W 2020 r. klienci salonów samochodowych musieli mierzyć się ze wzmożonymi podwyżkami cen. Średnia ważona cena auta była o 10 proc. wyższa niż rok wcześniej – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Drożały zwłaszcza marki premium oraz modele zastąpione elektrycznymi wersjami.
W grudniu auta dostępne w polskich salonach kosztowały średnio 125 294 zł i były średnio o 4,3 proc. droższe niż w grudniu 2019 r. W całym 2020 r. średnia ważona cena auta wyniosła 122 862 zł i była o 10 proc. wyższa od zanotowanej w 2019 r.
Auta elektryczne generują podwyżki
Na tak znaczący wzrost wpłynął zwłaszcza kwiecień, gdy za auto z salonu trzeba było płacić średnio 130 475 zł – najwięcej w historii. Podobnie jak w grudniu, średnia ważona cena przekroczyła poziom 125 tys. zł także w maju i październiku.
Marki samochodów z największym rocznym wzrostem średniej ważonej ceny – 2020 r.
Marka | Wzrost średniej ceny r/r [w proc.] |
Smart | +85,1 |
Suzuki | +14,1 |
Honda | +14,0 |
Porsche | +13,8 |
Bentley | +13,5 |
Lamborghini | +13,0 |
Subaru | +12,5 |
Mazda | +12,4 |
DS | +11,3 |
Citroen | +11,3 |
Źródło: IBRM Samar
Wśród marek, które najmocniej podniosły ceny aut dominuje Smart (+85,1 proc. r/r). Tak znacząca podwyżka związana jest jednak z całkowitym przestawieniem się tego producenta na sprzedaż aut elektrycznych. W czołowej dziesiątce pod względem podwyżek znalazły się także marki premium: Porsche, Bentley, Lamborghini i DS.
Modele samochodów z największym rocznym wzrostem średniej ważonej ceny – 2020 r.
Model | Wzrost średniej ceny r/r [w proc.] |
skoda citigo | +121,6 |
smart forfour | +95,5 |
smart fortwo | +74,7 |
peugeot 2008 | +34,6 |
subaru impreza | +30,9 |
mazda mx-5 | +27,0 |
suvaru xv | +25,2 |
mazda 2 | +24,4 |
honda jazz | +24,1 |
opel corsa | +23,5 |
Źródło: IBRM Samar
Podobna zależność panuje wśród modeli objętych największymi podwyżkami w relacji rocznej. To auta, których spalinowe wersje zostały zastąpione elektrycznymi. Mowa w tym przypadku o skodzie citigo (+121,6 proc. r/r) oraz dwóch smartach: forfour (+95,5 proc. r/r) i fortwo (+74,7 proc. r/r).
Najpopularniejsze modele drożeją wolniej
Stabilniej względem 2019 r., choć z pewnymi wyjątkami, kształtowały się średnie ważone ceny najpopularniejszych modeli 2020 r. w Polsce. Wśród aut z czołowej dziesiątki podwyżki wahały się od niespełna 3 proc. w przypadku toyoty yaris, która była najczęściej wybieranym autem przez polskich klientów indywidualnych, po 9 proc. w przypadku renault clio. Dwa najpopularniejsze modele 2020 r. – skoda octavia i toyota corolla podrożały względem 2019 r. o ok. 4,5 proc.
Średnia ważona cena najpopularniejszych modeli w Polsce w 2020 r.
Model | Średnia ważona cena w 2020 r. [w zł] | Zmiana średniej ważonej ceny r/r [w proc.] |
skoda octavia | 103 539 | +4,7 |
toyota corolla | 99 076 | +4,2 |
toyota yaris | 61 779 | +2,9 |
dacia duster | 62 301 | +5,1 |
skoda fabia | 56 033 | +5,4 |
toyota rav4 | 162 344 | +5,2 |
fiat tipo | 61 300 | +5,2 |
renault clio | 59 349 | +9,2 |
toyota c-hr | 120 192 | +6,4 |
volkswagen golf | 101 050 | +3,3 |
Źródło: IBRM Samar
Wśród dwudziestu najpopularniejszych nowych aut, znaleźć można dwa modele, które wyceniane były niżej w porównaniu z 2019 r. To volkswagen tiguan (-1,0 proc. r/r) oraz nissan qashqai (-1,6 proc. r/r).
Choć nowe auta drożeją, w związku z grudniowym wzrostem średniego wynagrodzenia netto do 4299,81 zł, w ostatnim miesiącu 2020 r. potrzeba było niespełna 29 średnich miesięcznych pensji, żeby stać się właścicielem auta w średniej cenie. Jeszcze w kwietniu 2020 r. współczynnik ten przekraczał 34, a w listopadzie 31.