Notowana od ponad roku na NewConnect spółka Kubota ujawniła, że Adidas uważa znak widniejący na popularnych klapkach polskiej firmy za zbyt podobny do trzech pasków niemieckiego giganta. To nie pierwszy raz, gdy branżowy potentat upomina się o kultowy znak.


Polska firma otrzymał od pełnomocnika kilku spółek z grupy Adidas, w tym Adidas Poland, pismo dot. własności intelektualnej Adidas i zasad uczciwej konkurencji. W piśmie tym pełnomocnik zwraca się do Kuboty o podjęcie negocjacji dotyczących znaków towarowych, jakie widnieją m.in. na popularnych klapkach.
Używane przez Kubotę oznaczenia produktów są zbyt podobne do wykorzystywanego i kojarzonego z Adidas znaku 3 pasków – wynika z korespondencji przedstawiciela Adidasa do Kuboty.
Sprawa ma dotyczyć zarejestrowanego przez Kubotę w październiku br. w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualne znaku nr 018888193 (grafika poniżej, po lewej) oraz będącego w trakcie rejestracji znaku nr 018888160 (grafika poniżej, po prawej).


Trzy równoległe względem siebie położone paski w historii były już przedmiotem sporu między niemieckim gigantem a innymi firmami, które umieszczały je na swoich produktach. Głośna była sprawa m.in. amerykańskiego projektanta Thoma Browne’a, który na swoich ubraniach najpierw umieszczał trzy paski, a po ugodzie z Adidasem cztery.
Niemieckiej firmie i to po jakimś czasie nie wystarczyło, więc pozwała Browne'a, ale w styczniu bieżącego roku sąd uznał, że motyw czterech równolegle biegnących pasków na ubraniach nie wprowadza konsumentów w błąd.
Także w UE sprawa znaku adidasa wielokrotnie była przedmiotem sporów sądowych, od kiedy w 2014 roku Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zarejestrował trzypaskowy znak towarowy. Niektóre, jak sprawa belgijskiego dystrybutora obuwia Shoe Branding Europe, rozbijały się nawet o Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który jednak wtedy stanął po stronie Belgów, domagających się, by unieważnić prawo do znaku.
Kubota w komunikacie informuje, że otrzymane pisma nie mają żadnego wpływu na bieżącą działalność. Zapytaliśmy spółkę, jakie jest stanowisko co do zarzutu pełnomocnika Adidasa o zbyt podobnym używaniu oznaczeń swoich produktów prze Kubotę. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź, zamieścimy ją w formie aktualizacji.
[Aktualizacja: 27.12.2023 r.] Spółka informuje, że trwają rozmowy ugodowe z Adidasem. Ze względu na troskę o ich prawidłowy przebieg, Spółka powstrzymuje się od komentarza. O wszystkich istotnych dalszych zdarzeniach dotyczących tej sprawy Spółka oczywiście poinformuje zgodnie z obowiązującymi przepisami.


Trzy paski są umieszczane na produktach firmy założonej przez Adolfa Dasslera od lat 40. XX w. Logotyp zarejestrowano w marcu 1949. Jak opisuje portal Gazeta, po Igrzyskach Olimpijskich w Helsinkach w 1952 r., na których Dassler odkrył, że trzech pasków używa także popularne fińska firma Karhu, zapłacił Finom, za to by przestali używać tego znaku.
MKu