Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Wyższe kary, droższe auta, niższa akcyza i nowe przepisy. Lista zmian dla kierowców na 2021 rok

Wyższe kary, droższe auta, niższa akcyza i nowe przepisy. Lista zmian dla kierowców na 2021 rok

Z jednej strony bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych, zakaz jazdy na „zderzak” i drożejące auta, a z drugiej obniżona akcyza na hybrydy i łatwiejsza rejestracja pojazdów – to kluczowe zmiany dla kierowców, które wejdą w życie w 2021 r.

Pełen zawirowań rok dla branży motoryzacyjnej dobiega końca. Na zmiany kierowcy powinni przygotować się także w nadchodzącym 2021 roku. Odczują je także ich portfele.

Papierowe prawo jazdy już niepotrzebne

Kilka ważnych dla kierowców zmian zostało wprowadzonych jeszcze przed Sylwestrem. Od 5 grudnia polscy kierowcy nie muszą posiadać przy sobie prawa jazdy. Podczas kontroli, policjanci sprawdzi, czy kierowca posiada uprawnienia za pośrednictwem informatycznego systemu centralnej ewidencji kierowców

Warto jednak sprawdzić swoje dane na stronie gov.pl w usłudze „Sprawdź dane kierowcy”, żeby mieć pewność, że nie ma tam błędów.

Tym elektroniczne prawo jazdy dołączyło do elektronicznego dowodu rejestracyjnego, bez którego papierowej wersji kierowcy mogą jeździć od dwóch lat.

Inną zmianą, która od 5 grudnia 2020 r. ułatwiła kierowcom życie jest brak konieczności wymiany dowodu rejestracyjnego, kiedy skończy się miejsce na pieczątki od diagnosty.

Diagności sprawdzą natomiast, czy samochód ma prawo mieć zamontowane tzw. krótkie tablice rejestracyjne przeznaczone w zamyśle dla aut sprowadzanych m.in. ze Stanów Zjednoczonych. Jeśli auto będzie posiadało tradycyjną, podłużną wnękę na tablicę, a zamontowana będzie tzw. krótka, wówczas diagnosta nie wystawi pozytywnego wyniku badania technicznego.

Łatwiejsza rejestracja auta

Od początku grudnia można także zarejestrować pojazd czasowo. Rozwiązanie ma ułatwić życie zwłaszcza pracującym tymczasowo w innym mieście. W celu zarejestrowania auta na czas określony wystarczy złożyć odpowiedni wniosek w danym starostwie.

Podczas rejestrowania auta, zarówno na czas określony jak i na stałe, nie trzeba już posiadać dowodu własności, czyli umowy kupna-sprzedaży. Jeśli od ostatniej rejestracji auta w Polsce nie nastąpiła zmiana jego właściciela, wystarczy mieć przy sobie dowód rejestracyjny oraz aktualne badania techniczne.

Kolejna zmiana związana z rejestracją pojazdu wejdzie w życie 4 czerwca 2021 r. Od tego dnia wszelkie formalności związane z zarejestrowaniem samochodu będzie można przeprowadzić w salonie i odebrać już zarejestrowany pojazd, bez konieczności wizyty w wydziale komunikacji.

Wyższe kary za brak polisy OC

Portfele kierowców może odchudzić także inna zmiana, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Mowa o wyższych karach za brak ważnej polisy OC. Wyższa kwota do zapłaty w przypadku tego przewinienia to pokłosie wzrostu pensji minimalnej z 2600 do 2800 zł brutto.

Od 1 stycznia 2021 r. za brak ważnej polisy OC trzeba będzie zapłacić maksymalnie dwukrotność miesięcznej pensji minimalnej, czyli 5600 zł – o 400 zł więcej niż w 2020 r. W przypadku kierowców ciężarówek będzie to maksymalnie 8400 zł. Właściciele motocykli i skuterów zostaną objęci karą w wysokości 930 zł.

Podobnie jak w latach poprzednich, kara będzie mogła być niższa, jeśli kierowca spóźni się z wykupieniem polisy OC maksymalnie o 3 dni. Wówczas będzie musiał zapłacić mandat w wysokości 1120 zł (auto osobowe), 1680 zł (samochód ciężarowy) lub 190 zł (inny pojazd). Jeśli będzie natomiast zwlekał z wykupieniem polisy od 4 do 14 dni po terminie upływu ważności poprzedniej, kara wyniesie odpowiednio 2800 zł, 4200 zł lub 470 zł.

Nowe auta droższe o 10 proc.?

W nowym roku podrożeć mogą także samochody. Jak wynika z najnowszego raportu Carsmile, średni wzrost cen może wynieść 10 proc. Będzie on spowodowany przede wszystkim bardziej restrykcyjnymi normami emisji spalin i grożącymi za ich nieprzestrzeganie karami.

Od 2021 r. w państwach członkowskich Unii Europejskiej będą już w pełni obowiązywały nowe limity emisji spalin, które wyniosą 95 g CO2/km. Producenci niespełniający powyższej normy, będą musieli płacić 95 euro za każdy gram dwutlenku węgla ponad limit. Kara zostanie naliczona dla każdego auta, które nie spełni wyznaczonego limitu.

Kary opłacą kupujący auta

Jak czytamy w raporcie Carsmile, przeciętna emisja dwutlenku węgla przez samochody zarejestrowane w Unii Europejskiej wyniosła w 2019 r. 122,4 g dwutlenku węgla na kilometr – o 27,4 g więcej od obowiązującego limitu. Oznacza to, że producenci musieliby płacić średnio ok. 2,6 tys. euro (ok. 11,5 tys. zł według kursu z 15.12.2020 r.) kary za każdy sprzedany samochód.

Jeśli weźmiemy pod uwagę ok. 377 tys. nowych aut sprzedanych w Polsce w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2020 r., to przy obowiązywaniu nowych restrykcji i jednoczesnym utrzymaniu średniego spalania dwutlenku węgla, suma kar mogłaby przekroczyć 4,3 mld zł.

Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, średnia cena nowego samochodu w Polsce liczona dla pierwszych dziesięciu miesięcy 2020 r. wyniosła 122 489 zł i była o 11 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2019 r.

Przyglądając się średnim cenom pięciu popularnych modeli (toyota yaris, skoda octavia, skoda fabia, volkswagen golf i renault clio) notowanych w 2020 r. i porównując je ze średnimi stawkami w 2015 r. można zauważyć, że w ciągu pięciu lat podrożały one o ok. 31 proc., czyli średnio o 6 proc. w ciągu roku.

Najtańsze auta podrożeją najmocniej

Na przerwanie tego procesu w kolejnych latach raczej nie ma co liczyć. W lipcu 2022 r. wejdą w życie nowe wymogi dotyczące minimalnego wyposażenia samochodów, bez którego nie będzie możliwe rejestrowanie ich na terenie Unii Europejskiej. Nowe wymogi mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Na liście obowiązkowych elementów wyposażenia znajdą się m.in.: systemy awaryjnego hamowania, utrzymujące samochód na pasie ruchu, monitorujące senność i uwagę kierowcy, rejestrujące zdarzenia na drodze, a także umożliwiające montaż alkomatu.

– Obowiązkowe wyposażenie samochodów w te urządzenia spowoduje w szczególności wzrost cen aut z najniższej półki cenowej, a w efekcie ograniczenie dostępności nowych samochodów dla osób o najniższych dochodach – zauważa Michał Knitter.

Niższa akcyza na hybrydy

W 2021 r. obowiązywać będzie preferencyjna – niższa o 50 proc. akcyza na auta hybrydowe typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka. Niższa akcyza obowiązywała, co prawda, także w 2020 r., ale zgodnie z pierwotnymi założeniami, preferencyjne traktowanie tego typu aut miało zakończyć się wraz z końcem roku.

Dla porównania, zwykłe hybrydy, czyli teoretycznie mniej ekologiczne, zostały objęte obniżoną akcyzą bezterminowo.

W przypadku hybryd typu plug-in wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 2 litrów akcyza wyniesie więc 1,55 proc. (zamiast 3,1 proc.). Większą różnicę powinni odczuć dilerzy, a co za tym idzie kupujący hybrydy z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów. W ich przypadku akcyza wyniesie 9,3 proc. (zamiast 18,6 proc.).

Obniżona akcyza ma wpłynąć na wzrost sprzedaży hybryd typu plug-in. Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, od początku roku do końca listopada 2020 r. Polacy zarejestrowali 8141 takich aut. Wśród nich było 6650 nowych pojazdów (+82 proc. r/r). Choć wzrost sprzedaży może cieszyć, wciąż stanowią one zaledwie 1,5 proc. spośród wszystkich rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t.

Zakaz jazdy na „zderzak” i bezwzględne pierwszeństwo pieszych

2021 r. przyniesie także istotne zmiany w przepisach o ruchu drogowym. Zgodnie z projektem ministerstwa infrastruktury, w znowelizowanym kodeksie drogowym znajdzie się obowiązek zachowania bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych, a mówiąc potocznie – zakaz jazdy „na zderzak”. Odległość między pojazdami będzie musiała wynosić co najmniej połowę aktualnej prędkości w km/h, tyle że wyrażona będzie w metrach. Jadąc więc na autostradzie 140 km/h, będziemy musieli zachować co najmniej 70 m od pojazdu jadącego przed nami. Wyjątkiem będzie manewr wyprzedzania.

Nowy rok to także likwidacja podwójnego limitu prędkości w terenie zabudowanym. Obowiązujące dotychczas ograniczenie prędkości do 60 km/h pomiędzy godz. 23 a 5 zostanie zlikwidowanie. Przez całą dobę w terenie zabudowanym będzie można jeździć z maksymalną prędkością 50 km/h, chyba że znaki będą informowały inaczej.

Pakiet zmian w przepisach obejmie także pieszych, ale rzecz jasna ze szczególną uwagą będą musieli przyswoić je także kierowcy. Mowa o bezwzględnym pierwszeństwie dla pieszych. Kierowcy będą musieli ustępować pierwszeństwa nie tylko pieszym znajdującym się na przejściach, ale także dopiero co wchodzącym na nie. Przepis nie będzie stosowany w przypadku tramwajów.

Piesi natomiast podczas przechodzenia przez „pasy”, jezdnię lub torowisko nie będą mogli korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń.

Nowe drogi w 2021 r.

W celu poprawy bezpieczeństwa i wygody kierowców, zbudowane lub wyremontowane zostaną kolejne kilometry dróg krajowych i ekspresowych. Jeśli plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zostaną zrealizowane, w Polsce przybędzie ok. 300 km nowych dróg ekspresowych. W kończącym się roku, przybyło ich o połowę mniej – 135 km.

W 2021 r. mają powstać odcinki dróg ekspresowych:

S1 Pyrzowice – Podwarpie – 9,7 km, II kwartał 2021 r.

S2 z tunelem na Ursynowie – 3 km, II kwartał 2021 r.

S3 Lubin – Polkowice, 14,4 km, II kwartał 2021 r.

S3 Rzęśnica – Miękowo, 19 km, kwiecień 2021 r.

S3 Miękowo – Brzozowo, 22,4 km, kwiecień 2021 r.

S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie, 13 km, I kwartał 2021 r.

S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ, 10 km, IV kwartał 2021 r.

S6 Gdynia – Bożepole Wielkie, 42 km, II połowa 2021 r.

S7 Napierki – Płońsk, 70 km, II połowa 2021 r.

S7 Grójec – Tarczyn, 8 km, I kwartał 2021 r.

S7 Lubień – Naprawa, 7,6 km, II połowa 2021 r.

S11 obwodnica Kępna, 7 km, III kwartał 2021 r.

S17 Zakręt – Lubelska, jako część Wschodniej Obwodnicy Warszawy, I połowa 2021 r.

S19 (tzw. Via Carpatia) Lublin – Rzeszów ok. 130 km trasy – pierwsze odcinki mają być udostępniane od połowie 2021 r.

S61 (tzw. Via Baltica) odcinki: Śniadowo – Łomża Południe, węzeł Kolno – Stawiski i Stawiski – Szczuczyn o łącznej długości ponad 51 km – III kwartał 2021 r.

W 2021 r. GDDKiA ogłosi także przetargi na budowę ok. 330 km dróg ekspresowych i obwodnic. Będą to odcinki:

S6 koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa – początek obwodnicy Sławna 22,3 km

S6 obwodnica Sławna 9,5 km

S6 koniec obwodnicy Sławna – obwodnica Słupska 14,4 km

S10 Toruń – Bydgoszcz (z węzłem Toruń Południe) 50,4 km

S17 Zamość Wschód – Zamość Południe, 12,2 km

S17 Zamość Południe – Tomaszów Lubelski 18,0 km

S17 koniec obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego – Hrebenne 17,3 km

S19 gr. woj. lubelskiego – Międzyrzec Podlaski 10,7 km

S19 obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni) 6,6 km

S19 Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski 21,7 km

S19 Radzyń Podlaski – Kock 18,8 km

S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni) 7,9 km

S19 Kock – Lubartów Północ 15,7 km

S19 Babica – Jawornik 11,6 km

S19 Domaradz – Iskrzynia 12,5 km

S74 Przełom/Mniów – Kielce 16,3 km

S74 Kielce Zachód – Kielce (DK73) 5 km

S74/DK9 obwodnica Opatowa S74 i DK9 – budowa łącznika północnego 3,1 km

DK28 obwodnica Nowego Sącza i Chełmca 1,4 km

DK50 obwodnica Kołbieli 11,6 km

DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej 4 km

DK79 obwodnica Zabierzowa 10,3 km

DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego 3 km

DK73 wschodnia obwodnica Tarnowa 6,3 km

DK74 obwodnica Gorajca 6,7 km

DK74 obwodnica m. Dzwola 2,7 km

DK32 obwodnica Strykowa 3 km

DK31 obwodnica m. Kostrzyn nad Odrą 10 km

Tematy
Komentarze
Wyższe kary, droższe auta, niższa akcyza i nowe przepisy. Lista zmian dla kierowców na 2021 rok
Marcin Kaźmierczak
Podziel się