REKLAMA
WAŻNE

Chińskie Volvo, hinduski Jaguar – sprawdź, do kogo należą te marki samochodów

Marcin Lekki2014-06-03 06:00
publikacja
2014-06-03 06:00

Branża motoryzacyjna to bardzo trudny biznes, w którym w obecnie są w stanie przetrwać tylko najwięksi producenci. Wiele znanych marek w ostatnich latach zmieniało właścicieli, przez co stwierdzając, że Jaguar jest brytyjski, Lamborghini włoskie, a Jeep amerykański, dosyć mocno mijamy się z prawdą.

Brytyjskie marki w obcych rękach

Marka Mini była pierwotnie własnością British Motor Corporation. Ostatecznie jeden z symboli brytyjskiej motoryzacji stał się… niemiecki. W 1994 roku to BMW przejęło w „pakiecie” kilka brytyjskich marek, w tym Rovera, MG, a także Mini. Ten ostatni pozostał jednak w portfolio producenta z Bawarii i do dziś jest produkowany przez tę firmę.

mini coupe

Mini Coupe, foto: EAST NEWS

Podobny los spotkał jeden z najbardziej prestiżowych samochodów na świecie – marka Rolls-Royce również jest pod władaniem BMW. Bentley to kolejna brytyjska, luksusowa marka, która przeszła w niemieckie władanie. Przez wiele lat była częścią Rolls-Royce’a, jednak w 1998 roku stała się własnością niemieckiej grupy Volkswagen.

Nie tylko Niemcy wykupują znane brytyjskie marki. „Tułaczkę” ma za sobą również Jaguar, który pod koniec lat 80. został przejęty przez Forda. Znany producent w końcu zdecydował się na sprzedaż brytyjskiej marki. Za 90-letnią okupację zemścili się Hindusi – w 2008 roku Jaguar wraz z Land Roverem został kupiony przez firmę z Indii, Tata Motors.

Aston Martin to kwintesencja brytyjskiego stylu i elegancji, marka mocno kojarzona z filmami o przygodach agenta 007. Niestety renoma marki nie zawsze szła w parze z sukcesami finansowymi firmy. Pierwsze problemy miały miejsce jeszcze przed II wojną światową, kiedy to marka kilkukrotnie zmieniała właścicieli. W latach 80. markę kupił Ford, aby sprzedać ją w 2007 roku. Obecnie jednym z właścicieli Astona jest kuwejcki fundusz inwestycyjny Investment Dar, który stara się zrestrukturyzować zadłużenie firmy.

Marka Lotus, znana z produkcji lekkich, sportowych samochodów, z brytyjskiego władania również przeniosła się w bardziej egzotyczne regiony. Od 1996 roku właścicielem Lotusa jest malezyjski Proton. W ostatnich latach również mówiło się, że Malezyjczycy chcą pozbyć się zadłużonego Lotusa. Krótko, w latach 1993-1996 właścicielem brytyjskiej marki było również Bugatti.

lotus evora

Lotus Evora, foto: EAST NEWS

Nie tylko brytyjskie marki zmieniają właścicieli

Firma Bugatti, produkująca rzadkie i ekskluzywne sportowe samochody, została założona we Francji przez Włocha, Ettore Bugattiego na początku XX wieku. W latach 80. marka odżyła już pod włoskim władaniem, aby po trzyletniej przerwie w produkcji, w 1998 roku prawa do Bugatti zostały przejęte przez Volkswagena. Kponcern od początku miał konkretne plany – pod tą marką miał zostać stworzony supersamochód, a cel został wykonany.

W 2005 roku rozpoczęto produkcję rewolucyjnego na tamte czasy Veyrona, który był wyposażony w 8-litrowy silnik o mocy 1001 koni mechanicznych, rozpędzający się do 100 km/h w ciągu 2,5 sekundy i osiągający prędkość przekraczającą 400 km/h. Obecnie w produkcji jest jeszcze mocniejsza i szybsza wersja modelu, SuperSport. Koncern z Wolfsburga „położył łapy” również na innej ekskluzywnej marce, mianowicie włoskim Lamborghini, którego formalnie właścicielem jest Audi.

veyron

Bugatti Veyron, foto: EAST NEWS

Szwedzkie marki samochodów, znane przede wszystkim z bezpieczeństwa, również niewiele mają wspólnego ze skandynawskim państwem. Od 1999 roku połowę praw do marki Volvo posiadał Ford, jednak zmieniło się to w 2010 roku. Właśnie wtedy Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Geely, jeden z najszybciej rozwijających się producentów samochodów w Państwie Środka. Co ciekawe, Geely jest również właścicielem firmy The London Taxi Company, produkującej słynne londyńskie taksówki.

Jeszcze mniej szczęścia w swojej historii miał Saab. Od 1990 roku firma była w połowie własnością koncernu General Motors, a dziesięć lat później została całkowicie przejęta przez GM. Problemy finansowe zmusiły koncern do sprzedaży Saaba, jednak na kupno nie było chętnych a szwedzki rząd odmówił pomocy. Ostatecznie firmę nabył holenderski Spyker. W 2011 roku wszyscy myśleli, że to koniec szwedzkiej marki – właściciele złożyli bowiem wniosek o upadłość. Ku radości fanów w 2012 roku po długiej podróży Saab wrócił do korzeni – masę upadłościową kupiła szwedzka firma National Electric Vehicle Sweden, która ogłosiła reaktywację marki.

Chrysler to jeden z trzech największych amerykańskich koncernów samochodowych, produkujący również samochody pod marką Jeep i Dodge. W czasie kryzysu amerykańscy producenci samochodów bardzo ucierpieli – w 2009 roku zostało oficjalnie ogłoszone bankructwo Chryslera. Wtedy prawa do marki oraz część firmy Chrysler zostały sprzedane włoskiemu Fiatowi, a w 2014 roku sfinalizowano całkowite przejęcie amerykańskiego koncernu. W efekcie samochody Chryslera i Jeepa możemy nabyć w salonach producenta z Turynu, często ze znaczkami innych marek grupy.

Marcin Lekki
Bankier.pl

m.lekki@bankier.pl

Źródło:
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~jusek z PO
co to za bzóry! a nimy tjaktoj URSUS to należy te do hińczykuw?
~ZNAWCA TEMATU
TO JEST POCZATEK ! GDY WKROTCE PRZEJMA DOLARA ZACZNIE SIE PRAWDZIWA JAZDA ! BRICS TO WSCHODZACA POTEGA DINOZAURY GINA - NIESTETY !!!
~Tomekk
Może z tego wynikać, że jeśli Amerykanie coś przejmują to po to, żeby doprowadzić do upadłości... Nasze FSO, poprzez koreańczyków, także podążyło tą ścieżką.
Star, którego za pół darmo kupił MAN, zamyka fabrykę w Starachowicach...
~mvh
a naszeFSO tez przejelii kazdy wie jak sie ladnie rozwineli

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki