REKLAMA

Badanie: polscy przedsiębiorcy pracowici i kreatywni, ale nie dbają o pracowników

2016-11-16 16:27
publikacja
2016-11-16 16:27

Polscy przedsiębiorcy są pracowici i kreatywni, ale jednocześnie nie dbają o pracowników - wynika z badań Kantar Public "Polscy przedsiębiorcy: odbiór społeczny a obraz medialny". Częściej oceniamy przedsiębiorców jako nieuczciwych niż uczciwych.

fot. Labunskiy K. / / YAY Foto

W raporcie napisano, że w polskim systemie prawa nie ma jednolitej definicji przedsiębiorcy, a postać polskiego biznesmena obrosła wieloma stereotypami. Instytut postanowił zbadać, jaki jest aktualny odbiór społeczny przedsiębiorców w Polsce, jaki obraz prezentują media oraz, czy jest on bardziej pozytywny, czy też negatywny niż w rzeczywistości.

Z raportu wynika, że spośród czternastu cech polskich przedsiębiorców, które mogli wskazać ankietowani, najczęściej wymieniano: pracowity (61 proc.), kreatywny (50 proc.) oraz nie dba o pracowników (46 proc.).

"By dopełnić obraz polskiego przedsiębiorcy w odbiorze społecznym, należy dodatkowo zauważyć, że częściej są oni postrzegani jako profesjonalni niż nieprofesjonalni (27 proc. wobec 12 proc.), innowacyjni niż nieinnowacyjni (26 proc. wobec 12 proc.), rzetelni niż nierzetelni (23 proc. wobec 14 proc.), a także nieuczciwi niż uczciwi (22 proc. wobec 13 proc.)" - napisano w raporcie.

Zgodnie z informacją Kantar Public, badanie potwierdza tezę, że to, jak postrzegamy przedsiębiorców, zależy od naszych własnych doświadczeń. "Także od tego, czy w naszym otoczeniu (wśród znajomych, rodziny) znajdują się takie osoby i czy mieliśmy okazję lepiej je poznać. Osoby, które same są przedsiębiorcami, częściej niż pozostali badani opisują siebie i swoich kolegów po fachu, używając cech pozytywnych" - wyjaśniono.

Respondenci, którzy mają wśród znajomych lub rodziny przedsiębiorcę podobnie jak oni sami, ale w mniejszym stopniu - częściej skłonni są przypisywać tej grupie zawodowej pozytywne cechy niż badani, którzy nie mają w swoim najbliższym otoczeniu takich osób.

"W pozytywnym odbiorze przedsiębiorców jest jednak widoczna poważna rysa. Tylko nieliczni badani mają poczucie, że polscy przedsiębiorcy to osoby, które dbają o swoich pracowników. Jest to wyraźnie ich słaby punkt, który zauważają sami przedsiębiorcy" - wskazano.

Okazuje się bowiem, że 28 proc. przedsiębiorców jest zdania, iż jednym z pięciu określeń najlepiej opisujących polskiego biznesmena jest to, że nie dba o pracowników. Wśród pozostałych badanych odsetek ten jest zdecydowanie większy - o ok. 18-19 punktów procentowych.

W opinii prawie połowy badanych (46 proc.) przedsiębiorcy mogą cieszyć się w mediach bardziej pozytywnym wizerunkiem niż w rzeczywistości. Ci, co uważają, że obraz polskiego przedsiębiorcy w mediach jest bardziej krytyczny, stanowią 26 proc. badanych, a ci, co sądzą, że obraz ten jest zgodny z rzeczywistością - 27 proc.

"Opinie na ten temat znacząco się różnią w zależności od tego, czy respondent sam jest przedsiębiorcą, ma przedsiębiorcę wśród znajomych lub rodziny, czy też nie. Sami przedsiębiorcy najczęściej są przekonani, że media prezentują ich bardziej w negatywnym świetle w stosunku do tego, jak są postrzegani w rzeczywistości (38 proc.)" - napisano.

Pozostałe osoby zdecydowanie rzadziej podzielają ten pogląd, najczęściej uważając, że media przekłamują rzeczywistość na korzyść przedsiębiorców.

Badanie przeprowadzono w terminie 27.10 - 3.11.2016 na próbie 1302 polskich internautów w wieku 20 i więcej lat techniką wywiadów on-line. (PAP)

mmu/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
~AT
Misja jest ważnym elementem biznesplanu, uważam, że najważniejszym, obliczyć rentowność koledzy od finansów pomogą. Działania przedsiębiorcy mają wpływ na społeczeństwo. Inteligencja emocjonalna - jest tym, czego brakuje Polakom, przedsiębiorcom w Polsce.
Folwarki, to dobre określenie!
Folwarki z niewolnikami
Misja jest ważnym elementem biznesplanu, uważam, że najważniejszym, obliczyć rentowność koledzy od finansów pomogą. Działania przedsiębiorcy mają wpływ na społeczeństwo. Inteligencja emocjonalna - jest tym, czego brakuje Polakom, przedsiębiorcom w Polsce.
Folwarki, to dobre określenie!
Folwarki z niewolnikami XXI wieku- jeszcze lepsze.
~AT
Rozumienie, że nie jesteś człowiekiem, a kapitałem ludzkim w obcych rękach jest poniżeniem godności , miana Człowiek !
~inwest-men
lepiej być kapitałem ludzkim niż zasobem ludzkim :))
~md71
Przedsiębiorca to też człowiek. Jakie społeczeństwo (w przekroju) tacy przedsiębiorcy (procentowo pewnie tak samo wychodzi). Różni ich tylko większa skłonność do ryzyka i... chciałem napisać, że nic więcej ale chyba można to coś określić jako 'przedsiębiorczość'.
Są lepsi i gorsi, w zależności
Przedsiębiorca to też człowiek. Jakie społeczeństwo (w przekroju) tacy przedsiębiorcy (procentowo pewnie tak samo wychodzi). Różni ich tylko większa skłonność do ryzyka i... chciałem napisać, że nic więcej ale chyba można to coś określić jako 'przedsiębiorczość'.
Są lepsi i gorsi, w zależności od punktu widzenia.
Czy Gates'a czy Jobs'a nazwalibyście dobrymi? Przedsiębiorcami pewnie tak, ale z dbaniem o pracowników to już nie jestem pewien.

Nie dbanie o pracownika też można różnie ujmować.
Należy się oczywiście odpowiednio wyposażone stanowisko pracy i wypłacane w terminie wynagrodzenie ale w zamian powinna być odpowiednio wykonana praca.

Przypomniała mi się opowiastka kolegi. Umówił się na wykopanie rowu, o jakichś tam gabarytach, w linii prostej na określonym odcinku, za określone wynagrodzenie. Dostał rów ale sinusoidalny. Niestety nie pamiętam jak to się zakończyło - z tą ekipą 'kopaczy'.
~łoj
Nawet pracując w budżecie szybko każdy dowie się, że jest to prywatny folwark szefa
~niepelnosprawny_org
jaki Pan taki kram? Pracownik to też przedsiebiorstwo, kapitał pracy...
nareszcie solidniejsze badania...
pracodawca powinen pilnowac co jego i pracownik co jego, soidnie przykładać się, to jest wspolpraca, ku wspolnemu dobru i korzyci...
~AT
Polscy przedsiębiorcy średnio dbają o podległych.
Zazwyczaj płacą w terminie, wywiązują się z podstawowych zobowiązań wobec pracowników.
Jednak atmosfera pracy nie jest zazwyczaj dobra, w Polsce też mało płacą. Przedsiębiorcy zazwyczaj nie patrzą długoterminowo na podległych. To są krótkie terminem podejścia.
Polscy przedsiębiorcy średnio dbają o podległych.
Zazwyczaj płacą w terminie, wywiązują się z podstawowych zobowiązań wobec pracowników.
Jednak atmosfera pracy nie jest zazwyczaj dobra, w Polsce też mało płacą. Przedsiębiorcy zazwyczaj nie patrzą długoterminowo na podległych. To są krótkie terminem podejścia. Też nie mają świadomości MISJI społecznej ! Wizja jest, kreatywność też, a odpowiedzialności brak.
Słaba jest kultura biznesu w Polsce. O korpo milczę, plus do wszystkiego atmosfera ukrytej nienawiści w pracy i tradycyjny wyścig szczurów.
~md71
Z tą "MISJĄ społeczną" to dowaliłeś/aś z grubej rury!
Po cóż pracujesz? (jeżeli pracujesz)

Powiązane: Praca

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki