Białoruś i Polska będą rozwijać transport i tranzyt

Memoranda w sprawie zacieśnienia współpracy z białoruskim ministerstwem transportu i komunikacji podpisali w poniedziałek w białoruskiej stolicy przedstawiciele polskiego rządu, ministrowie: Andrzej Adamczyk i Marek Gróbarczyk.

Elbląg - nabrzeże portowe
Elbląg - nabrzeże portowe (FORUM)

Tranzytowe położenie Polski i Białorusi niejako wymusza na naszych państwach współpracę w sferze transportowej. Ale nas nie trzeba do niczego przymuszać. Możemy i chcemy współpracować, by nasze państwa były konkurencyjne - mówił w Mińsku minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Zaczynamy nowy etap we współpracy transportowej z Białorusią podkreślił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, podkreślając że przez 15 lat nie było na Białorusi wizyty polskiego ministra konstytucyjnego odpowiedzialnego za transport.

Ministrowie Adamczyk i Gróbarczyk, a także szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson przeprowadzili w Mińsku rozmowy z ministrem transportu i komunikacji Białorusi Anatolem Siwakiem. Spotkanie odbyło się w siedzibie Białoruskich Kolei Państwowych. Zakończyło się podpisaniem memorandów w sprawie zacieśnienia współpracy transportowej.

Polska to nasz najważniejszy partner w zakresie rozwoju infrastruktury tranzytowej, a tranzyt - zarówno dla Polski, jak i dla Białorusi - jest motorem rozwoju transportu - powiedział białoruski minister Anatol Siwak.

Znaczenie współpracy z Białorusią w zakresie tworzenia infrastruktury tranzytowej między Europą Zachodnią a Chinami podkreślali polscy ministrowie. Ciąg połączeń przez Polskę i Białoruś jest koncepcją, jak sądzę, w stu procentach wspieraną przez UE, zgodną z TEN-T. Będziemy na pewno aplikować o duże środki - mówił Gróbarczyk. TEN-T to unijny program budowy połączeń drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych.

Tematem rozmów był rozwój wszystkich rodzajów infrastruktury transportowej, kwestie utrzymania mostów drogowych i nowych inwestycji. Minister Siwak mówił o zainteresowaniu białoruskich przedsiębiorców polskimi portami, a strona polska poinformowała o gotowości rozbudowania infrastruktury dojazdowej do portów w Trójmieście, ale także, z czasem - do Szczecina i Świnoujścia.

Jeśli chodzi o żeglugę śródlądową, najważniejszy jest projekt (połączenia) Warszawy z Brześciem i szerokiej oferty wykorzystania polskich portów morskich. Powstała grupa robocza, która zajmie się przede wszystkim żeglugą śródlądową i kwestią udrożnienia drogi E-40 łączącej Wisłę z Dnieprem - mówił minister Gróbarczyk. To również jest zgodne z unijnym projektem TEN-T i dysponujemy środkami, by rozwijać te kierunki transportowe - oświadczył.

Z wielką satysfakcją odebraliśmy deklaracje wspierające budowę Via Carpatia, drogi łączącej Bałtyk z Morzem Egejskim i, w jednej z odnóg - Adriatykiem. To przedsięwzięcie, które będzie motorem rozwoju gospodarczego ściany wschodniej UE, a także państw sąsiadujących ze wschodnią granicą dodał minister Adamczyk.

We wtorek minister Gróbarczyk i szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego Samson wezmą udział w otwarciu Białoruskiego Tygodnia Transportowego.

Z Mińska Justyna Prus (PAP)

just/ mmp/ ro/ itm/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~uh

aa za donalta to tykone bylo !!!!!!!!!

! Odpowiedz
0 5 ~ghjkl

Brawo polski minister odpowiedzialny za transport.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,5% X 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VIII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 084,56 zł IX 2019
Produkcja przemysłowa rdr 5,6% IX 2019

Znajdź profil