Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polacy mniej chętni na nowe auta. Ranking najpopularniejszych modeli w lipcu

Polacy mniej chętni na nowe auta. Ranking najpopularniejszych modeli w lipcu

W lipcu polscy klienci indywidualni i działające w naszym kraju firmy zarejestrowali 44 403 samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 t – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Było to najniższy wynik od lutego 2021 r. Systematycznie spada udział aut spalinowych na rzecz hybryd i „elektryków”.

W relacji miesięcznej sprzedaż nowych aut w Polsce spadła o 13 proc., a względem lipca ubiegłego roku była niższa o 8 proc. Niższa niż w czerwcu i przed rokiem była także sprzedaż samych samochodów osobowych. W bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 38 849 takich aut – o 11 proc. mniej niż w czerwcu i o 8,4 proc. mniej w relacji do lipca 2020 r., kiedy to po zastoju z pierwszych miesięcy pandemii koronawirusa sprzedaż nabierała rozpędu.

Pomimo mniejszego ruchu w salonach samochodowych w lipcu tegoroczny wynik i tak jest znacząco wyższy od osiągniętego w analogicznym okresie 2020 r. Od początku 2021 r. do końca lipca w bazie CEP przybyło 325 186 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t – o 28,7 proc. więcej niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy ubiegłego roku.

Klienci indywidualni – przetasowania w czołówce

Polscy klienci indywidualni zarejestrowali w lipcu 9309 samochodów osobowych – o 8 proc. mniej niż w czerwcu i jednocześnie o 17 proc. mniej niż przed rokiem. Nominalnie względem lipca 2020 r. na polskich drogach przybyło o blisko 2 tys. mniej aut osobowych zarejestrowanych przez klientów indywidualnych.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – lipiec 2021

Lp. Model Czerwiec 21’ Lipiec 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. dacia duster 656 641 -2,3
2. dacia sandero 426 451 +5,9
3. hyundai tucson 310 407 +31,3
4. toyota yaris 345 378 +9,6
5. kia sportage 399 349 -12,5
6. volkswagen t-roc 229 339 +48,0
7. toyota rav4 413 296 -28,3
8. toyota aygo 274 261 -4,7
9. suzuki vitara 197 211 +7,1
10. toyota corolla 322 195 -39,4
11. fiat tipo 166 194 +16,9
11. toyota c-hr 192 194 +1,0
13. kia xceed 191 189 -1,0
14. kia stonic 214 188 -12,1
15. suzuki sx4 s-cross 164 163 -0,6
16. skoda octavia 79 153 +93,7
17. hyundai i30 199 147 -26,1
18. volkswagen t-cross 104 142 +36,5
18. mazda cx-30 103 142 +37,9
20. volkswagen tiguan 237 133 -43,9
1-20. 5220 5173 -0,9
Pozostałe 4896 4136 -15,5
Suma 10 116 9309 -8,0

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Podobnie jak w czerwcu najpopularniejszym modelem wśród polskich klientów indywidualnych została dacia duster (641 szt.). Popularność z czerwca utrzymał także inny model produkowany przez Dacię – sandero (451 szt.). Na kolejnych miejscach w czołówce rankingu popularności zaszły jednak spore zmiany. Na trzecie miejsce wskoczył hyundai tucson (378 szt.), a to za sprawą 30-procentowego wzrostu sprzedaży względem czerwca.

Tegoroczny lider sprzedaży wśród polskich klientów indywidualnych – toyota yaris – w lipcu mógł pochwalić się 378 zarejestrowanymi egzemplarzami. Biorąc pod uwagę pierwsze siedem miesięcy roku, yaris (4 825 szt.) wciąż utrzymuje sporą przewagę nad drugą dacią duster (3 688 szt.).

Próg 3 tys. zarejestrowanych egzemplarzy przekroczyła jeszcze trzecia w zestawieniu toyota corolla (3 073 szt.), choć lipiec nie był udany dla tego modelu. Klienci indywidualni zarejestrowali ich jedynie 195, co było wynikiem o blisko 40 proc. gorszym względem czerwca.

Rejestracje na REGON – auta miejskie wyparły SUV-y

Toyota corolla wciąż święci jednak triumfy wśród firm rejestrujących w Polsce auta na REGON. W lipcu zarejestrowali oni 1153 egzemplarze tego modelu, co było wynikiem wyższym jedynie o cztery zarejestrowane auta w porównaniu z drugą skodą fabią (1149 szt.).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – lipiec 2021

Lp. Model Czerwiec 21’ Lipiec 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1530 1153 -24,6
2. skoda fabia 867 1149 +32,5
3. toyota yaris 784 922 +17,6
4. skoda octavia 1138 897 -21,2
5. toyota rav4 891 791 -11,2
6. hyundai i30 881 779 -11,6
7. dacia duster 828 683 -17,5
8. hyundai tucson 555 676 +21,8
9. fiat tipo 552 636 +15,2
10. kia cee’d 600 632 +5,3
11. toyota c-hr 656 593 -9,6
11. kia sportage 505 593 +17,4
13. volkswagen t-roc 322 474 +47,2
14. ford puma 391 458 +17,1
15. audi q5 380 406 +6,8
16. seat leon 498 396 -20,5
17. skoda superb 378 359 -5,0
18. volkswagen passat 459 354 -22,9
19. bmw serii 3 290 343 +18,3
20. volkswagen golf 507 333 -34,3
1-20. 13 012 12 627 -3,0
Pozostałe 20 121 16 913 -15,9
Suma 33 133 29 540 -10,8

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Na podium po krótkiej przerwie znalazł się jeszcze jeden przedstawiciel segmentu aut miejskich – toyota yaris (922 szt.). Z czołowej trójki wypadły większe auta – skoda octavia (897 szt.) oraz toyota rav4 (791 szt.).

Podobnie jak w przypadku rejestracji przez polskich klientów indywidualnych tak w przypadku firm dominowały spadki sprzedaży poszczególnych modeli. Spośród czołowej dziesiątki modeli najmocniej zaznaczył się on w przypadku lipcowego lidera – toyoty corolli (-24,6 proc. m/m). Obniżkę o co najmniej 20 proc. zanotowano także w przypadku skody octavii, ale także seata leona, volkswagena passata i volkswagena golfa, który był dopiero 20. najpopularniejszym modelem wśród firm w lipcu.

W lipcu w bazie CEP przybyło 29 540 samochodów osobowych zarejestrowanych na REGON, co oznaczało wynik o 5,4 proc. niższy niż w czerwcu i o blisko 11 proc. niższy w relacji do lipca 2020 r.

Od początku roku firmy działające w Polsce kupiły lub wyleasingowały najwięcej toyot corolli (10 610 szt.). To jedyny model, który w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2021 r. przekroczył próg 10 tys. egzemplarzy. Rywalizująca z corollą skoda octavia może pochwalić się 8407 sprzedanymi egzemplarzami.

Auta spalinowe tracą popularność

W porównaniu z ubiegłym rokiem systematycznie spada popularność samochodów z napędem spalinowym. Biorąc pod uwagę pierwsze siedem miesięcy 2021 r., nowe samochody wyposażone w silniki benzynowe stanowiły wciąż ponad połowę rejestracji (54,4 proc.). W analogicznym okresie 2020 r. było to jednak 66,2 proc. W relacji do ubiegłego roku spadł także odsetek Diesli (13,8 proc. wobec 18,4 proc.). Pozostałe napędy stanowiły 31,9 proc. wszystkich rejestracji, przy czym najpopularniejsze w tym gronie były hybrydy MHEV (14,3 proc.) oraz HEV (12 proc.).

Samochody w pełni elektryczne stanowiły 1 proc. wszystkich rejestracji (2 773 szt.). Od początku 2021 r. do końca lipca w Polsce zarejestrowano także 5 236 hybryd typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka (1,9 proc. wszystkich rejestracji). W analogicznym okresie 2020 r. odsetek aut zasilanych prądem wyniósł odpowiednio 0,6 i 0,8 proc.

W porównaniu z ubiegłym rokiem wrosła także liczba aut zasilanych gazem LPG. Od początku 2021 r. do końca lipca przybyło ich 7,5 tys., co stanowiło 2,7 proc. wszystkich rejestracji.

Tematy
Komentarze
Polacy mniej chętni na nowe auta. Ranking najpopularniejszych modeli w lipcu
Marcin Kaźmierczak
Podziel się