Polacy są wobec siebie raczej nieufni, i to zarówno w relacjach społecznych, jak i biznesowych. Takie wnioski płyną z najnowszego badania Centrum Badania Opinii Społecznej.


Tylko 23 procent respondentów uważa, że większości ludzi można ufać, a 74 procent opowiada się za zachowaniem ostrożności w stosunkach z innymi. W ostatnich czterech latach opinie na ten temat się nie zmieniły.
Respondenci byli też pytani o nastawienie do nieznajomych, z którymi stykają się w różnych sytuacjach. Wobec takich osób 47 procent ankietowanych wyraża nieufność, co jest spadkiem o 8 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego pomiaru z 2014 roku. Blisko co trzeci badany (31 procent) jest skłonny im zaufać.
Podobnie jest w relacjach biznesowych. 35 procent ankietowanych uważa, ze zaufanie w interesach na ogół się opłaca, ale 40 procent badanych wyraża pogląd przeciwny.
CBOS na podstawie badań opracował tzw. syntetyczny indeks zaufania. Jego średnia wartość wynosi -0,72 co oznacza, że w społeczeństwie polskim przeważa nieufność i brak otwartości.
Sytuacja inaczej wygląda w przypadku rodziny i znajomych. Swoim najbliższym ufa aż 98 procent, a koleżankom i kolegom- 92 procent respondentów. Niewiele mniej badanych darzy zaufaniem osoby, z którymi pracuje na co dzień (81 procent) oraz swoich sąsiadów (75 procent).
Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo w dniach 7-14 stycznia 2016 roku na liczącej 1063 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
Informacyjna Agencja Radiowa(IAR)/CBOS/md/mitro/