Strzałki nad tablicami kierunkowymi bezpośrednio nad pasami ruchu, numery zjazdów i nazwy węzłów, a także wprowadzenie stałych objazdów pomiędzy poszczególnymi zjazdami, które będą podpowiadały komputery – to zmiany, które na autostradach i drogach szybkiego ruchu wprowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Projekt zmiany oznakowania na drogach ekspresowych jest już w końcowej fazie uzgodnień pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, MSWiA, policją i strażą pożarną.
Nowe znaki już stoją
Kierowcy z nowych znaków mogą już korzystać m.in. na drodze ekspresowej S8 w okolicach Warszawy czy A1 pod Łodzią. Znaki to jednak tylko część zmian, które według GDDKiA mają zwiększyć bezpieczeństwo i sprawić jazdę bardziej intuicyjną.
Przysłuży się temu m.in. Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR), który wprowadzi m.in. informacje o ograniczeniach prędkości i utrudnieniach wyświetlane na elektronicznych tablicach nad jezdniami. Kilkaset tego typu urządzeń pojawi się do końca 2020 r. na blisko 1,2 km autostrad i dróg ekspresowych.
Komputer wskaże objazd
Tablice będą działały w oparciu o system urządzeń pomiarowych i kamer, z których informacje będą spływać do Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem i centrów regionalnych.
Informacje pomogą podejmować szybkie decyzje m.in. o zamykaniu i otwieraniu poszczególnych pasów ruchu, przekierowywaniu na objazdy i wprowadzaniu ograniczeń prędkości i wyprzedzania w przypadku zatorów i wypadków.
W pierwszej kolejności system zostanie zainstalowany na drogach będących częścią europejskiej sieci TEN-T:
- A1 – Łódź – Gorzyczki (granica)
- A2 – Warszawa – Łódź
- A4 – Katowice – Wrocław
- A8 – autostradowa obwodnica Wrocławia
- S1 – Pyrzowice (lotnisko) – Zwardoń (granica)
- S6 – Gdynia – Warszawa
- S7 – Gdynia Warszawa