REKLAMA
RELACJA Z FORUM FINANSÓW

W komisach ceny aut zjeżdżają z góry, ale jest wciąż drożej niż wiosną

2025-10-24 06:00
publikacja
2025-10-24 06:00

Tegoroczne lato i wczesna jesień przyniosły obniżki cen aut w komisach. Wrzesień był kolejnym miesiącem, który potwierdził ten trend. Wciąż za co piąte auto płacono mniej niż 10 tys. zł. W zamian kupujący otrzymywali przeciętnie ćwierć miliona kilometrów przebiegu i 20 lat na karku. Sprawdzamy, ile trzeba wydać, by wyjechać z salonu najpopularniejszymi w Polsce modelami.

W komisach ceny aut zjeżdżają z góry, ale jest wciąż drożej niż wiosną
W komisach ceny aut zjeżdżają z góry, ale jest wciąż drożej niż wiosną
fot. Bilanol / / Shutterstock

We wrześniu – zgodnie z danymi AAA Auto – za używane auta w komisach płacono przeciętnie 46 019 zł – o 1,4 proc. mniej niż w sierpniu. Obniżki, wahające się od niespełna 0,5 do blisko 8 proc. m/m, zanotowano w czternastu województwach.

Większość aut za mniej niż 40 tys. zł

Ciekawe wnioski płyną jednak po spojrzeniu na popularność poszczególnych przedziałów cenowych. Choć średnia kwota płacona w Polsce za używane auto od czterech miesięcy przekracza 46 tys. zł i jest o niespełna 3 proc. (nominalnie o 12,5 tys. zł) wyższa niż jeszcze w maju, to kupujący wybierają najczęściej auta kosztujące od 20 do 40 tys. zł. We wrześniu stanowiły one 25,3 proc. rynku.

Biorąc pod uwagę wszystkie auta kosztujące maksymalnie 40 tys. zł, ich udział w rynku używanych aut w Polsce we wrześniu wyniósł ponad 65 proc. Wciąż co piąty samochód (20,8 proc.), którym wyjeżdżano z komisu, kosztował mniej niż 10 tys. zł. Średnia cena w ich przypadku wyniosła niespełna 5,6 tys. zł. W zamian kupujący otrzymywali auta mające przeciętnie aż 20 lat i 245,7 tys. kilometrów na liczniku.

Średnie ceny aut w poszczególnych województwach

Model

Średnia cena [w zł]

Średni przebieg

[w km]

Średni wiek

mazowieckie

55 107

165 144

11

wielkopolskie

45 409

157 658

11

śląskie

46 219

159 840

11

małopolskie

46 813

162 870

11

dolnośląskie

42 420

178 074

12

pomorskie

49 500

175 256

11

łódzkie

42 204

171 522

12

kujawsko-pomorskie

42 846

175 552

11

lubelskie

38 859

190 318

12

podkarpackie

44 016

171 104

11

zachodniopomorskie

41 813

169 616

12

świętokrzyskie

39 447

183 479

12

lubuskie

36 168

182 881

12

warmińsko-mazurskie

36 936

186 159

12

podlaskie

46 468

170 222

11

opolskie

41 367

174 415

11

Źródło: AAA Auto

Na drugim biegunie znalazły się samochody kosztujące od 120 do 150 tys. zł. Taką cenę miało jedno na trzydzieści pięć aut (2,8 proc.) nabytych w komisach.

Ceny aut używanych - najpopularniejsze modele

Różnicę w cenach, choć nie tak wyraźne, widać w przypadku najpopularniejszych modeli. Wciąż nabywców najczęściej znajdowały ople astry, za które płacono przeciętnie niespełna 21 tys. zł (-2,9 proc. m/m).

Średnie ceny używanych aut – najpopularniejsze modele

Model

Średnia cena

[w zł]

Średni przebieg

[w km]

Średni wiek

opel astra

20 930

187 932

13

volkswagen golf

28 977

193 272

13

bmw serii 3

41 081

209 703

14

audi a4

34 022

227 684

14

ford focus

23 775

185 653

11

volkswagen passat

35 163

222 786

12

skoda octavia

39 875

197 374

10

bmw serii 5

56 738

220 463

13

audi a3

29 867

202 106

14

opel corsa

15 875

156 240

13

Źródło: AAA Auto

W dół powędrowały przeciętne ceny niemal wszystkich aut z czołowej dziesiątki rankingu popularności. Wyjątkiem był volkswagen golf ze średnią ceną niespełna 29 tys. zł (+0,7 proc. m/m).

Przeciętnie pomiędzy 30 a 40 tys. zł płacono za volkswageny passaty, audi a4 i skody octavie. Z grona najpopularniejszych modeli w polskich komisach powyżej granicy 40 tys. zł znalazła się średnia cena dwóch aut z logo BMW: serii 3 i serii 5.

Import używanych aut słabnie, ale tylko osobówek

Wspomniane wcześniej ople astry i volkswageny golfy to także najczęściej sprowadzane używane auta z zagranicy. Dane AAA Auto dotyczą bowiem wszystkich samochodów oferowanych w salonach – także tych, które były już w przeszłości rejestrowane nad Wisłą. Wracając do wspomnianych modeli, w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło 16 809 opli astra oraz 16 808 volkswagenów golfów. Próg 10 tys. sztuk przekroczyło także audi a4, bmw serii 3, ford focus, nissan qashqai i audi a3.

Liczba wszystkich aut osobowych sprowadzonych do Polski w analizowanym okresie przekroczyła 655,2 tys., będąc o 1,4 proc. a nominalnie o ponad 9 tys. niższą niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Wyraźny wzrost liczby rejestracji notowany jest z kolei w przypadku aut dostawczych o masie do 3,5 t. We wrześniu polskie drogi zasiliło ponad 7,8 tys. takich aut a w ciągu pierwszych trzech kwartałów ponad 70,7 tys. – o 10,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.

Wśród aut dostawczych wyraźnie dominuje marka tracąca na popularności w segmencie aut osobowych – Renault, mająca blisko 18-procentowy udział w rynku, a to za sprawą rejestracji modelu master oraz trafic.

MKZ

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
kaszankanamaxa
Jeśli dziś foliowa karoseria, silnik od kosiarki, cztery koła, morze twardego plastiku, szmaciane fotele i - najważniejszy dla dzisiejszej młodzieży - chiński tablet kosztuje w salonie 100 tyś, to nie dziwota, że 10-15-latki z przebiegami 200-300 tyś. handlarze wyceniają na 40-50 tyś. Swoje minimum, czyli 5-6 koła, muszą przytulić,Jeśli dziś foliowa karoseria, silnik od kosiarki, cztery koła, morze twardego plastiku, szmaciane fotele i - najważniejszy dla dzisiejszej młodzieży - chiński tablet kosztuje w salonie 100 tyś, to nie dziwota, że 10-15-latki z przebiegami 200-300 tyś. handlarze wyceniają na 40-50 tyś. Swoje minimum, czyli 5-6 koła, muszą przytulić, a klient niech się potem tuła tygodniami po warsztatach, wydając "startowe" 5 tysi. U nas jest teraz drożej niż na Zachodzie.
meteor1
Dużo klientów decyduje się na auta z Chin. Możliwe że będzie jeszcze trochę taniej.
bha
11, 12 latki?!!! od około 40 do blisko 50 tyś to jest ta tanizna???.Brak na to więcej słów
pilsener
Nikt już nie wierzy w te przebiegi, bez sensu je podawać.
tkjdn
Tak, ile by nie miał lat to przebieg w okolicach 200 kkm, a ministerstwo udaje, że nie ma sposobu na likwidację tej patologii.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki