REKLAMA

Alstom zaprezentował pierwszy na świecie pociąg wodorowy

2021-06-22 15:40
publikacja
2021-06-22 15:40
Alstom zaprezentował pierwszy na świecie pociąg wodorowy
Alstom zaprezentował pierwszy na świecie pociąg wodorowy
/ Shutterstock

Coradia iLint - pierwszy na świecie pasażerki pociąg wodorowy – zaprezentowano we wtorek na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, koło Wrocławia.

Coradia iLint to pasażerski skład wyposażony w ogniwa paliwowe, które przetwarzają wodór w energię elektryczną. Jak wskazuje producent – firma Alstom, pociąg jest w pełni bezemisyjny, emituje jedynie parę wodną i wodę. Pociąg został wyposażony w systemy konwersji energetycznej, dostarczania i magazynowania energii w bateriach oraz inteligentnego zarządzania mocą napędową i dostępną energią.

Jak podkreślił we wtorek podczas konferencji prasowej Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich, jeden pociąg Coradia iLint jest w stanie zredukować emisje CO2 o 700 ton. „To mniej więcej liczba około 400 samochodów; przy średniej flocie 30 pociągów, to jest 12 tys. pojazdów, co stanowi średniej wielkości miasteczko” - mówił Fryczkowski.

Dodał, że Coradia iLint całkowicie eliminuje emisję CO2 do atmosfery. „To pojazd na ogniwa wodorowe, które zamieniają wodór na energię elektryczną. Pociąg posiada akumulatory trakcyjne, które gromadzą tę energię i w momentach przyśpieszania lub hamowania odpowiednio ją wykorzystują” - mówił. Dodał, że pociąg posiada inteligentny system zarządzania energią.

Fryczkowski wskazał, że efektywność systemu zastosowanego w Coradia iLint jest porównywalna z klasycznym zespołem spalinowym.

Pociąg może być tankowany wodorem przy użyciu stałych lub mobilnych stacji tankowania. Coradia iLint może przejechać na jednym tankowaniu około tysiąc kilometrów. „W ruchu regionalnym to jest kilka dni bez tankowania” - mówił Fryczkowski.

Skład może poruszać się z maksymalną prędkością do 140 km/h. Na pokład może zabrać 300 pasażerów.

Pociąg wodorowe kursują już w Niemczech, a pierwsze seryjne takie pojazdy będą tam regularnie eksploatowane od 2022 r. Alstom będzie dostarczać te składy również do Włoch. Ponadto, Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy w Holandii i Austrii. W zeszłym roku pociąg wodorowy Coradia iLint przez trzy miesiące jeździł w regularnych przewozach pasażerskich dla Austriackich Kolei Federalnych na regionalnych liniach kolejowych w południowej części Dolnej Austrii, zastępując pociągi spalinowe.(PAP)

autor: Piotr Doczekalski

pdo/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
slawekkry
Najbardziej bez emisyjny jest dyliżans
- jedyna emisja to potencjalne pierdnięcie konia
konik_garbusek
Jeszcze niech podadzą dokładne dane 11/ ile kosztuje produkcja wodoru w reformingu parowym (95 % produkcji światowej) i 2/ ile wytwarza się przy tym CO i CO 2 :))
1984
To można łatwo policzyć przy pomocy sprawnosci procesów. Najprostszą alternatywą wodoru jest gaz ziemny spalony w silniku wysokoprężnym ze sprawnością ok. 40%. Ogniwa paliwowe na wodór mają ok. 70%, do tego sprawność reformingu gazu na poziomie 80% daje ok. 56% ogólnej sprawności.

Czyli w teorii emisja nieco
To można łatwo policzyć przy pomocy sprawnosci procesów. Najprostszą alternatywą wodoru jest gaz ziemny spalony w silniku wysokoprężnym ze sprawnością ok. 40%. Ogniwa paliwowe na wodór mają ok. 70%, do tego sprawność reformingu gazu na poziomie 80% daje ok. 56% ogólnej sprawności.

Czyli w teorii emisja nieco niższa ale gdy zastosuje sie rachunek ciagniony nie jest tak różowo. Dla wodoru mamy instalacje do reformingu, ogniwa poliwowe z platyną i rodem w roli katalizatorów, 3x mniejszą gęstość energii czyli konieczność stosowania cięższych zbiorników... W sumie emisja najprawdopodobniej będzie 1:1 ale pociag na wodór taki piękny jest, "ekologiczny".

Zamiast reformingu można stosować elektrolizę lecz tu koszty są znacznie większe. Gaz to jakieś 200 zł/MWh podczas gdy prąd z najtańszych źródeł kosztuje 200 zł (średniuo 250 zł) + sprawność elektrolizy na poziomie 70% dają min 285 zł, średnia 357 zł! Tyle bez kosztów instalacji do elektrolizy, robocizny itp. Wniosek jest taki, że zamiast bawić sie w wodór lepiej po prostu używać trakcji elektrycznej, a tam gdzie jej nie ma diesli.Nawet na gaz ziemny.
darius19
imponujace. Tu jest kierunek.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki