Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Koronawirus obniżył ceny nowych aut, ale wciąż drożej niż przed rokiem

Koronawirus obniżył ceny nowych aut, ale wciąż drożej niż przed rokiem

W pierwszym półroczu 2020 r. auto z salonu kosztowało średnio 121 592 zł. Było tym samym o 11,2 proc. droższe niż w analogicznym okresie 2019 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Od rekordowego pod względem cen kwietnia, stawki jednak spadają.

Jeśli wziąć pod uwagę średnią cenę nowych aut sprzedanych w samym tylko czerwcu, trzeba było za nie płacić średnio 122 489 zł – o 2 proc. mniej niż w maju i o 6,1 proc. mniej niż w rekordowym pod względem średniej ceny kwietniu.

Marki samochodów z największym wzrostem średniej ceny – pierwsze półrocze 2020 r.

Marka Wzrost średniej ceny r/r [w proc.]
Smart +82,2
DS +19,8
Porsche +17,4
Bentley +16,3
BMW +12,9
Subaru +11,8
Lamborghini +11,2
Peugeot +10,8
Citroen +10,7
Opel +10,3

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Średnia cena wyższa o 11 proc. od notowanej w ubiegłym roku jest jednak efektem podwyżek mających miejsce w drugiej połowie 2019 r. i pierwszym kwartale 2020 r. jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa.

W mniejszym półroczu 2020 r. w stopniu wzrosła średnia cena, za jaką salony sprzedawały modele premium. W porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. byłą ona o 2,2 proc. wyższa i wyniosła 233 362 zł.

„Elektryki” i SUV-y zawyżają ceny

Wśród poszczególnych producentów widać jednak spore rozwarstwienie pod względem tego, w którą stronę poszły ceny oferowanych przez nie samochodów. W pierwszym półroczu 2020 r. najmocniej – o 82 proc. – wzrosła średnia cena, za jaką oferowane były auta produkowane przez Smarta. Jak zauważają jednak eksperci z IBRM Samar, tak znaczący wzrost cen wynika z faktu, iż smarty oferowane są obecnie jedynie w wersji elektrycznej.

O blisko 20 proc. wzrosła z kolei średnia cena, za jaką sprzedawane były auta marki DS i Porsche. W przypadku aut produkowanych przez koncern PSA za podwyżkę odpowiadają dwa modele: nowy ds3 crossback, który do oferty wszedł w 2020 r. oraz zwiększona sprzedaż drogiego modelu ds7. W ocenie ekspertów IBRM Samar, średnią cenę aut produkowanych przez Porsche zawyża model cayenne coupe.

Marki samochodów z największym spadkiem średniej ceny – pierwsze półrocze 2020 r.

Marka Wzrost średniej ceny r/r [w proc.]
Land Rover -20,9
Infiniti -14,2
Mitsubishi -3,5
Lexus -2,3
Fiat -2,2
Abarth -1,7
Audi -1,0
Ssangyong -0,9

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

W czołowej dziesiątce wzrostów znalazły się także popularne w Polsce auta: peugeoty (+10,8 proc. r/r), citroeny (+10,7 proc. r/r) oraz ople (+10,3 proc. r/r).

Znikające marki tną ceny

Pomimo podwyżki średniej ceny nowego auta o 11 proc., na polskim rynku nie zabrakło jednak marek, które obniżyły średnią cenę oferowanych przez siebie modeli. Najmocniej, o 20,9 proc., obniżyła się średnia cena aut sprzedawanych w salonach należących do Land Rovera. Jak czytamy w raporcie IBRM Samar, wpływ na to miała znacząco niższa sprzedaż najdroższych modeli: range rover i range rover sport.

Na spore obniżki (średnio o 14,2 proc.) mogli także liczyć szukający aut marki Infiniti, która wycofuje się z polskiego rynku. Obniżka dotknęła także auta innej marki, która w najbliższych latach zamierza wycofać się nie tylko z Polski, ale i Europy – Mitsubishi (-3,5 proc. r/r).

Tematy
Komentarze
Koronawirus obniżył ceny nowych aut, ale wciąż drożej niż przed rokiem
Marcin Kaźmierczak
Podziel się