REKLAMA

Analitycy szacują sprzedaż "Cyberpunk 2077" od początku roku na 0,5-2 mln kopii

2021-04-16 15:44
publikacja
2021-04-16 15:44
www.cyberpunk.net

Inwestorzy liczą na to, że CD Projekt, przy okazji raportu rocznego poda aktualne dane o sprzedaży "Cyberpunk 2077". Według średniej z prognoz analityków, od początku roku do połowy kwietnia gra sprzedała się w ok. 1,2 mln egzemplarzy. Poprawę wyników może przynieść powrót gry do sklepu PlayStation, ale - zdaniem ekspertów - prawdopodobnie przyjdzie na to poczekać do kolejnego patcha, a być może nawet do wersji gry na nową generację konsol.

Raport roczny CD Projektu ma zostać opublikowany w czwartek, 22 kwietnia.

"Poznamy wówczas wyniki sprzedażowe za 2020 rok, ale biorąc pod uwagę, że premiera gry miała miejsce już ponad cztery miesiące temu, myślę, że jest duża potrzeba ze strony inwestorów, by poznać bardziej aktualne dane. Oczekiwałabym czegoś więcej niż danych o sprzedaży gry jedynie za czwarty kwartał" - powiedziała PAP Biznes Maria Mickiewicz, analityczka Wood&Company.

W czwartek CD Projekt podał szacunkowe wyniki finansowe za 2020 rok. Zysk netto wyniósł 1,154 mld zł, a przychody 2,139 mld zł. Wyniki były odpowiednio o 14,4 proc. i 13,7 proc. niższe od konsensusu PAP Biznes.

Niższe od oczekiwań przychody i zyski sugerują, że również sprzedaż "Cyberpunk 2077" w 2020 roku mogła okazać się nieco mniejsza niż oczekiwali analitycy. Eksperci, z którymi rozmawiał PAP Biznes, zwracają jednak uwagę, że niekoniecznie musi to być prawdą - jak wskazują, niższe od ich prognoz przychody firmy mogą równie dobrze wynikać np. z wyższych od oczekiwań wydatków na reklamę przed premierą gry lub rezerw na niesprzedane kopie gry w sklepach stacjonarnych.

Według konsensusu, zebranego niedługo przed publikacją szacunkowych wyników, analitycy prognozowali, że sprzedaż "Cyberpunka" w 2020 roku wyniosła 13,8-16 mln kopii, ze średnią i medianą prognoz na poziomie 14,7 mln.

Ostatnie dane o sprzedaży gry spółka podała 22 grudnia, czyli 12 dni po premierze. Poinformowano wówczas, że do 20 grudnia włącznie gracze kupili ponad 13 mln egzemplarzy "Cyberpunk 2077".

Niska sprzedaż w I kwartale - czy to "dołek"?

Od początku roku do połowy kwietnia analitycy liczą na sprzedaż "Cyberpunk 2077" w przedziale 0,5-2 mln kopii. Średnia tych prognoz wynosi 1,23 mln egzemplarzy, a ich mediana to 1,35 mln.

Część ekspertów, m.in. Emil Popławski z Erste Securities, obawia się, że wyniki sprzedażowe "CP 2077" za pierwszy kwartał potwierdzą niedawny raport M Science. Firma analityczna oszacowała w marcu sprzedaż cyfrową "Cyberpunk 2077" w pierwszym kwartale na około 0,5 mln egzemplarzy. Według Popławskiego, jeżeli sprzedaż okaże się tak niska, to istotnie wzrośnie ryzyko obniżenia prognoz na najbliższe lata. Analityk dodaje, że ryzyko dla prognoz stanowią też dwie istotne niewiadome: to, w jaki sposób spółka będzie zarabiała na wersji multiplayer "Cyberpunka" oraz poziom sprzedaży płatnych dodatków do gry (tzw. expansions).

Michał Wojciechowski z Ipopema Securities uważa, że obecny okres może być "dołkiem" sprzedaży "Cyberpunk 2077". Jego zdaniem, kiedy gra zostanie naprawiona i wzbogacona o nowe elementy, a dodatkowo cena będzie nieco niższa, zainteresowanie graczy wzrośnie.

"Nie skreślałbym jeszcze tej gry. Dużym znakiem zapytania jest to, jak wypadną bezpłatne dodatki, jak dużo nowych treści dodadzą oraz jaki poziom będzie prezentować wersja na nowe konsole. W długim terminie to będzie decydowało o sprzedaży. Prawdopodobnie najtrudniejszy okres sprzedażowy mamy teraz, gdy dużo osób wstrzymuje się z zakupem ze względu na problemy gry" - ocenił.

Analitycy ankietowani przez PAP Biznes prognozują, że sprzedaż gry do końca 2021 roku sięgnie 18,5-25,9 mln kopii, przy średniej oraz medianie prognoz w wysokości 22,2 mln.

Według prognoz biur maklerskich, duża część sprzedaży spodziewanej w 2021 ma przypadać na końcówkę roku i być związana z premierą wersji na nowe konsole, czyli PlayStation 5 oraz Xbox Series S/X, które trafiły do sprzedaży w listopadzie 2020 roku.

Eksperci oceniają, że wersja ta może dać grze "drugie życie", kosztem dodatkowych wydatków marketingowych. Przypominają jednak, że CD Projekt nie zarobi drugi raz na graczach, którzy kupili "Cyberpunka" na PlayStation 4 i Xbox One - otrzymają oni nową wersję gry za darmo.

Powrót do sklepu Playstation po kolejnym patchu...

Rozmówcy PAP Biznes największą szansę na zwiększenie sprzedaży gry w krótszym terminie widzą w powrocie do sklepu PlayStation.

Producent konsoli, japoński koncern Sony, usunął 18 grudnia cyfrową wersję "Cyberpunk 2077" ze sprzedaży w PlayStation Store, ze względu na stan techniczny gry. Inwestorzy liczyli na powrót gry do sklepu po wydaniu dużego zbioru poprawek, tzw. patcha, który trafił do graczy 29 marca. Do dziś gra nie pojawiła się jednak w PlayStation Store.

Maria Mickiewicz z Wood jest zdania, że poprawa jakości gry w ostatnim patchu jest widoczna. Zwraca uwagę na poprawiające się w ostatnich dniach oceny gry na Steam - jak wskazuje, za ostatnich 10 dni 68 proc. recenzji graczy jest pozytywnych wobec 54 proc. za 10 dni poprzedzających wydanie patcha pod koniec marca. Nie wyklucza jednak, że przekonanie Sony do ponownego umieszczenia gry w sklepie może wymagać kolejnego zestawu poprawek.

"Od początku zakładaliśmy, że powrót do sklepu Sony nie nastąpi 'automatycznie' wraz z wydaniem patcha, ale weryfikacja może potrwać 2-3 tygodnie, które właśnie mijają" - powiedziała.

Zdaniem ekspertki, ewentualny powrót gry do sklepu PlayStation mógłby okazać się dla gry "darmową reklamą".

"W naszej ocenie, to mógłby być sygnał dla społeczności graczy, nie tylko posiadaczy konsol Sony, że gra została wyraźnie poprawiona" - powiedziała.

Mickiewicz uważa, że wiele osób, które nie kupiły gry lub kupiły ją i zdecydowały się na zwrot pieniędzy w związku ze złym stanem technicznym, prawdopodobnie wstrzymuje się z zakupem do momentu, gdy 'Cyberpunk' będzie naprawiony.

"Wskazywały na to liczne komentarze, które pojawiały się podczas premiery m.in. w mediach społecznościowych. Decyzja Sony o usunięciu gry ze sklepu rozeszła się szerokim echem, więc zakładam, że również powrót do sklepu może wygenerować trochę pozytywnego 'szumu' medialnego i przyciągnąć wiele osób do gry, nie tylko graczy PlayStation, ale również posiadaczy konsol Xbox, a nawet część graczy PC" - powiedziała.

... albo pod koniec roku

Zdaniem Michała Wojciechowskiego, marcowe poprawki - choć bardzo liczne - nie sprawiły, że gra prezentuje się lepiej na podstawowych wersjach konsol z 2013 roku. Z tego względu, według analityka, gra nie wróci w najbliższych tygodniach do sklepu Sony. Wojciechowski uważa, że kolejną szansą na powrót do PlayStation Store może okazać się dopiero następny patch. Wskazuje, że gra może jednak trafić na konsolę Sony jeszcze później, wraz z wersją na nową generację konsol, której rynek spodziewa się w czwartym kwartale.

"Kolejny patch to pewnie kwestia dwóch miesięcy lub nieco więcej, spodziewam się go w połowie maja lub w czerwcu. Być może w połowie roku wzrosną zatem szanse na powrót do PlayStation Store, ale oczywiście nie można wykluczyć, że stanie się to dopiero przy premierze wersji gry na nową generację konsol. Myślę, że to coraz bardziej prawdopodobny scenariusz" - ocenił analityka Ipopema Securites.

Analitycy wskazują, że prognozy sprzedaży "Cyberpunka" zakładały powrót gry do PS Store w kwietniu - jeżeli to nie nastąpi, bądź nastąpi z dużym opóźnieniem, może oznaczać obniżenie konsensusu na ten rok.

"Musielibyśmy zapewne czekać na kolejny patch, co może oznaczać kolejnych kilka miesięcy przesunięcia, a rynek mógłby zacząć dyskontować ryzyko scenariusza, że łatanie gry na PlayStation 4 nie przyniesie efektów i pozostaje oczekiwanie na wersję na nową generację konsol" - powiedziała PAP Biznes Mickiewicz. (PAP Biznes)

kuc/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Karta kredytowa nr 1 w Polsce wg plebiscytu Złoty Bankier 2021! RRSO: 7,44%

Karta kredytowa nr 1 w Polsce wg plebiscytu Złoty Bankier 2021! RRSO: 7,44%

Komentarze (15)

dodaj komentarz
demeryt_69
Analitycy, konsultanci, doradcy i wszelkiej maści 'eksperci' od dzwonków gazowych junajties!
iluminata
Zwróćcie uwagę na to w tytule: "0,5-2 mln kopii".

I wyobraźcie sobie jakby każdy szacował z rozrzutem między 5, a 20...
Wtedy każdy może być analitykiem! Rany za co tym gościom płacą?!
anonim123
Czemu platne, tendecyjne i niesprawdzone informacje pseudo expertow poraz kolejny przekazujecie tuz przed dogrywkami? GPW na to nie reaguje. Zawiodlem sie na bankierze. Trollowanie non stop.
demeryt_69
Czy to nie szmonces, że gra dla dzieci stała się na tym 'portalu' obok nieruchów jednym z dominujących tematów?
chojnak
I tu Cię zaskoczę, jako ex-gracz. Ex - bo nie mam już czasu na granie (praca zawodowa, rodzina, dzieci...). Gry są ważnym elementem nowoczesnej cywilizacji, to rodzaj tzw. eksapizmu. Wycofujesz się do nich i czerpiesz satysfakcję z wirtualnych osiągnięć by wynagrodzić sobie miałkość realnego życia. Poza tym gry i świat I tu Cię zaskoczę, jako ex-gracz. Ex - bo nie mam już czasu na granie (praca zawodowa, rodzina, dzieci...). Gry są ważnym elementem nowoczesnej cywilizacji, to rodzaj tzw. eksapizmu. Wycofujesz się do nich i czerpiesz satysfakcję z wirtualnych osiągnięć by wynagrodzić sobie miałkość realnego życia. Poza tym gry i świat wirtualny dają namiastkę 'kontroli nad życiem'. W grach, zauważ, zawsze jesteś głównym bohaterem i fabuła kręci się wokół Twojej osoby. To daje złudne lecz namacalne dla psychiki poczucie bycie kimś 'ważnym i wyjątkowym'. Nie musisz konkurować i walczyć o zasoby w realnym świecie - możesz mieć tego namiastkę w wirtualu.
Stąd też, odkąd coraz większe rzesze młodych ludzi zaczynają się alienować od 'realnego życia' - gry będą zyskiwać. Coś jak w filmie 'Player One'.
chojnak odpowiada chojnak
Eskapizm nie 'eksapizm'. Literówka.
karllos_s
Tylko jakie to ma znaczenie dla inwestorów....czy sprzedali 0,5mln czy 6mln CP'77, jakie to ma znaczenie czy zarobili 1mld czy 10mld, kurs leci na łab bo siedzą 4 fundusze na krótkiej i grają na spadki.
chojnak
Fundusze funduszami, natomiast czy komuś to pasuje czy nie, prawda jest jedna. Zawsze w długim dystansie liczy się tylko jedno. C/WK, C/Z (czy C/PO) oraz poziom i regularność wypłacanej dywidendy. Reszta to czysta spekulacja, jak na cebulkach tulipanów w XVII w.
siema123
Przy jakiej cenie nastąpi przejęcie IP przez M$ ?

Powiązane: "Cyberpunk 2077" od CD Projektu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki