Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Drożyzna w salonach samochodowych. Przejście na „elektryki” kosztuje

Drożyzna w salonach samochodowych. Przejście na „elektryki” kosztuje

Po sierpniowej obniżce w salonach samochodowych znowu zapanowała drożyzna. Nowy samochód kosztował we wrześniu średnio 123 555 zł – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Nowe auta podrożały w ciągu miesiąca średnio o 2,3 proc., a w relacji rocznej o 7,2 proc. Które marki podniosły ceny najmocniej?

W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła także średnia ważona ceny sprzedaży liczonej dla pierwszych dziewięciu miesięcy roku. Za okres od początku roku do końca września wyniosła ona 121 921 zł i była o 11 proc. wyższa, niż w analogicznym okresie 2019 r. Wzrost mógłby być jednak okazalszy, gdyby nie drastyczna obniżka stawek, która nastąpiła w maju i była kontynuowana w czerwcu.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę jedynie wrzesień 2020 r. i porównamy go z ubiegłorocznym, zauważymy, że tegoroczny wzrost nie był tak znaczący. Wrzesień 2019 r. przyniósł bowiem blisko 5-procentową podwyżkę średniej ceny dyktowanej za nowe auto względem sierpnia 2019 r.

Walka z emisją podwyższa ceny

W opinii ekspertów IBRM Samar, na wzrost cen przekładają szczególnie dwa czynniki. Pierwszy to coraz bardziej restrykcyjne limity emisji spalin nakładane przez Unię Europejską i związane z tym wypuszczanie na rynek bardziej ekologicznych, ale przez to droższych aut.

Marki samochodów z największym wzrostem cen r/r – (I-III kw. 2020 r.)

Marka Wzrost średniej ceny r/r [w proc.]
Smart +80,8
Porsche +19,0
Lamborghini +14,2
DS +13,8
Subaru +12,7
BMW +12,2
Mazda +11,6
Suzuki +11,2
Ford +10,8
Opel +10,1

Źródło: IBRM Samar

Drugim generatorem kosztów są tzw. rejestracje dilerskie, mające uchronić dilerów i salony samochodowe przed niemożnością sprzedaży w przyszłym roku aut niespełniających nowych wymogów emisji CO2. Jak IBRM Samar podaje w innym raporcie, dilerzy działający w Polsce zarejestrowali na siebie w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2020 r. ponad 41 tys. nowych aut, co stanowi 14 proc. rynku.

Jak tymczasem na tle rosnących cen aut kształtują się średnie zarobki? Według Głównego Urzędu Statystycznego, we wrześniu 2020 r. statystyczny Polak zarabiał 3876 zł netto, co oznacza, że w dalszym ciągu potrzebował aż 33 pensji na zakup auta oferowanego w średniej cenie z września.

Które marki podniosły ceny najmocniej?

Wrześniowy ranking drożyzny otwiera Smart. Średnia cena ważona dla pierwszych trzech kwartałów 2020 r. wzrosła względem analogicznego okresu 2019 r. o 80,8 proc., a powodem tego stanu jest wycofanie z oferty aut spalinowych i całkowite zastąpienie ich samochodami elektrycznymi. Na dwóch kolejnych miejscach znalazły się marki sprzedające auta premium: Porsche (+19 proc. r/r) oraz Lamborghini (+14,2 proc. r/r). Jak zauważają eksperci IBRM Samar, w przypadku Lamborghini za wzrost odpowiada większa sprzedaż kosztującego blisko 2 mln zł, najdroższego modelu aventador.

Modele samochodów z największym wzrostem cen r/r – (I-III kw. 2020 r.)

Model Wzrost średniej ceny r/r [w proc.]
skoda citigo +120,2
smart forfour +93,3
smart fortwo +71,4
subaru impreza +36,3
peugeot 2008 +33,4
ds3 +30,3
mazda mx-5 +29,0
subaru xv +25,1
mazda 2 +24,1
opel corsa +22,8

Źródło: IBRM Samar

Spośród popularniejszych marek, najmocniej średnia cena ważona wzrosła w przypadku BMW (+12,2 proc.) i Mazdy (+11,6 proc.). Wzrost powyżej 10 proc. w relacji rocznej zgotował swoim klientom także Ford (+10,8 proc. r/r) oraz Opel (+10,1 proc. r/r).

Podobnie jak w przypadku marek, tak i wśród modeli najmocniej wzrosła średnia cena ważona tych aut, które sprzedawane są obecnie wyłącznie z silnikami elektrycznymi. Ponad dwukrotnie – o 120 proc. wzrosła w ciągu roku średnia cena ważona skody citigo. Średnio od 71 do 93 proc. drożej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, sprzedawane były w Polsce dwa elektryczne modele Smarta: forfour i fortwo.

O ponad 20 proc. wzrosła w tym czasie średnia ważona cena subaru imprezy (+36,3 proc. r/r), peugeota 2008 (+33,4 proc. r/r), ds3 (+30,3 proc. r/r), mazdy mx-5 (+29 proc. r/r), subaru xv (+25,1 proc. r/r), mazdy 2 (+24,1 proc. r/r) oraz opla corsy (+22,8 proc. r/r).

Tematy
Komentarze
Drożyzna w salonach samochodowych. Przejście na „elektryki” kosztuje
Marcin Kaźmierczak
Podziel się