Ponad trzy czwarte polskich firmy to firmy rodzinne. A takie przedsiębiorstwa mają – jak twierdzą eksperci – tylko trzy problemy: sukcesja, sukcesja, sukcesja.
![Blaski i cienie firm rodzinnych [Podcast]](https://galeria.bankier.pl/p/c/9/588c263f776d38-945-567-33-0-1045-627.jpg)
![Blaski i cienie firm rodzinnych [Podcast]](https://galeria.bankier.pl/p/c/9/588c263f776d38-945-567-33-0-1045-627.jpg)
Polscy przedsiębiorcy rzadko przyznają, że ich biznes to właśnie firma rodzinna – zauważa Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. Na co dzień doradza takim przedsiębiorstwom, a jest w czym. Wiele z nich powstało na samym początku lat 90. zeszłego wieku, co oznacza, że są właśnie w przededniu sukcesji. Z badań z kolei wynika, że sukcesem kończy się mniej niż co trzecia sukcesja w firmach rodzinnych.
By liczyć na to, że znajdzie się w gronie tych, którym się powiodło, niezbędna jest współpraca z ekspertami, w tym oczywiście z prawnikami. Mecenas Paweł Rataj, współautor pierwszego polskiego poradnika dotyczącego właśnie sukcesji, mówi o tym, dlaczego prawnicy tak lubią firmy rodzinne.
O różnicach między biznesem rodzinnym i innego rodzaju firmami opowiadają nam praktycy: Łukasz Żak z wielkopolskiej spółki Lumag, producent klocków hamulcowych, oraz Zbigniew i Kacper Sosnowscy, czyli założyciel i szef rowerowego Krossa, oraz jego syn, który jest wiceprezesem tego przedsiębiorstwa.
Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.