REKLAMA

BADANIEAuta elektryczne doganiają spalinowe pod względem trwałości. Szczególnie te marki

2025-01-27 05:53
publikacja
2025-01-27 05:53

Pojazdy zasilane bateriami pod względem trwałości mogą dorównać samochodom z silnikami benzynowymi i diesla. To przełomowy moment w rozwoju zrównoważonego transportu – wskazuje nowe badanie, opublikowane w "Nature Energy".

Auta elektryczne doganiają spalinowe pod względem trwałości. Szczególnie te marki
Auta elektryczne doganiają spalinowe pod względem trwałości. Szczególnie te marki
fot. Daniel Dmitriew / / FORUM

Naukowcy z międzynarodowego zespołu przeanalizowali niemal 300 milionów rekordów z testów brytyjskiego Ministerstwa Transportu, pokazujących stan techniczny pojazdów działających w tym kraju w latach 2005–2022.

Chociaż wczesne pojazdy elektryczne poruszające się po brytyjskich drogach były mniej niezawodne, niż samochody z silnikami spalinowymi - szybki postęp technologiczny pozwolił nowszym pojazdom na prąd osiągnąć porównywalną trwałość, nawet przy bardziej intensywnym użytkowaniu.

Okazało się na przykład, że w przypadku pojazdów zasilanych bateriami nastąpił najszybszy postęp pod względem niezawodności – o 12 proc. spadło prawdopodobieństwo awarii dla każdego kolejnego roku produkcji, w porównaniu do 6,7 proc. dla pojazdów benzynowych i 1,9 proc. dla pojazdów z silnikiem Diesla.

Samochody elektryczne mają obecnie żywotność wynoszącą średnio 18,4 roku i mogą przejechać do 200 tys. km, przewyższając tradycyjne pojazdy benzynowe pod względem przebiegu.

Autorzy analizy zidentyfikowali również marki, które osiągają najlepsze wyniki pod względem trwałości. Wśród pojazdów elektrycznych przoduje Tesla, natomiast w grupie samochodów benzynowych i z silnikiem Diesla najlepiej wypadają odpowiednio Audi i Skoda.

"Nasze wyniki dostarczają kluczowych informacji na temat trwałości elektrycznych pojazdów i ich wpływu na środowisko. Samochody zasilane akumulatorami nie są już jedynie niszową opcją, lecz stanowią realną i zrównoważoną alternatywę dla tradycyjnych samochodów. To znaczący krok w kierunku przyszłości o zerowej emisji dwutlenku węgla" – mówi dr Viet Nguyen-Tien, autor publikacji, która ukazała się w piśmie "Nature Energy".

"Nasze wyniki dostarczają konsumentom wiarygodnych danych, które pozwalają podejmować świadome decyzje dotyczące zakupu pojazdów. Natomiast decydentom umożliwiają wykorzystanie lepsze kształtowanie regulacji i zachęt promujących wybór trwałych i przyjaznych dla środowiska pojazdów, a także ułatwiają planowanie ich późniejszej utylizacji" – dodaje. (PAP)

Marek Matacz

mat/ zan/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (39)

dodaj komentarz
sterl
Proponuję 60% cła na Tesle...
sterl
A co tylko USA może? i budżet na plusie....(:
bober87
Ludzie, przestańcie się obrzucać i udowadniać innym wyższość elektryków nad spalinówkami i odwrotnie, bo to jest daremne. To są dwa różne auta do różnych celów, z różnymi wadami i zaletami. Ktoś kto ma do pracy 10km w mieście to elektryk jak najbardziej, ale dla przedstawiciela handlowego co robi 300-400 km dziennie, to jasne, że Ludzie, przestańcie się obrzucać i udowadniać innym wyższość elektryków nad spalinówkami i odwrotnie, bo to jest daremne. To są dwa różne auta do różnych celów, z różnymi wadami i zaletami. Ktoś kto ma do pracy 10km w mieście to elektryk jak najbardziej, ale dla przedstawiciela handlowego co robi 300-400 km dziennie, to jasne, że lepiej spalinowy, a jak na wakacje do Włoch, to tylko i wyłącznie diesel. Jeden drugiemu próbuje udowodnić, że kurtka jest lepsza od polówki, bo "zobaczymy w zimie jak zmarzniesz", a drugi mu odpowiada: "już Cię widzę jak pojedziesz do Grecji w lato w tej puchówce".
Dyskusja powinna się przekierować w tym kierunku, aby wybić z głów "elyt" przymus elektryków i likwidację spalinówek, bo jak powiedziałem, jedne nie może zastąpić drugiego i każdy musi wybrać to, co jest mu najbardziej przydatne.
reskator4
Nie pajacujcie juz z tymi elektrykami nie długo za lobbowanie będzie 0 zł dodatku do pensji.Banki z USA już cofnęły kasę na reklamę,lobowanie chorego zielonego ładu elektryki i reszte lewackich urojonych pomyslów,nie uprawiajcie donkichoteri te czasy minęły a wy nadal w sredniowieczu.
bha
A ile % ludzi na nie wszystkie nowe stać?, a ile obecnie ma średnia wieku samochodu czy coś około 15 lat??.I o czym to tak naprawdę świadczy???.
pilsener
Fajnie, tylko skąd na portalach tyle aut bez baterii? I "nawet do 200 tys. km", super, miałem kiedyś niemieckie auto z przebiegiem 1,3 mln a do awarii turbiny przy 650 tys. tylko filtry i klocki.
prawdziwynierobot
no tak, ale to jest nieekologiczne.
a nie, czekaj...
ekonomistautomotive
Błagam, jest mnóstwo relacji użytkowników na temat trwałości baterii itd. Bądźmy uczciwi. Sami mamy baterie w telefonach , notebookach itd. Wiemy , że szybko tracą żywotność.
Rozumiemy, że artykuł sponsorowany przez tych, którzy muszą sprzedawać auta elektryczne.
mirek6504
Przykład powinnien iść z góry i redakcja bankier powinna przesiąść się na elektryki
po_co
Jeszcze kilka lat temu próbowano przekonać ludzi, że samochody elektryczne są trwalsze i tańsze w użytkowaniu w porównaniu do samochodów spalinowych, a teraz próbują nas przekonać, że są równie kiepskie?

W końcu jeżeli samochody spalinowe były kiepskie to rozumiem w tej kwestii nic się nie zmieniło wiec skoro EV równają do
Jeszcze kilka lat temu próbowano przekonać ludzi, że samochody elektryczne są trwalsze i tańsze w użytkowaniu w porównaniu do samochodów spalinowych, a teraz próbują nas przekonać, że są równie kiepskie?

W końcu jeżeli samochody spalinowe były kiepskie to rozumiem w tej kwestii nic się nie zmieniło wiec skoro EV równają do spalinowych to stają się gorsze :)

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki