Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Drożyzna w salonach samochodowych. Walka ze spalinami podniosła ceny aut

Drożyzna w salonach samochodowych. Walka ze spalinami podniosła ceny aut

W 2020 r. klienci salonów samochodowych musieli mierzyć się ze wzmożonymi podwyżkami cen. Średnia ważona cena auta była o 10 proc. wyższa niż rok wcześniej – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Drożały zwłaszcza marki premium oraz modele zastąpione elektrycznymi wersjami.

W grudniu auta dostępne w polskich salonach kosztowały średnio 125 294 zł i były średnio o 4,3 proc. droższe niż w grudniu 2019 r. W całym 2020 r. średnia ważona cena auta wyniosła 122 862 zł i była o 10 proc. wyższa od zanotowanej w 2019 r.

Auta elektryczne generują podwyżki

Na tak znaczący wzrost wpłynął zwłaszcza kwiecień, gdy za auto z salonu trzeba było płacić średnio 130 475 zł – najwięcej w historii. Podobnie jak w grudniu, średnia ważona cena przekroczyła poziom 125 tys. zł także w maju i październiku.

Marki samochodów z największym rocznym wzrostem średniej ważonej ceny – 2020 r.

Marka Wzrost średniej ceny r/r [w proc.]
Smart +85,1
Suzuki +14,1
Honda +14,0
Porsche +13,8
Bentley +13,5
Lamborghini +13,0
Subaru +12,5
Mazda +12,4
DS +11,3
Citroen +11,3

Źródło: IBRM Samar

Wśród marek, które najmocniej podniosły ceny aut dominuje Smart (+85,1 proc. r/r). Tak znacząca podwyżka związana jest jednak z całkowitym przestawieniem się tego producenta na sprzedaż aut elektrycznych. W czołowej dziesiątce pod względem podwyżek znalazły się także marki premium: Porsche, Bentley, Lamborghini i DS.

Modele samochodów z największym rocznym wzrostem średniej ważonej ceny – 2020 r.

Model Wzrost średniej ceny r/r [w proc.]
skoda citigo +121,6
smart forfour +95,5
smart fortwo +74,7
peugeot 2008 +34,6
subaru impreza +30,9
mazda mx-5 +27,0
suvaru xv +25,2
mazda 2 +24,4
honda jazz +24,1
opel corsa +23,5

Źródło: IBRM Samar

Podobna zależność panuje wśród modeli objętych największymi podwyżkami w relacji rocznej. To auta, których spalinowe wersje zostały zastąpione elektrycznymi. Mowa w tym przypadku o skodzie citigo (+121,6 proc. r/r) oraz dwóch smartach: forfour (+95,5 proc. r/r) i fortwo (+74,7 proc. r/r).

Najpopularniejsze modele drożeją wolniej

Stabilniej względem 2019 r., choć z pewnymi wyjątkami, kształtowały się średnie ważone ceny najpopularniejszych modeli 2020 r. w Polsce. Wśród aut z czołowej dziesiątki podwyżki wahały się od niespełna 3 proc. w przypadku toyoty yaris, która była najczęściej wybieranym autem przez polskich klientów indywidualnych, po 9 proc. w przypadku renault clio. Dwa najpopularniejsze modele 2020 r. – skoda octavia i toyota corolla podrożały względem 2019 r. o ok. 4,5 proc.

Średnia ważona cena najpopularniejszych modeli w Polsce w 2020 r.

Model Średnia ważona cena w 2020 r. [w zł] Zmiana średniej ważonej ceny r/r [w proc.]
skoda octavia 103 539 +4,7
toyota corolla 99 076 +4,2
toyota yaris 61 779 +2,9
dacia duster 62 301 +5,1
skoda fabia 56 033 +5,4
toyota rav4 162 344 +5,2
fiat tipo 61 300 +5,2
renault clio 59 349 +9,2
toyota c-hr 120 192 +6,4
volkswagen golf 101 050 +3,3

Źródło: IBRM Samar

Wśród dwudziestu najpopularniejszych nowych aut, znaleźć można dwa modele, które wyceniane były niżej w porównaniu z 2019 r. To volkswagen tiguan (-1,0 proc. r/r) oraz nissan qashqai (-1,6 proc. r/r).

Choć nowe auta drożeją, w związku z grudniowym wzrostem średniego wynagrodzenia netto do 4299,81 zł, w ostatnim miesiącu 2020 r. potrzeba było niespełna 29 średnich miesięcznych pensji, żeby stać się właścicielem auta w średniej cenie. Jeszcze w kwietniu 2020 r. współczynnik ten przekraczał 34, a w listopadzie 31.

Tematy
Komentarze
Drożyzna w salonach samochodowych. Walka ze spalinami podniosła ceny aut
Marcin Kaźmierczak
Podziel się