W maju do polskich komisów sprowadzono blisko 72,5 tys. używanych samochodów osobowych – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. O ile import w ujęciu miesięcznym obniżył się o blisko 10 proc., o tyle średnia cena aut oferowanych w polskich komisach ponownie wzrosła.


Od początku roku do Polski trafiło ponad 367,6 tys. używanych aut osobowych z zagranicy – o 0,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dominują trzy marki: volkswageny (35 120 szt.), fordy (34 144 szt.) oraz ople (32 417 szt.) a w przypadku modeli dwa: opel astra (9514 szt.) oraz volkswagen golf (9499 szt.).
W czołówce zaczynają pojawiać się samochody popularne w salonach, ale jeszcze niedawno rzadko sprowadzane do Polski jako używane. To m.in. kia sportage i skoda octavia.
|
Najpopularniejsze używane samochody osobowe sprowadzane do Polski |
|
|---|---|
|
Model |
Liczba sprowadzonych egzemplarzy (I-V 2025) |
|
opel astra |
9514 |
|
volkswagen golf |
9499 |
|
audi a4 |
7893 |
|
bmw serii 3 |
7127 |
|
ford Focus |
6831 |
|
nissan qashqai |
5779 |
|
audi a3 |
5610 |
|
ford kuga |
5361 |
|
volkswagen passat |
5328 |
|
ford fiesta |
5267 |
|
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
|
Wśród krajów, z których najczęściej sprowadzane są samochody, w dalszym ciągu najmocniej – w tempie 14 proc. r/r rośnie import ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Wyraźnie – o 21-23 proc. r/r – słabnie za to import używanych osobówek ze Skandynawii.
Rosną za to ceny używanych aut w polskich komisach. W przypadku zarówno tych sprowadzanych do Polski jak i już wcześniej nad Wisłą rejestrowanych, średnia cena w maju wyniosła 46,2 tys. zł – o 3,2 proc. a nominalnie o 1,4 tys. zł więcej niż miesiąc wcześniej.
Spore różnice, wynikające m.in. z wieku oraz przebiegu, można było jednak znaleźć pomiędzy poszczególnymi województwami. Najdrożej w maju było tradycyjnie w woj. mazowieckim, gdzie w komisach płacono przeciętnie blisko 56,9 tys. zł. Auta kupowane na Mazowszu miały jednak przeciętnie 9 lat oraz ok. 157,3 tys. km przebiegu.
|
Średnie ceny używanych samochodów osobowych – maj 2025 |
|||
|---|---|---|---|
|
Województwo |
Średnia cena [w zł] |
Średni przebieg [w km] |
Średni wiek wg rocznika |
|
mazowieckie |
56 892 |
157 343 |
2015 |
|
wielkopolskie |
44 277 |
155 862 |
2015 |
|
śląskie |
46 330 |
155 141 |
2015 |
|
małopolskie |
49 781 |
157 933 |
2014 |
|
dolnośląskie |
40 985 |
174 495 |
2013 |
|
łódzkie |
42 771 |
170 268 |
2014 |
|
pomorskie |
49 563 |
170 815 |
2014 |
|
kujawsko-pomorskie |
40 796 |
175 102 |
2013 |
|
lubelskie |
37 558 |
189 771 |
2013 |
|
zachodniopomorskie |
43 545 |
178 138 |
2013 |
|
podkarpackie |
43 191 |
165 874 |
2014 |
|
świętokrzyskie |
39 230 |
183 969 |
2013 |
|
lubuskie |
38 555 |
181 290 |
2013 |
|
warmińsko-mazurskie |
36 589 |
183 174 |
2012 |
|
podlaskie |
44 582 |
172 815 |
2014 |
|
opolskie |
45 270 |
170 140 |
2014 |
|
Źródło: AAA Auto |
|||
Podobny przeciętny przebieg i taki sam średni wiek zanotowano w woj. wielkopolskim i śląskim. W tamtejszych komisach płacono jednak przeciętnie o ponad 10 tys. zł mniej – odpowiednio 44,3 tys. zł i 46,3 tys. zł.
Najniższą średnią cenę – ok. 36,6 tys. zł – zanotowano w woj. warmińsko-mazurskim. Używane auta miały tam jednak przeciętnie 13 lat i 183,2 tys. km przebiegu.
|
Średnie ceny używanych samochodów osobowych – maj 2025 |
|||
|---|---|---|---|
|
Województwo |
Średnia cena [w zł] |
Średni przebieg [w km] |
Średni wiek wg rocznika |
|
opel astra |
20 378 |
188 508 |
2012 |
|
volkswagen golf |
26 241 |
193 900 |
2011 |
|
audi a4 |
29 766 |
233 159 |
2010 |
|
bmw 3 |
36 427 |
214 413 |
2010 |
|
volkswagen passat |
31 777 |
226 120 |
2013 |
|
ford focus |
23 029 |
185 563 |
2013 |
|
skoda octavia |
39 973 |
195 384 |
2015 |
|
bmw 5 |
56 467 |
222 030 |
2012 |
|
audi a6 |
53 151 |
222 536 |
2012 |
|
audi a3 |
28 011 |
204 554 |
2011 |
|
Źródło: AAA Auto |
|||
Spore różnice można było dostrzec także w przypadku najpopularniejszych modeli. O ile za ople astry płacono przeciętnie ok. 20,4 tys. zł, o tyle volkswageny golfy kosztowały przeciętnie ok. 26,2 tys. zł a skody octavie przeciętnie ok. 40 tys. zł. Były one jednak przeciętnie o trzy – cztery lata młodsze.
MKZ

























































