety przeprowadzonej wśród pracowników PWC. Aż 58 proc. z nich ceni sobie pracę w tym miejscu, bo mogą zdobyć różnorodne doświadczenie, 26 proc. ze względu na możliwość nawiązania kontaktów biznesowych, zaś dla 1 proc. badanych istotna była szansa... poznania tam przyszłego męża lub żony.

źródło: http://rekrutacjapwc.pl/

Z kolei polska armia wzięła sobie do serca powiedzenie "za mundurem panny sznurem". Liczyła jednak na to, że za mundurowymi podąży rzesza bezrobotnych rodaków. Kilka lat temu zorganizowała bowiem przemarsz żołnierzy w kilku największych polskich miastach. Korpus ten miał być jednym z etapów uzawodowienia polskiej armii i odbył się pod hasłem "Zostań szeregowym zawodowym".

poznań daje pracę
Plakat promujący akcję "Poznań daje pracę", źródło: poznan.pl
Nieco bardziej stonowana była kampania "Poznań daje pracę". Była prowadzona w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie i Zielonej Górze. Miała ona co prawda jedynie charakter wizerunkowy, jednak jej celem pośrednim było dotarcie poznańskich firm do potencjalnych pracowników w innych miastach poprzez portal: www.poznandajeprace.pl.

Seks, zabawa i inne przyjemności

Golizna zawsze przyciąga ludzki wzrok. Jeśli jest do tego estetycznie podana, to staje się mocnym narzędziem w marketingu i sprzedaży. Co więcej, można ją połączyć na tysiące sposobów i to w różnych kontekstach. W 2009 r. ciekawie wykorzystali to Szwajcarzy, którzy co roku poszukują pracowników sezonowych. Opublikowali z tej okazji kontrowersyjny kalendarz ze zdjęciami roznegliżowanych mężczyzn i kobiet wykonujących tradycyjne zajęcia na helweckiej roli.

Postępowe i kreatywne firmy wiedzą, że próżno szukać pracowników, którzy również wyznają te wartości, na standardowych portalach z ogłoszeniami. Trzeba do nich docierać innymi kanałami - najlepiej takimi, które kojarzą się nam głównie z rozrywką. Jednym z nich jest serwis Youtube.com, gdzie jedna z amerykańskich firm (KIXEYE) zajmująca się tworzeniem gier online opublikowała swój promocyjny film. Nie przedstawia on jednak pracowników w szaroburych garniturach, a ukazuje w zabawny sposób realia pracy w innych firmach z tej branży.


Źródło: Youtube.com

Jeden ze start-upów z San Francisco o nazwie Hipster, który daje użytkownikom możliwość zadawania pytań i udzielania odpowiedzi innym, także przeprowadził niestandardową kampanię rekrutacyjną. Zaoferował bowiem przyszłym pracownikom m.in. 10 tys. dolarów, rower oraz roczny zapas piwa Pabst Blue Ribbon. Założyciel firmy Doug Ludlow tłumaczył, że musiał w jakiś sposób wyróżnić się wśród zażartej konkurencji w swojej branży.


»CV musi mieć to coś

Firma doradcza Vialegis przeprowadziła badanie dotyczące czynników motywujących pracowników do zmiany pracy. Okazało się, że aż 56 proc. osób na pierwszym miejscu podaje to, czy praca jest interesująca i czy stawia przed nimi wyzwania. Drugie miejsce (z 52 proc. poparciem) zajęła równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Dopiero na trzecim miejscu znalazły się warunki finansowe, a później szanse na rozwój kariery i opieka zdrowotna. Pracodawcy zdają sobie z tego sprawę, zatem poza tak oczywistymi atutami pracy jak wynagrodzenie i benefity, szukają coraz to ciekawszych i kuszących dodatków.

Justyna Niedbał

Bankier.pl

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~mrp
Vialegis zrobiło ten raport w 2008 czyli przed kryzysem do tego biorąc pod uwagę rozwiniete kraje UE, czyli te w których poziomy płac są ustabilizowane.
~lol
takie przykłady to nic w porównaniu z jawnym kłamstwem podawanym kandydatom na rozmowach kwalifikacyjnych (dotyczącym np. możliwości rozwoju, codziennej pracy i współpracy z innymi osobami, zakresu obowiązków, itd). Trzeba chyba WSZYSTKO brać na piśmie, a często jest to niestety niemożliwe.
~Pwr
Niech napiszą jak jest w Polsce, przecież oferowane wynagrodzenie to dla polskich pracodawców największa tajemnica na świecie, nawet podczas rozmowy nie chcą ci podać tej kwoty zanim sam nie powiesz ile oczekujesz (chyba robią to w nadziei że trafi się jakiś naiwniak żądający mniej od ich stawki). Tylko pytanie dlaczego w innych Niech napiszą jak jest w Polsce, przecież oferowane wynagrodzenie to dla polskich pracodawców największa tajemnica na świecie, nawet podczas rozmowy nie chcą ci podać tej kwoty zanim sam nie powiesz ile oczekujesz (chyba robią to w nadziei że trafi się jakiś naiwniak żądający mniej od ich stawki). Tylko pytanie dlaczego w innych krajach wyngrodzenie jest podawane od razu na ogłoszeniu? Tutaj traktują pracowników jak śmieci, a oczekiwania mają ogromne.
~ed odpowiada ~Pwr
Takich "pracodawców" omijaj z daleka - proste!
~plazowicz odpowiada ~ed
Polska to nie Kuwejt, a przeciętny Polak to nie Einstein i mowy o przebieraniu w pracodawcach nie ma.
~pog
Dla Ciebie śmieszne a dla mnie naturalne.
Jak na razie to te 2 pierwsze punkty zaważyły na tym, że wciąż nie zmieniłem pracy.
~tonka
Dobre na trzecim miejscu finanse hahahahaha ale ubaw :)

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki