REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Chiny gwiżdżą na koreańskie stocznie. "Nie zagrożą nam nawet po inwestycjach USA"

2025-08-27 08:49, akt.2025-08-27 09:08
publikacja
2025-08-27 08:49
aktualizacja
2025-08-27 09:08

Ogłoszone przez Koreę Płd. inwestycje w amerykański sektor stoczniowy, choć są znaczące, to przynajmniej w krótkiej perspektywie nie zagrożą bezpośrednio pozycji Chin jako światowego lidera w tej branży – podał w środę dziennik „South China Morning Post” powołując się na ekspertów.

Chiny gwiżdżą na koreańskie stocznie. "Nie zagrożą nam nawet po inwestycjach USA"
Chiny gwiżdżą na koreańskie stocznie. "Nie zagrożą nam nawet po inwestycjach USA"
fot. Steve Heap / / Shutterstock

Chińskie stocznie mają przewagę konkurencyjną dzięki niższym kosztom pracy i stali, co czyni je atrakcyjnymi głównie dla krajów rozwijających się - czytamy na łamach „SCMP”. Dodatkowo dominację umacniają fuzje i przejęcia.

Jak poinformowała w środę agencja Yonhap, południowokoreański koncern Hanwha Group zainwestuje dodatkowe 7 bln wonów (ok. 5 mld dolarów) w przejętą w 2024 r. stocznię w Filadelfii. Grupa planuje zwiększyć produkcję z niespełna dwóch jednostek pływających rocznie do 20.

Decyzja ta zapadła po spotkaniu prezydenta Korei Płd. Li Dze Mjunga z prezydentem USA Donaldem Trumpem w Waszyngtonie. Li zapowiadał wsparcie działań w ramach inicjatywy „Make American Shipbuilding Great Again” (MASGA; uczyńmy ponownie amerykański przemysł stoczniowy wielkim).

Inwestycja Hanwha stanowi element szerszego porozumienia o współpracy gospodarczej między Koreą Płd. a USA. Seul i Waszyngton ogłosiły w lipcu porozumienie, które obniżyło „wzajemne cła” Trumpa na towary sprowadzane z Korei Płd. do 15 proc. w zamian za zobowiązanie Seulu do zainwestowania łącznie 350 mld dolarów w USA, w tym 150 mld w przemysł stoczniowy.

Tymczasem chiński przemysł okrętowy przechodzi proces konsolidacji. Jak informowały na początku sierpnia rządowe media, fuzja dwóch największych państwowych przedsiębiorstw – China CSSC Holdings Ltd (CSSC) i China Shipbuilding Industry Co (CSIC) – stworzy największego na świecie notowanego na giełdzie producenta statków pod względem aktywów szacowanych na 56 mld dolarów, i przychodów rzędu 18 mld dolarów.

Oczekuje się, że transakcja pozwoli CSSC zoptymalizować koszty operacyjne o 8-10 proc. i umocni pozycję Chin jako światowego lidera w przemyśle stoczniowym, które już teraz odpowiadają za ponad połowę globalnej produkcji statków handlowych.

„Chiny mogą być zaniepokojone tą inwestycją (Korei Płd. - PAP), ale na tym etapie nie wpłynie to na ich działalność” – ocenił Andrew Collier z Centrum Biznesu i Rządów im. Mossavara-Rahmaniego przy Harvard Kennedy School, cytowany przez „SCMP”.

Krzysztof Pawliszak (PAP)

krp/ ap/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Chiny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki