REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

127 mln zł dla LOT w II transzy pomocy publicznej

2014-12-16 22:33
publikacja
2014-12-16 22:33
127 mln zł dla LOT w II transzy pomocy publicznej
127 mln zł dla LOT w II transzy pomocy publicznej
/ lot.com

PLL LOT w ramach drugiej transzy pomocy publicznej otrzyma w grudniu 127 mln zł - poinformowało PAP MSP. Jak podkreślił w rozmowie z PAP wiceminister skarbu Rafał Baniak, transza będzie o ok. 250 mln zł mniejsza niż zakładał plan i pozwoli dokończyć restrukturyzację spółki.

Przewoźnik zwraca się o wsparcie finansowe ponad rok później, niż zakładano (lot.com)

"LOT z determinacją realizuje plan naprawczy i zdecydowanie poprawił wyniki. Dzięki temu ostatni etap restrukturyzacji w dwóch trzecich będzie mógł sfinansować z własnych środków, co oznacza, że spółka wystąpi o planowaną pomoc w kwocie 127 mln zł, czyli o ponad 250 mln zł mniej niż wpisane jest to w plan restrukturyzacji" - powiedział Baniak, który odpowiada w resorcie za spółkę.

Podkreślił, że przewoźnik zwraca się o wsparcie finansowe ponad rok później. niż zakładano.

Pierwotne założenia zapisane w planie restrukturyzacji złożonym do KE i ostatecznie zaakceptowanym przez nią w lipcu stanowiły, iż druga transza w wysokości 381 mln zostanie wypłacona w sierpniu 2013 r. Jednak ze względu na lepsze wyniki LOT zwlekał z jej wzięciem i do tej pory nie została ona uruchomiona.

W ocenie wiceministra efekty restrukturyzacji przewoźnika potwierdzają, iż decyzja o udzieleniu pomocy publicznej była słuszna.

"Uzasadnia to także kontynuowanie obranego kierunku działań spółki. Wypłacenie drugiej transzy pomocy publicznej w kwocie znacząco niższej niż to, co było początkowo planowane, pozwoli dokończyć restrukturyzację, która ma na celu trwałe przywrócenie rentowności spółki" - wyjaśnił Baniak.

Zaznaczył jednocześnie, że właściciel oczekuje od zarządu przewoźnika zakończenia restrukturyzacji do końca przyszłego roku. "Oczekujemy także, że w 2015 r. zarząd przedstawi MSP plan rozwoju, zaopiniowany przez radę nadzorczą" - powiedział.

Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz powiedział PAP, że ten rok przewoźnik zamknie wynikiem lepszym niż zakładane 70 mln zł na działalności podstawowej, czyli przewozie pasażerów.

"Konsekwentnie realizujemy plan restrukturyzacji. Zdecydowanie poprawiliśmy nasze wyniki już w 2013 r., lepiej niż planowaliśmy zakończymy także ten rok. Po 11 miesiącach mogę zapewnić, że osiągniemy zakładane 70 mln zł zysku na działalności podstawowej, a nawet zamkniemy rok nieco lepszym wynikiem" - powiedział Mikosz. Dodał, że konkretne wyniki roczne zostaną podane po audycie.

Szef przewoźnika zastrzegł, że lepsze wyniki spółki są wypracowana wyłącznie przez nią samą i nie wpływają na nie czynniki zewnętrzne, jak np. spadające ceny ropy.

"Dzięki znacznej poprawie naszych wyników, zwrócimy się po jedną trzecią kwoty z drugiej transzy pomocy publicznej, czyli o 127 mln zł. Dwie trzecie kosztów dalszych zmian spółka pokryje z własnych środków" - powiedział prezes polskiego przewoźnika.

Wyjaśnił, że pomoc zostanie udzielona w formie podwyższenia kapitału zakładowego spółki poprzez objęcie dodatkowych akcji nowej emisji przez Skarb Państwa.

Środki z drugiej transzy zostaną przeznaczone m.in. na sfinalizowanie zmian w obszarze IT czy wychodzenie z nierentownych umów. Będą one też potrzebne na dokończenie remontów i zwrot do właścicieli części samolotów typu embraer, co jest wpisane w plan restrukturyzacji.

"Chcemy skutecznie dokończyć stabilizację LOT-u i patrzeć na spółkę przygotowaną do działania w dłuższej perspektywie. Dokończenie finansowania naszych potrzeb restrukturyzacyjnych ma wzmocnić naszą konkurencyjność w przyszłości. Myśląc długofalowo musimy pamiętać, że pomoc publiczną można otrzymać raz na 10 lat" - powiedział Mikosz.

Pod koniec lipca br. Komisja Europejska zatwierdziła pomoc państwa dla PLL LOT. KE zaakceptowała plan restrukturyzacji spółki; uznała też, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł (ok. 200 mln euro), którą Polska planuje przyznać na rzecz LOT-u, jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. W planie zapisano, że spółka uzyska trwałą rentowność od 2015 r.

PLL LOT w grudniu 2012 r. otrzymał pierwszą transzę pomocy - 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę KE wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości PLL LOT, m.in. modernizacji floty i efektywnego wykorzystania samolotów.

PLL LOT od 2013 r. poprawia wyniki finansowe. W ub. roku na działalności podstawowej odnotował stratę na poziomie 4 mln zł. Był to wynik o 138 mln zł lepszy niż zakładano w planie restrukturyzacji.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 99,7 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 0,23 proc.; pozostałe 0,06 proc. należy do pracowników. (PAP)

Aneta Oksiuta (PAP)

aop/ jra/ gma/ pr/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (15)

dodaj komentarz
~George
Ponoć znana z afer firma Amber Gold ostrzyła sobie ząbki na LOT i dlatego LOT tak cudnie dołował, co rusz ocierając się o bankructwo. A jednak mimo to stale znajdował zrozumienie władz III RP i oczywiście budżetową pomoc. Amber Gold miał ponoć przejąć LOT za przysłowiową złotówkę i - oddłużony na zasadzie znanej przecież tak dobrze Ponoć znana z afer firma Amber Gold ostrzyła sobie ząbki na LOT i dlatego LOT tak cudnie dołował, co rusz ocierając się o bankructwo. A jednak mimo to stale znajdował zrozumienie władz III RP i oczywiście budżetową pomoc. Amber Gold miał ponoć przejąć LOT za przysłowiową złotówkę i - oddłużony na zasadzie znanej przecież tak dobrze w III RP zasadzie - zyski nasze, długi państwowe - rozpoczął w strukturach AG nowe życie. Fakt ten może rzucać pewne światło na charakter samej Amber Gold, bo przecież wiadomo, że LOT to żerowisko bezpieki, tej o wojskowej proweniencji. Wydaje się więc, że i Amber Gold było biznesowym przedsięwzięciem służb. Tak przynajmniej tu i ówdzie wróbelki ćwierkają. Ale czy to prawda?
~w35
pump it up ! too big to fail so people pay !!!
~Realista
Jak dla mnie wpompowanie miliarda w LOT jest tylko po to by lenie z wiejskiej mieli darmowe przeloty. Za te pieniadze moznaby kazdemu polakowi konczacemu 18 lat moznaby dac bilet dookola swiata za darmo. Po co panstwu linia lotnicza? jaki jest sens jej posiadania przez skarb panstwa?
~Obiektywnie
bo LOT to jest od dawna żerowisko dla wojskowych służb... Oni nie oddadzą żerowiska!Jak i inni urzędnicy.
~szefuf
Kwestia prestiżu głównie... I zapewnienie klasie wyższej połączeń, żeby posłowie i biznesmeni nie musieli latać z przesiadką w Monachium. Przeciętny Polak traci na Locie, ale podobnie traci na muzeum żydów, na stadionie narodowym i wielu innych rzeczach. Z dwojga złego uważam za sensowniejsze finansowanie linii lotniczych niż muzeum Kwestia prestiżu głównie... I zapewnienie klasie wyższej połączeń, żeby posłowie i biznesmeni nie musieli latać z przesiadką w Monachium. Przeciętny Polak traci na Locie, ale podobnie traci na muzeum żydów, na stadionie narodowym i wielu innych rzeczach. Z dwojga złego uważam za sensowniejsze finansowanie linii lotniczych niż muzeum dla innego narodu.
~wszytskowreckachputi
skur.y czerowne zlodziej! na jakiej mocy prawa oni moga nasza kradizona w podtkach kase tym zldoz.jom i niuedaniczkom poictkom z lot dawac???! naq jakiej pytams ie!!!!!!!!! banructwo i niehc walcza zagraniczni o lot to smiec nikt tym nie lata!!!!!zadluzone jak pkp!!!!!! k.a kiedy rewolucja putin ratuj ukriane i europe!
~Dramal
Chciałbym pojechać do Dubaju i pobawić się w tamtejszych drogich hotelach, popić dobrej whisky zaliczyć kilka drogich kociaków, pożreć wyśmienitego jadła - czy mogę liczyć na dofinansowanie od chłopaków z wiejskiej.
~JJJJJ
JA TEŻ CHCĘ OTRZYMAĆ POMOC PUBLICZNĄ WYSTARCZY 2 MILIONY ZŁOTYCH . JAK LOT OTRZYMUJE TO KAZDY OBYWATEL TEŻ POWINIEN
~piotrbaranowski
Ja też prowadzę firmę tylko małą. Jeśli nie wychodzę na plus tnę koszty, jeśli nadal nie wychodzę zamykam. W LOT i innych państwowych czy się stoi czy się leży astronomia się należy.Rozumiem pobory pilotów - wyszkolenie pilota to kwota powyżej 500tys. złotych - skoro ktoś wyda na swoje szkolenie 500tys. to musi zarabiać sporo aby Ja też prowadzę firmę tylko małą. Jeśli nie wychodzę na plus tnę koszty, jeśli nadal nie wychodzę zamykam. W LOT i innych państwowych czy się stoi czy się leży astronomia się należy.Rozumiem pobory pilotów - wyszkolenie pilota to kwota powyżej 500tys. złotych - skoro ktoś wyda na swoje szkolenie 500tys. to musi zarabiać sporo aby się zwróciło. Ale Pan prezes i jego poplecznicy, jeśli nie umie rządzić firmą to dlaczego dostaje duże środki? Bo jest kolegą kolegów z partii.
~antysocjalista
Prywatne przedsiębiorstwa są dojone na każdym kroku przez nieudaczników i złodziei z Wiejskiej, a tu taki kwiatek zarządzany przez nich zostaje dofinansowany z budżetu... Żałosne.

Powiązane: Kłopoty PLL LOT

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki