W pierwszym półroczu 2020 r. auto z salonu kosztowało średnio 121 592 zł. Było tym samym o 11,2 proc. droższe niż w analogicznym okresie 2019 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Od rekordowego pod względem cen kwietnia, stawki jednak spadają.
Jeśli wziąć pod uwagę średnią cenę nowych aut sprzedanych w samym tylko czerwcu, trzeba było za nie płacić średnio 122 489 zł – o 2 proc. mniej niż w maju i o 6,1 proc. mniej niż w rekordowym pod względem średniej ceny kwietniu.
Marki samochodów z największym wzrostem średniej ceny – pierwsze półrocze 2020 r.
Marka | Wzrost średniej ceny r/r [w proc.] |
Smart | +82,2 |
DS | +19,8 |
Porsche | +17,4 |
Bentley | +16,3 |
BMW | +12,9 |
Subaru | +11,8 |
Lamborghini | +11,2 |
Peugeot | +10,8 |
Citroen | +10,7 |
Opel | +10,3 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Średnia cena wyższa o 11 proc. od notowanej w ubiegłym roku jest jednak efektem podwyżek mających miejsce w drugiej połowie 2019 r. i pierwszym kwartale 2020 r. jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa.
W mniejszym półroczu 2020 r. w stopniu wzrosła średnia cena, za jaką salony sprzedawały modele premium. W porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. byłą ona o 2,2 proc. wyższa i wyniosła 233 362 zł.
„Elektryki” i SUV-y zawyżają ceny
Wśród poszczególnych producentów widać jednak spore rozwarstwienie pod względem tego, w którą stronę poszły ceny oferowanych przez nie samochodów. W pierwszym półroczu 2020 r. najmocniej – o 82 proc. – wzrosła średnia cena, za jaką oferowane były auta produkowane przez Smarta. Jak zauważają jednak eksperci z IBRM Samar, tak znaczący wzrost cen wynika z faktu, iż smarty oferowane są obecnie jedynie w wersji elektrycznej.
O blisko 20 proc. wzrosła z kolei średnia cena, za jaką sprzedawane były auta marki DS i Porsche. W przypadku aut produkowanych przez koncern PSA za podwyżkę odpowiadają dwa modele: nowy ds3 crossback, który do oferty wszedł w 2020 r. oraz zwiększona sprzedaż drogiego modelu ds7. W ocenie ekspertów IBRM Samar, średnią cenę aut produkowanych przez Porsche zawyża model cayenne coupe.
Marki samochodów z największym spadkiem średniej ceny – pierwsze półrocze 2020 r.
Marka | Wzrost średniej ceny r/r [w proc.] |
Land Rover | -20,9 |
Infiniti | -14,2 |
Mitsubishi | -3,5 |
Lexus | -2,3 |
Fiat | -2,2 |
Abarth | -1,7 |
Audi | -1,0 |
Ssangyong | -0,9 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
W czołowej dziesiątce wzrostów znalazły się także popularne w Polsce auta: peugeoty (+10,8 proc. r/r), citroeny (+10,7 proc. r/r) oraz ople (+10,3 proc. r/r).
Znikające marki tną ceny
Pomimo podwyżki średniej ceny nowego auta o 11 proc., na polskim rynku nie zabrakło jednak marek, które obniżyły średnią cenę oferowanych przez siebie modeli. Najmocniej, o 20,9 proc., obniżyła się średnia cena aut sprzedawanych w salonach należących do Land Rovera. Jak czytamy w raporcie IBRM Samar, wpływ na to miała znacząco niższa sprzedaż najdroższych modeli: range rover i range rover sport.
Na spore obniżki (średnio o 14,2 proc.) mogli także liczyć szukający aut marki Infiniti, która wycofuje się z polskiego rynku. Obniżka dotknęła także auta innej marki, która w najbliższych latach zamierza wycofać się nie tylko z Polski, ale i Europy – Mitsubishi (-3,5 proc. r/r).