Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

SUV-y zdominowały rynek. Jakie modele wybierają Europejczycy, a jakie Polacy?

SUV-y zdominowały rynek. Jakie modele wybierają Europejczycy, a jakie Polacy?

Już blisko co drugi nowy samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej jest crossoverem lub SUV-em – wynika z danych JATO Dynamics. Które modele cieszyły się w 2021 r. największą popularnością wśród Europejczyków, a które zdominowały polski rynek?

Udział SUV-ów w sprzedaży i rejestracji wszystkich nowych samochodów w 2021 r. wyniósł 45,5 proc. Rok wcześniej stanowiły one 40,3 proc. rynku, a w 2019 r. przed wybuchem pandemii koronawirusa 38,2 proc.

Sprzedaż aut w Unii Europejskiej ze względu na rodzaj nadwozia

Rodzaj nadwozia Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2021 r. Udział w rynku [w proc.]
segment A 839 787 7,2
auta miejskie (segment B) 2 083 853 17,8
auta kompaktowe 1 805 982 15,4
klasa średnia 734 366 6,3
klasa premium 244 077 2,1
vany 242 347 2,1
auta sportowe 77 027 +0,7
SUV-y 5 342 697 45,5
auta dostawcze 362 254 3,1

Źródło: JATO Dynamics

Nominalnie w 2021 r. w państwach Unii Europejskiej zarejestrowano 5,34 mln SUV-ów i crossoverów – niemal trzy razy więcej niż drugich w rankingu popularności aut miejskich (2,08 mln i 17,8 proc. udziałów) i trzecich samochodów kompaktowych (1,81 mln i 15,4 proc. udziałów).

SUV to jednak szerokie pojęcie i do tej grupy zalicza się wiele różniących się od siebie modeli. Najpopularniejsze w 2021 r. były SUV-y kompaktowe, a wśród nich modele: hyundai tucson, peugeot 3008 i volkswagen tiguan. Nowe SUV-y kompaktowe rejestrowano w 2021 r. w Unii Europejskiej 2,33 mln razy, co przełożyło się na blisko 44 proc. udziałów w rynku samych SUV-ów i niemal 20 proc. w rynku wszystkich nowych aut bez względu na rodzaj nadwozia.

Równie popularne (2,02 mln szt. i 17,2 proc. udziałów w rynku wszystkich nowych aut) były także najmniejsze crossovery, a wśród nich w szczególności peugeot 2008, volkswagen t-roc oraz renault captur.

Najmocniej względem 2020 r. wzrosła jednak sprzedaż SUV-ów średniej klasy (+42,6 proc. r/r), wśród których prym wiodły: volvo xc60, bmw x3, ale także elektryczny volkswagen id.4.

Polacy też przesiadają się do większych aut

SUV-y i crossovery cieszą się również coraz większą popularnością wśród polskich klientów indywidualnych i firm rejestrujących w Polsce auta na REGON. Udział aut z tym nadwoziem w 2021 r. ponownie przekroczył 40 proc., a wśród dziesięciu najpopularniejszych nowych aut nad Wisłą znalazło się pięć modeli z takim nadwoziem – dacia duster, toyota rav4, toyota ch-r, hyundai tucson oraz kia sportage.

Trend ten zapewne utrzyma się także w 2022 r., na co wskazują dane dotyczące rejestracji nowych aut za luty 2022 r. Jak wynika bowiem z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w lutym w czołowej piątce najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych znalazło się pięć SUV-ów: kia sportage, hyundai tucson, dacia duster i toyota rav4.

Tematy
Komentarze
SUV-y zdominowały rynek. Jakie modele wybierają Europejczycy, a jakie Polacy?
Marcin Kaźmierczak
Podziel się