Jeszcze w tym roku mają ruszyć specjalne szkolenia dla kierowców zajmujących się zawodowo przewozem osób zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Problem w tym, że nie ma odpowiednich firm z gotową infrastrukturą, w których mieliby się oni szkolić, a przedsiębiorstwa, które mają prowadzić zajęcia, nie wiedzą, jak przygotować się do nowej roli. Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury dopiero przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Ośrodek taki będzie musiał posiadać odpowiedniej wielkości autodrom, czyli zamknięty tor, na którym mają odbywać się zajęcia praktyczne.
Zabraknie autodromów
W przypadku firm prowadzących specjalne szkolenia dla kierowców kat. B nie powinno być większych problemów, gdyż istnieją już takie autodromy lub są takie, które można adaptować. Problem mają jednak kierowcy ciężarówek i autobusów, którzy muszą przejść obowiązkowe szkolenia praktyczne na takich autodromach.
– Unijne przepisy zobowiązują do stworzenia ośrodków szkolenia dla kierowców zawodowych. W ramach kursów będzie np. 20 godzin jazdy w warunkach ekstremalnych. Ośrodki szkolenia będą mogły zlecić przeprowadzenie zajęć ośrodkom doskonalenia techniki jazdy, które mają posiadać specjalny autodrom – wyjaśnia Tomasz Piętka z Ministerstwa Infrastruktury.
– Nie znam autodromu przeznaczonego dla ciężarówek i autobusów, który w tej chwili spełniałby warunki określone w projektowanym rozporządzeniu. Budowa toru z płytami poślizgowymi nie jest prosta – mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Dodaje, że zainteresowane firmy muszą mieć też czas na przygotowanie się do szkoleń.
Coraz mniej czasu
Zgodnie z ustawą z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.) kierowcy, którzy po 10 września 2008 r. uzyskają uprawnienia do kierowania autobusami, będą mieli obowiązek ukończenia tzw. kwalifikacji wstępnej, jeżeli chcą pracować w przedsiębiorstwie transportowym. Jest to specjalne szkolenie, którego elementem są zajęcia praktyczne na specjalnie przygotowanym autodromie. W przypadku kierujących pojazdami ciężarowymi obowiązek ten obejmie osoby, które prawo jazdy uzyskają po 10 września 2009 r.
Przepisy umożliwiają prowadzenie szkolenia praktycznego także na specjalnym symulatorze do jazdy w trudnych warunkach. Jednak takiego symulatora W Polsce na razie nie ma.
Co muszą mieć ośrodki doszkalające wyłącznie kierowców kategorii B, a co te, które mają doskonalić umiejętności osób mających prawo jazdy wyższych kategorii – C i D? Jakie wymagania ma spełniać infrastruktura techniczna autodromu? Jakie powinny być warunki ośrodków doskonalenia techniki jazdy?
Łukasz Kuligowski
Więcej: Gazeta Prawna 7.04.2008 (68) – str.10




















































