Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raport ADAC: Te „elektryki” zimą najmocniej tracą zasięg

Raport ADAC: Te „elektryki” zimą najmocniej tracą zasięg

Od 34 do blisko 100 proc. więcej prądu zużywają auta elektryczne przy minusowych temperaturach – wynika z badania niemieckiego stowarzyszenia ADAC. W efekcie zasięg „elektryka” może spaść od 25 do nawet 50 proc.

Przedstawiciele niemieckiego stowarzyszenia ADAC zbadali działanie aut elektrycznych, biorąc pod uwagę pobór prądu przy minusowej temperaturze. Auta testowane były przy -7 stopniach Celsjusza, a wyniki porównywano z działaniem poszczególnych modeli w temperaturze +14 stopni.

W badaniu wzięło udział siedem modeli (fiat 500e, ford mustang mach-e, hyundai kona electric, lexus ux300e, nissan leaf e+, renault zoe oraz volkswagen id.3). Pomiędzy poszczególnymi „elektrykami” odnotowano spore różnice, jednak wpływ na zwiększony pobór prądu i tym samym ograniczony zasięg nie miała wcale wielkość baterii ani moc auta.

Utrata zasięgu przez auta elektryczne w temperaturze -7 st. Cejslusza

Model Zasięg przy temperaturze +14 st. C [w km] Spadek zasięgu przy temperaturze -7 st. C [w proc.] Wzrost poboru prądu przy temperaturze -7 st. C [w proc.]
fiat 500e 244 -25 +34
renault zoe 351 -30 +44
hyundai kona electric 215 -32 +46
ford mustang mach-e 300 -33 +48
lexus ux300e 224 -37 +58
nissan leaf e+ 332 -37 +59
volkswagen id.3 324 -50 +99

Źródło: ADAC

Największe różnice w poborze prądu przy temperaturze -7 st. odnotowano w przypadku volkswagena id.3. Niemiecki elektryk na odcinku 23 km zużył blisko dwukrotnie więcej prądu niż w momencie, gdy temperatura wynosiła +14 st. Tym samym zasięg wynoszący w sprzyjających warunkach pogodowych ok. 324 km spadł do 162 km.

„Elektryk” z podobną baterią i zasięgiem – nissan leaf e+ w tym samym teście zużył o 59 proc. więcej prądu, co przełożyło się na zasięg mniejszy o 37 proc. Niemal identyczny wynik (+58 proc. zużycia prądu i o 37 proc. mniejszy zasięg) osiągnął także lexus ux300e.

Co ciekawe, znacznie lepiej w teście spisał się znacznie większy ford mustang mach-e. Wersja z baterią zapewniającą 300 km zasięgu, w temperaturze -7 st. cechowała się o 48 proc. większym zużyciem prądu i o 33 proc. mniejszym zasięgiem.

Najlepiej w badaniu wypadł jeden z mniejszych „elektryków” – fiat 500e, który zużył o 34 proc. więcej prądu, co z kolei przełożyło się na 25-procentowy spadek zasięgu. Tym samym fiat 500e z mniejszą baterią niż volkswagen id.3 mógł przejechać przy -7 st. o 20 km więcej.

Zużycie prądu podczas minusowych temperatur można jednak ograniczyć. Przedstawiciele stowarzyszenia ADAC zauważają, że aby uniknąć zmniejszenia zasięgu warto samochód ładować oraz parkować w ogrzewanym pomieszczeniu.

Co równie istotne dla zmniejszonego zużycia prądu, już podczas jazdy przy włączonym ogrzewaniu warto korzystać z zamkniętego obiegu, ale najlepiej zamiast ogrzewania powietrza przy pomocy klimatyzacji skorzystać z trybu podgrzewania foteli i kierownicy.

Tematy
Komentarze
Raport ADAC: Te „elektryki” zimą najmocniej tracą zasięg
Marcin Kaźmierczak
Podziel się