REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

PKO BP sprawdzi, jak piszesz na klawiaturze. Nowe zabezpieczenie

Wojciech Boczoń2024-05-22 08:26analityk Bankier.pl
publikacja
2024-05-22 08:26

PKO BP wdrożył zapowiadaną już jakiś czas temu tzw. biometrię behawioralną. Jest to dodatkowe zabezpieczenie przed cyberprzestępcami. Klienci, którzy zdecydują się aktywować nową usługę, będą sprawdzani pod kątem wybranych parametrów. Na przykład tego, w jaki sposób poruszają się po serwisie iPKO.

PKO BP sprawdzi, jak piszesz na klawiaturze. Nowe zabezpieczenie
PKO BP sprawdzi, jak piszesz na klawiaturze. Nowe zabezpieczenie
/ Pexels

Biometria behawioralna to jedno ze skuteczniejszych zabezpieczeń przed oszustami. Do tej pory nowe rozwiązanie wdrożyło tylko kilka banków. Polega ono na analizie wybranych cech zachowania użytkownika po zalogowaniu do systemu bankowości internetowej. Chodzi na przykład o tempo i sposób pisania na klawiaturze. Wszystkie te dane są ściśle chronione zgodnie z przepisami RODO i dotyczą jedynie zachowań klienta w iPKO (nie są przetwarzane żadne informacje wprowadzone przez klienta, jak np. dane kontaktowe czy hasło).

Nowa usługa nie jest obligatoryjna. Podczas logowania do serwisu internetowego iPKO klient zobaczy informację o dodatkowym sposobie zabezpieczenia logowania. Aby je włączyć musi wyrazić odpowiednie zgody, które mu się wyświetlą na ekranie i następnie zatwierdzić te zgody narzędziem autoryzacji np. kodem sms lub potwierdzeniem w aplikacji mobilnej.

Klient może nie chcieć skorzystać z takiego dodatkowego zabezpieczenia. W takiej sytuacji będzie się logował, jak dotychczas, wpisując login i hasło do serwisu, a następnie każdorazowo zatwierdzi logowanie za pomocą swojego narzędzia autoryzacji, czyli np. kodu z SMS lub potwierdzenia w aplikacji IKO – tym samym dostęp do konta jest chroniony nie tylko loginem i hasłem, ale też dodatkową autoryzacją.

Przy okazji bank przypomina o kilku zasadach bezpiecznego logowania do iPKO. Najlepiej tworzyć skomplikowane hasła, trudne do odgadnięcia dla innych i pamiętać o użyciu małych i wielkich liter, cyfr i znaków specjalnych (np. !@#$%&?). Hasło nie może mieć polskich liter (np. ł, ś). Nie należy nigdzie zapisywać loginów i haseł. Bezpieczniej jest także nie używać tego samego hasła do różnych dostępów (np. bankowości internetowej, poczty mailowej, sklepów w internecie).

W iPKO, podczas zmiany lub tworzenia nowego hasła do logowania, wpisane przez klienta hasło zostanie sprawdzone – czy występuje w bazie haseł skompromitowanych (udostępnionych w internecie – taką bazę danych prowadzi Ministerstwo Cyfryzacji), których nie można użyć. Jeżeli hasło będzie w takiej bazie, to klient zobaczy komunikat z wyjaśnieniem, dlaczego nie może użyć tego hasła i powinien zaproponować inne, które zwiększy bezpieczeństwo dostępu do jego konta.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
zoomek
hasło skompromitowane:
3x15
zoomek
Zmęczony, lekko wypity - zalogujesz się?
mkx
Ciekawym, czy redaktor przeczytał treść zgód?
"PKO Bank Polski SA udostępniał spółce Mastercard Europe SA z siedzibą w Belgii adres IP każdego urządzenia elektronicznego"
Naprawdę, PKO BP musi posiłkować się Belgią to logowania w polskiej firmie?
peluquero
M0$n4 z4p!54ć d0w0ln3 h45ł0 t4k *38y 8był0 tr00dn!3j...ale wiele to nie da jak są psute przestrzenie w czaszce :)
a behawioralna to jest pic na wodę, zbieractwo danych do analizy, preludium do cyfrowego pieniądza nic więcej.
zenonn
Czy jak coś pójdzie źle bank wypłaci odszkodowanie za straty moralne i dlaczego nei?
Czy zarząd można bezkarnie wyrzucić z oknem do rynsztoka?
Czy bezkarny zarząd może okradać i denerwować klientów?

Kolejny upierdliwy niewiele wnoszący wymysł "zabezpieczający".
Prawie na pewno zablokuje konto wskutek pomyłki.
Czy jak coś pójdzie źle bank wypłaci odszkodowanie za straty moralne i dlaczego nei?
Czy zarząd można bezkarnie wyrzucić z oknem do rynsztoka?
Czy bezkarny zarząd może okradać i denerwować klientów?

Kolejny upierdliwy niewiele wnoszący wymysł "zabezpieczający".
Prawie na pewno zablokuje konto wskutek pomyłki. Odblokowanie będzie czasochłonne.

Hasła mają być skomplikowane i często zmienianie? Po co, jak jest limit błędów, SMS?
By się często mylić przy wpisywaniu, by rzadko korzystać?

Za dużo bankowego złodziejstwa z każdej strony.
Rewolucja potrzebna, bankierzy na choiny.

zenonn
Loginów, haseł od dawna brutalną metodą się nie zgaduje.
Je się przejmuje, komplikacja nie ma znaczenia.

Powiązane: Cyberbezpieczeństwo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki