Banki "przepraszają" małe firmy

Kryzys finansowy sprawił, że banki ograniczyły akcję kredytową dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Tym samym odcięto ich od ważnego źródła finansowania. Obecnie banki zabrały się za „przepraszanie” małych przedsiębiorstw oferującym im nowe lub zmodyfikowane produkty finansowe.

O ile banki zabiegały o klienta korporacyjnego, o tyle małe i średnie przedsiębiorstwa raczej nie były w obrębie ich zainteresowania. Tym bardziej straciły zaufanie i wiarę w ich możliwości w trakcie trwania kryzysu finansowego. Banki zaostrzyły wobec firm z sektora MSP warunki udzielenia kredytu, a podpisane już umowy kredytowe były weryfikowane.

Przedsiębiorstwa, które chciały zaciągnąć kredyt przechodziły prawdziwą drogę przez mękę. Czekały na nich wydłużone procedury, wymagania dotyczące większego zabezpieczenia, podwyższone ceny kredytów. Wielu firmom odmawiano z tego powodu finansowania. Banki przestały im ufać.

Według badań przeprowadzonych przez TNS Pentor wynika, że dwie trzecie przedsiębiorców dostrzegało, że kryzys finansowy utrudnił im dostęp do produktów i usług bankowych, a ośmiu na dziesięciu, – że wzrosły ceny usług bankowych i zaostrzone zostały kryteria udzielania kredytów. Za główny powód zaostrzenia polityki kredytowej przedsiębiorcy uznali obawy banków o wypłacalność klientów.


Obecnie banki zaczynają „przepraszać” firmy z sektora MSP. Dostrzegają w nich dobrego klienta, na którym można wiele zarobić – są dla nich klientami pożądanymi do współpracy. Banki możliwości rozwoju upatrują w bankowości dla małych i średnich przedsiębiorstw, dlatego szykują dla nich wiele ofert kredytowych i depozytowych. Powstają także nowe instytucje finansowe przeznaczone dla przedsiębiorstw, np. Idea Bank.

Wielu przedsiębiorców jest jednak zniechęcona do brania kredytów bankowych. Wynika to m.in. z niepewności i obaw o trwałość ożywienia koniunktury, a także z postaw samych przedsiębiorców, często rozczarowanych i nieufnych wobec banków z powodu minionych doświadczeń.

Nie dziwi więc, że przy finansowaniu zarówno bieżącej działalności, jak i inwestycyjnej, firmy wolą w pierwszej kolejności skorzystać z zaoszczędzonych przez siebie środków. Z badań przeprowadzonych przez TNS Pentor wynika, iż trzy czwarte firm korzysta z własnych źródeł finansowania. Ponadto zaobserwowano spory dystans przedsiębiorców nie tylko do kredytów bankowych, ale również do korzystania z dotacji. Zaciąganie kredytów bardziej kojarzone jest z problemami finansowymi firmy niż z wykorzystywaniem szans.

Spory odsetek przedsiębiorców wątpi w uczciwość banków w relacjach z firmami, rzetelność udzielanych im informacji oraz wiarygodność reklam instytucji finansowych. Jednak większość przedsiębiorców ma o nich raczej pozytywną opinię i jest zadowolona z jakości oferowanych przez banki usług. Z kolei większość bankowców (76 proc.) jest przekonana, że banki mają dobrą reputacją w sektorze przedsiębiorstw.

Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl

Barbara Sielicka

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne