Bank PKO BP zmagał się z awarią. Czytelnicy informowali redakcję Bankier.pl, że mają problem logowaniem się do konta, do aplikacji IKO i z płatnościami Blikiem.


Awaria rozpoczęła się po godzinie 14:00. Po godzinie 16:00 bank opublikował komunikat brzmiący:
Szanowni Państwo, występowały chwilowe utrudnienia w działaniu aplikacji IKO. Prosimy spróbować zalogować się ponownie.
Klienci banku zgłaszali awarię od 14:00
"nie mamy panskiego plaszcza i co mi pan zrobisz?" Czlowiek ma tylko godzine w ciagu dnia i niepowtarzalna okazje zrobic zakupy, ale nie ma jak wymienic waluty... Z reszta nie tylko ipko i iko... Na infolinii tez nikt nie odbiera... - piszą klienci banku.
Wcześniej ci, którym udało się zalogować do IKO, mieli dostęp do aplikacji w trybie ograniczonym, a więc nie do wszystkich ważnych funkcji.
Użytkownicy nie tylko pisali do Bankier.pl, ale też masowo zgłaszali problemy w serwisach społecznościowych banku. Przy próbie zalogowania wyświetlał się enigmatyczny komunikat: „Nie udało się wykonać operacji”.
Bank planował wprowadzenie nowych zabezpieczeń i być może właśnie w tej sytuacji doszło do awarii:
Dodatkowe zabezpieczenie logowania do serwisu iPKO to nowe rozwiązanie wprowadzone przez PKO Bank Polski - informował bank we wtorek. Chroni ono konto klienta przed cyberprzestępcami m.in. dzięki sprawdzaniu wybranych cech zachowania użytkownika w serwisie bankowym. Aby włączyć dodatkowe zabezpieczenie logowania klient musi wyrazić odpowiednie zgody, które mu się wyświetlą.
Na co musi być przygotowany klient? Podczas logowania do serwisu internetowego iPKO klient zobaczy informację o dodatkowym sposobie zabezpieczenia logowania. Aby je włączyć musi wyrazić odpowiednie zgody, które mu się wyświetlą na ekranie i następnie zatwierdzić te zgody narzędziem autoryzacji np. kodem sms lub potwierdzeniem w aplikacji mobilnej.
Klient może nie chcieć skorzystać z takiego dodatkowego zabezpieczenia. W takiej sytuacji będzie się logował, jak dotychczas, wpisując login i hasło do serwisu, a następnie każdorazowo zatwierdzi logowanie za pomocą swojego narzędzia autoryzacji, czyli np. kodu z SMS lub potwierdzenia w aplikacji IKO - tym samym dostęp do konta jest chroniony nie tylko loginem i hasłem, ale też dodatkową autoryzacją. To standardowe zabezpieczenia wykorzystywane przez instytucje finansowe na całym świecie.
KWS