Wśród 250 największych firm detalicznych na świecie nie ma żadnej polskiej spółki - wynika z danych Deloitte’a. Jest jednak szansa, że w najbliższym czasie to się zmieni. Jedna z sieci handlowych ma szansę znaleźć się w najbliższym wydaniu tego zestawienia.


Deloitte stworzył ranking 250 największych firm handlowych na świecie. Okazuje się, że najmocniejszą pozycję zajmują firmy amerykańskie, a w pierwszej dziesiątce zestawienia znalazły się również dwie niemieckie sieci oraz jedna chińska. Niestety, na tej liście nie znajdziemy polskich przedsiębiorstw. Wiele wskazuje jednak na to, że już w kolejnym wydaniu tego zestawienia znajdzie się znana polska sieć detaliczna.
W każdym kraju rządzą inne marki
Jak twierdzi Tomasz Kuciel, ekspert z firmy Editel Polska łączącej polskich producentów z sieciami handlowymi w całej Europie, praktycznie w każdym kraju krajobraz handlu stacjonarnego wygląda inaczej i prym wiodą inne marki.
– Dla przykładu Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, która generuje około dwóch trzecich całkowitych zysków grupy, poza Polską działa tylko w Portugalii i w sąsiedniej Hiszpanii. Z kolei sieć Edeka, która w rankingu jest wysoko, bo na 16 miejscu, operuje tylko w Niemczech – mówi Tomasz Kuciel.
W Polsce przeważają francuskie i niemieckie sieci
W porównaniu do rynków sąsiadujących z Polską, w naszym kraju duży udział mają francuskie sieci handlowe. Leclerc, zajmujący 21. miejsce na liście Deloitte’a, mimo stosowania nietypowego modelu biznesowego opartego na franczyzie, utrzymuje tu znaczącą pozycję. Podobnie Carrefour, choć na własną prośbę nie został uwzględniony w rankingu, jest siecią liczącą się na polskim rynku.
Natomiast niemieckie firmy mają słabszą pozycję w Polsce w porównaniu do sąsiednich rynków. Choć działają tu Lidl i Kaufland, należące do Schwarz Group, która zajmuje 4. miejsce w globalnym zestawieniu, oraz Aldi, plasujące się na 9. miejscu, to brak tu innych znaczących niemieckich sieci, takich jak chociażby Rewe, które zajmuje 19. miejsce na świecie. Za to niemiecki kapitał ma znacznie większy wpływ na rynek czeski.
Dino z szansą na wejście do pierwszej ligi?
Choć aktualnie na liście Deloitte’a nie ma żadnej polskiej firmy, wkrótce może się to zmienić. Marką, która dynamicznie rozwija sieć swoich supermarketów jest Dino, które w 2022 roku osiągnęło przychody na poziomie 4,44 mld dolarów, podczas gdy wymagany próg kwalifikacji do ostatniego wydania rankingu wynosił 4,5 mld. W ubiegłym roku Dino poprawiło te wyniki o blisko 30 proc., co zwiększa szanse na pojawienie się tej sieci w nadchodzącej edycji przedsięwzięcia.
Póki co wśród największych globalnych detalistów znalazły się firmy, które były kiedyś dobrze znane na polskim rynku, takie jak Tesco, działające w Polsce do 2021 roku czy Ahold Delhaize, znane u nas z marki Albert, które opuściło nasz rynek w 2006 roku.
Na czele marki luksusowe
Europa dominuje pod względem liczby firm reprezentowanych na liście największych globalnych detalistów, z 90 przedsiębiorstwami w zestawieniu. Za Europą plasuje się Ameryka Północna z 79 firmami oraz Azja z 60.
Najszybciej rozwijającym się segmentem europejskiego handlu detalicznego są sprzedawcy luksusowych marek modowych. Liderem w tej kategorii jest LVMH, właściciel takich marek jak Louis Vuitton, Dior i Moët & Chandon. Wzrost firmy wynikał zarówno z przejęcia Tiffany & Co, jak i ze zwiększonej sprzedaży online, szczególnie w Azji i Ameryce Północnej. W dodatku właściciel LVMH, Bernard Arnault, został według Forbesa najbogatszym człowiekiem na świecie w 2023 roku, z majątkiem szacowanym na ponad 200 miliardów dolarów.
Ameryka na najwyższych lokatach
Choć Europa przoduje pod względem liczby firm w zestawieniu największych globalnych detalistów, to spółki z Ameryki Północnej dominują w czołówce rankingu. Trzy pierwsze miejsca zajmują amerykańscy giganci: Walmart, Amazon i Costco.
Ponadto, firmy detaliczne z Ameryki Północnej generują największe przychody, stanowiąc prawie połowę wszystkich wpływów firm z rankingu Deloitte. Dla porównania, Europa, mimo większej liczby spółek na liście, odpowiada jedynie za jedną trzecią globalnych przychodów.






















































