Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Dwa razy więcej aut na prąd w Polsce niż przed rokiem

Dwa razy więcej aut na prąd w Polsce niż przed rokiem

W 2020 r. podwoiła się liczba samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in jeżdżących po polskich drogach – wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Auta na prąd stanowiły w 2020 r. jednak niespełna 2 proc. wszystkich zarejestrowanych nowych samochodów osobowych. W Norwegii – 53,4 proc.

Za nami rekordowy rok pod względem elektryfikacji polskiego parku samochodowego. W 2020 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 9996 samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Tym samym ich liczba przekroczyła już 20 tys.

Rekordowy pod tym względem był grudzień, gdy Polacy zarejestrowali 705 w pełni elektrycznych samochodów oraz 889 hybryd typu plug-in.

Liczba hybryd, które można ładować prądem z gniazdka oraz samochodów w pełni elektrycznych zarejestrowanych w Polsce są do siebie zbliżone. Na koniec 2020 r. w bazie CEP znajdowało się 9751 aut w pełni elektrycznych oraz 10 430 hybryd typu plug-in.

Rejestracje aut elektrycznych w Polsce w 2020 r. – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. skoda citigo 516
2. nissan leaf 491
3. renault zoe 335
4. mazda mx-30 222
5. kia niro 210
6. hyundai kona 206
7. bmw i3 201
8. mercedes-benz eqc 191
9. volkswagen id.3 189
10. opel corsa-e 158

Źródło: IBRM Samar

Ponad 83 proc. „elektryków” zarejestrowanych w Polsce 2020 r. to auta nowe. Jak wynika z danych IBRM Samar, najpopularniejszym modelem 2020 r. wśród aut w pełni elektrycznych została skoda citigo (516 sztuk), która wyprzedziła nissana leaf (491 szt.) oraz renault zoe (355 egz.). Po polskich drogach najwięcej jeździ jednak wspomnianych już nissanów leaf. Do 31 grudnia 2020 r. ten model rejestrowany był bowiem 1795 razy. Wynikiem powyżej 1 tys. sprzedanych aut elektrycznych jednego modelu mogło pochwalić się także BMW, a to za sprawą bmw i3 (1568 zarejestrowanych aut).

Wśród hybryd typu plug-in w 2020 r. również dominował model produkowany przez Skodę. Została nim skoda superb (500 sztuk). O ponad połowę gorszym wynikiem sprzedażowym mogło pochwalić się Mitsubishi w przypadku modelu outlander. Najwięcej hybryd typu plug-in w 2020 r. w Polsce sprzedał jednak Mercedes (742 szt.), a przyczyniła się do tego głównie klasa a oraz glc coupe.

Elektryfikację polskiego parku samochodowego wciąż napędzają firmy, które do tej pory odpowiadały za ponad 70 proc. wszystkich rejestracji „elektryków”.

Choć podwojenie w ciągu roku liczby aut elektrycznych i hybryd typu plug-in może cieszyć, Polsce wciąż bardzo daleko do państw wyznaczających trendy w dziedzinie elektryfikacji aut. Dla porównania, w 2020 r. w Norwegii liczba zarejestrowanych nowych aut elektrycznych po raz pierwszy przebiła liczbę nowych aut benzynowych i diesli. Ich odsetek wśród wszystkich nowych rejestracji stanowił bowiem 53,4 proc.

Ponadto, wśród sześciu najpopularniejszych nowych aut kupowanych w 2020 r. Norwegii znalazły się wyłącznie „elektryki”. Audi e-tron wyprzedziło teslę model 3 i volkswagena id.3. Na kolejnych miejscach uplasowały się: nissan leaf, volkswagen egolf oraz yundai kona.

Tematy
Komentarze
Dwa razy więcej aut na prąd w Polsce niż przed rokiem
Marcin Kaźmierczak
Podziel się