REKLAMA
TYLKO U NAS

Blik dominuje na rynku płatności, rośnie popularność Apple Pay i Google Pay

2025-02-23 12:00
publikacja
2025-02-23 12:00

Z tzw. cyfrowych portfeli korzystało w 2024 r. 30 proc. konsumentów; to wzrost o 3 pkt proc. wobec poprzedniego roku - wynika z raportu Adyen Retail. Dodano, że Blikiem można było zapłacić w 95 proc. sklepów; rośnie popularność płatności mobilnych, np. Apple Pay i Google Pay.

Blik dominuje na rynku płatności, rośnie popularność Apple Pay i Google Pay
Blik dominuje na rynku płatności, rośnie popularność Apple Pay i Google Pay
fot. Shutterstock/Proxima Studio / / Shutterstock/Proxima Studio

W 2024 roku Polacy chętniej sięgali po nowoczesne metody płatności – wynika z opublikowanego we wtorek raportu. „Niekwestionowanym liderem był Blik, za pomocą którego można było zapłacić w 95 proc. placówek handlowych. Wzrost popularności zanotowały płatności mobilne, zwłaszcza Apple Pay i Google Pay, z których korzystało już 30 proc. Polaków. Znaczący odsetek konsumentów korzystających z kanału e-commerce nadal wybierał tradycyjne przelewy (52 proc.) oraz karty debetowe (42 proc.)” - poinformowano w raporcie.

Z tzw. portfeli cyfrowych w 2024 roku korzystało 30 proc. konsumentów, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe względem poprzedniego roku. „Decydujące znaczenie miała wygoda, którą zapewniała możliwość dokonania płatności za pomocą smartfona bez potrzeby posiadania fizycznej karty” - wskazali autorzy.

Wzrost zainteresowania odnotowały również transakcje dokonywane za pomocą kodów QR. W 2024 roku z tej metody płatności korzystało 18 proc. Polaków, co stanowi wzrost o 5 p.p. w porównaniu do 2023 roku. Rozwiązanie to cieszyło się popularnością szczególnie w segmencie e-commerce. Dzięki niemu nie ma konieczności ręcznego wprowadzania danych karty, co zwiększa bezpieczeństwo transakcji.

„Mobilne płatności stają się standardem dla coraz większej grupy konsumentów, zyskując popularność dzięki wygodzie i wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa. Ochronę płatności, także tych dokonywanych za pomocą kodów QR w e-commerce zwiększają technologie takie jak tokenizacja oraz uwierzytelnianie biometryczne. Tokenizacja zastępuje wrażliwe dane płatnicze unikalnymi tokenami, minimalizując ryzyko ich przechwycenia. Z kolei uwierzytelnianie biometryczne, np. rozpoznawanie twarzy czy odcisków palców, zapewnia, że transakcje są autoryzowane wyłącznie przez uprawnionych użytkowników” - wskazał Matouš Michněvič z Adyen.

W Polsce dominującą pozycję na rynku utrzymuje Blik, który w 2024 roku stanowił podstawową metodę płatności Polaków. W ocenie autorów raportu jego popularność wynika przede wszystkim z uniwersalności. Blik umożliwia szybkie płatności online, wypłaty gotówki z bankomatów oraz przelewy na numer telefonu.

Jak zauważono, wśród osób preferujących tradycyjne metody płatności, najpopularniejsze były karty debetowe (52 proc.) i kredytowe (42 proc.)

W sklepach stacjonarnych dynamicznie rozwija się trend samoobsługowych kas. 59 proc. badanych konsumentów wskazało, że preferuje self-checkout jako wygodniejszą alternatywę dla tradycyjnych kas obsługiwanych przez pracowników. Mimo spadku popularności względem 2023 roku o 9 p.p. kasy samoobsługowe wciąż pozostają jednym z kluczowych udogodnień w handlu detalicznym.

Jednym z trendów, który zyskał na znaczeniu w 2024 roku, była metoda „kup teraz, zapłać później” (BNPL). Skorzystało z niej 28 proc. Polaków, co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o 11 p.p. "84 proc. badanych korzystających z BNPL przyznało, że dokonywało w ten sposób zakupów przynajmniej raz w miesiącu, wydając średnio 694 zł. BNPL stało się szczególnie popularne wśród millenialsów, dla których ważna jest elastyczność finansowa przy dokonywaniu zakupów" - zauważyli autorzy.

Jak wskazano w raporcie, konsumenci oczekują szerokiego zakresu dostępnych metod płatności, a także wygody ich stosowania. 73 proc. badanych przyznało, że w przypadku braku preferowanej metody płatności są gotowi zrezygnować z zakupu. „Firmy, które nie dostosują się do rosnących oczekiwań klientów, ryzykują utratę konkurencyjności. Inwestycje w nowoczesne technologie płatnicze nie tylko ułatwiają finalizację transakcji, ale także budują lojalność konsumentów” - zaznaczono.

Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono w Polsce na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na grupie 1000 konsumentów.

Adyen to globalna platforma technologii finansowych zajmująca się obsługą transakcji płatniczych. (PAP)

gkc/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
smerf1
Taki wzrost obrotów Blika? :-)
W 2024 wypisałem się z GooglePay bo przestał wspierać Androida 8, więc przesiadłem się na Blika zbliżeniowego.
bha
Czy chcesz czy nie chcesz patrzysz a tu już nie na stronie sklepu itd możliwości płatności przelewem bankowym już jest jego brak?. Jest za to dostępny Klikowy Paayowy itd nowy sposób wymyślony przez system coraz bardziej dominujący na rynku i Cóż.... czy chcesz czy niechesz to niestety Musisz na niego się zdecydować albo nie dokonasz Czy chcesz czy nie chcesz patrzysz a tu już nie na stronie sklepu itd możliwości płatności przelewem bankowym już jest jego brak?. Jest za to dostępny Klikowy Paayowy itd nowy sposób wymyślony przez system coraz bardziej dominujący na rynku i Cóż.... czy chcesz czy niechesz to niestety Musisz na niego się zdecydować albo nie dokonasz żadnej już w danym sklepie płatności???!!!.

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki