Od początku roku w Polsce zarejestrowano 68 175 nowych aut premium, czyli takich, których wersje podstawowe kosztują co najmniej 150 tys. zł – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To o blisko 30 proc. więcej niż przed rokiem. Od czerwca sprzedaż jednak systematycznie spada, a to m.in. za sprawą braku półprzewodników, który wpływa na ograniczoną dostępność aut.
Choć tegoroczny wynik osiągnięty na polskim rynku przez segment aut premium będzie rekordowy, ostatnie miesiące nie napawają optymizmem. We wrześniu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 5965 aut premium – o 10 proc. mniej niż w sierpniu i jednocześnie o 11 proc. mniej niż we wrześniu 2020 r. Porównując wrześniowy wynik z rekordowym marcem, gdy do bazy CEP dodano ponad 10 tys. nowych aut droższych niż 150 tys. zł, spadek wyniósł 41 proc.
Brak półprzewodników ogranicza sprzedaż
W opinii motoryzacyjnych ekspertów to właśnie rynek aut premium ucierpi najmocniej na braku półprzewodników niezbędnych w systemach ułatwiających jazdę i budujących je układach scalonych. Im bowiem bogatsze wyposażenie, tym brak dostaw jest bardziej odczuwalny.
– W związku z brakiem półprzewodników produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana, co odbija się wyraźnie na dostawach samochodów i kondycji rynku – komentuje Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar.
BMW dogoniło Volvo
Jakie jednak modele cieszą się w tym roku największą popularnością wśród firm, które odpowiadają za blisko 90 proc. wszystkich rejestracji aut powyżej 150 tys. zł? Podobnie jak przed rokiem, tak i w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. najczęściej sięgano po volvo xc60 (3385 szt.), któremu jednak po piętach depcze bmw serii 3 (3378 szt.). Próg 3 tys. egzemplarzy przekroczyło jeszcze audi q5.
Wśród marek zdecydowany prym wiedzie BMW (18 372 szt.), które wyprzedza Audi (15 222 szt.) oraz Mercedesa (14 918 szt.) To jedyne marki, które przekroczyły do tej pory poziom 10 tys. sprzedanych aut. Na polskich drogach w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2021 r. przybyły także 622 tesle. Amerykańska marka może pochwalić się największym wzrostem sprzedaży w relacji rocznej, który wyniósł 370 proc. W analogicznym okresie ubiegłego roku w Polsce zarejestrowano 132 tesle.