Amerykański fundusz
gwarantowania depozytów FDIC opublikował wyniki badań dotyczących ubankowienia
w USA. W 2011 roku wzrosła liczba gospodarstw domowych, które nie korzystały z
usług banków. Powodzeniem cieszą się tzw. alternatywne usługi finansowe.
Korzystało z nich co czwarte gospodarstwo.
W badaniach sprawdzono jakich usług finansowych używa próba
45 tysięcy gospodarstw domowych. FDIC podzielił badanych na trzy kategorie.
Nieubankowieni (unbanked) nie posiadają
dostępu do rachunku bankowego. Kategoria „niedobankowionych” (underbanked) składa się z gospodarstw
domowych posiadających rachunek, ale korzystających także z alternatywnych
usług finansowych (szybkich pożyczek, lombardów, skupu czeków itp.). W pełni
ubankowieni (fully banked) korzystają
przede wszystkim z usług banków – rachunków, kredytów, lokat.
W porównaniu z 2009 rokiem w USA przybyło ponad 800 tysięcy
gospodarstw domowych niekorzystających z usług bankowych. Nieubankowionych jest
około 17 milionów mieszkańców Stanów Zjednoczonych (8,2% gospodarstw domowych).
Odsetek ten jest znacznie wyższy w niektórych grupach – gospodarstw o dochodach
niższych niż 15.000 dolarów rocznie (28,2%) oraz Latynosów i Afroamerykanów
(ponad 20%).
Ponad jedna piąta gospodarstw domowych w Ameryce
zakwalifikowała się do kategorii „niedobankowionych”. FDIC wskazuje, że w
połączeniu z nieubankowionymi stanowią oni sporą grupę (28,2%), która znaczącą
część swoich finansowych potrzeb realizuje poza instytucjami finansowymi.
Do korzystania z usług niebankowych w ciągu ostatniego roku
przyznało się 25% respondentów. Amerykanie kierują się do alternatywnych
dostawców przede wszystkim, aby spieniężyć czeki. Dużym powodzeniem cieszą się
także usługi przekazów pieniężnych. Tylko 6% gospodarstw domowych pożycza poza
sektorem bankowym. Najczęściej wykorzystuje pożyczki-chwilówki (payday loans), lombardy, systemy
rent-to-own (przypominające leasing konsumencki) oraz pożyczki zabezpieczone
zwrotem nadpłaconego podatku (refund
anticipation loans). Co dziesiąte gospodarstwo używa karty przedpłaconej,
która pełni funkcje zbliżone do bankowego rachunku, ale może być wydawana przez
sieci handlowe i inne podmioty. Karty są reklamowane jako sposób na
kontrolowanie domowego budżetu, a w ich sprzedaż angażują się, z różnym
powodzeniem, celebryci tacy jak Kim Kardashian, twórca hip-hopowej wytwórni Def
Jam Russel Simmons czy autorka finansowych poradników Suze Orman.