Na pewno zauważyliście w trakcie robienia zakupów na Allegro, że coraz częściej jako preferowana forma dostawy sugerowane są inne automaty paczkowe niż Paczkomaty InPostu. Jak się okazuje, Allegro stara się za wszelką cenę uniezależnić od firmy Rafała Brzoski. Sprawie przyjrzała się „Gazeta Wyborcza”.


Od kilku lat jedną z podstawowych opcji dostawy na Allegro były Paczkomaty. Przy zakupach powyżej określonej kwoty kupujący posiadający pakiet Smart! miał dostawę do tych urządzeń za darmo. W ostatnich miesiącach sytuacja z dostawami zaczęła się zmieniać. Coraz częściej preferowaną przez sprzedawców formą dostawy stają się automaty Orlenu, Allegro lub inne opcje. InPost nadal jest dostępny, ale bywa, że jest to droższa opcja.
„InPost doił Allegro bez skrupułów”
„Gazeta Wyborcza” pisze, że Allegro stara się za wszelką cenę uniezależnić od InPostu. „Dostawy (nie tylko via InPost) to jeden z największych wydatków serwisu. Koszty Allegro z tego tytułu wzrosły w ubiegłym roku o 22,9 proc., do 2,84 miliarda złotych. Do tej pory to Allegro musiało uginać kolana przed żądaniami InPostu, jak przychodziło do negocjacji. Albo jak kto woli: InPost, korzystając ze swojej potęgi, doił Allegro bez skrupułów. Negocjując dla siebie bardzo atrakcyjne stawki, bo serwis nie miał alternatywy.” – pisze dziennik.
Gazeta dodaje, że Allegro zbroi się już od dłuższego czasu. Firma zbudowała koalicję, aby zredukować swoje uzależnienie od InPostu. Sieć Allegro Delivery to obecnie Allegro One, Orlen Paczka i od marca tego roku DHL. Łącznie firmy te mają 17 200 urządzeń. InPost – 26 tys.
Efekty zmian już widać – z kwartału na kwartał rośnie udział innych operatorów w dostarczaniu przesyłek do klientów serwisu.
O tym, jakie może mieć to konsekwencje dla InPostu i jak na te rewelacje reagują inwestorzy spółki przeczytacie w artykule w „Gazecie Wyborczej”.
Co warto wiedzieć o firmie InPost
Początki firmy InPost sięgają 1999 roku, kiedy to Rafał Brzoska założył Integer.pl, spółkę zajmującą się kolportażem ulotek. W 2006 roku powołano spółkę InPost. Przełomowym momentem było wprowadzenie na rynek w 2009 roku urządzenia Paczkomat. Koncept Paczkomatów okazał się ogromnym sukcesem. W 2015 roku InPost zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a w 2021 roku firma weszła na giełdę Euronext w Amsterdamie.
W tym samym roku InPost dokonał strategicznego przejęcia francuskiego lidera rynku Mondial Relay, co było kluczowym krokiem w międzynarodowej ekspansji. Obecnie InPost działa na ośmiu rynkach europejskich, m.in. we Włoszech, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (poprzez niedawne przejęcie Yodel).