REKLAMA

Zysk netto j.d. Śnieżki w '21 spadł o 23,4 proc. rdr do 59,7 mln zł

2022-03-07 18:02
publikacja
2022-03-07 18:02

Zysk netto j.d. Śnieżki w 2021 r. spadł 23,4 proc. rdr i wyniósł 59,7 mln zł. Grupa w tym okresie wypracowała 794,9 mln zł przychodów, co oznacza spadek o 3,2 proc. rdr - wynika z raportu rocznego Śnieżki. Według wyliczeń PAP Biznes strata netto j.d. w samym czwartym kwartale 2021 r. wyniosła 0,1 mln zł, podczas gdy konsensus zakładał 4,5 mln zł straty netto.

Zysk netto j.d. Śnieżki w '21 spadł o 23,4 proc. rdr do 59,7 mln zł
Zysk netto j.d. Śnieżki w '21 spadł o 23,4 proc. rdr do 59,7 mln zł
/ Śnieżka

Według wyliczeń PAP Biznes EBITDA grupy w czwartym kwartale 2021 r. wyniosła 8,1 mln zł, a strata operacyjna 1,1 mln zł. Przychody były na poziomie 144,5 mln zł.

Oczekiwania analityków dotyczące przychodów wynosiły 139,3 mln zł, a zysku EBITDA 5 mln zł, natomiast w przypadku EBIT spodziewana była strata na poziomie 4,1 mln zł.

W całym 2021 r. Śnieżka miała 111,4 mln zł EBITDA (-18,2 proc. rdr) i 75,5 mln zł EBIT (-26,4 proc. rdr).

Śnieżka ocenia, że wyniki te należy analizować w odniesieniu do rekordowego, choć mającego jednorazowy charakter, popytu obserwowanego wiosną 2020 r., a na tle wyzwań, z którym mierzyli się producenci farb i lakierów, wypracowane wyniki zarząd ocenia pozytywnie.

"Jednym z najpoważniejszych wyzwań w 2021 roku okazał się bezprecedensowy w naszej historii, gwałtowny wzrost cen surowców używanych do produkcji oraz opakowań. Wywarł on znaczną presję na ponoszone przez Śnieżkę koszty. Równolegle zauważalny był powrót konsumentów do zwyczajów sprzed pandemii, co znalazło odzwierciedlenie w niższym popycie na wyroby dekoracyjne na naszych najważniejszych rynkach, tj. w Polsce i na Węgrzech" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Piotr Mikrut.

Przychody na rynku w Polsce w 2021 r. wyniosły 527,1 mln zł i były 0,5 proc. wyższe w porównaniu do poprzedniego roku.

Jak wynika z raportu, przychody wypracowane na Węgrzech wyniosły 144,5 mln zł i były o 10,8 proc. niższe niż rok wcześniej.

"Niższa sprzedaż na rynku węgierskim to m.in. rezultat przeprowadzanej od początku ub.r. zmiany w Poli-Farbe – w tym reorganizacji sił handlowych – będącej elementem wdrażania nowego modelu operacyjnego grupy, przebudowy portfolio oferowanych produktów oraz ilościowego spadku całego rynku" - dodano.

Na Ukrainie grupa osiągnęła przychody w wysokości 80,3 mln zł, czyli 5,1 proc. więcej rdr, a na Białorusi 16,5 mln zł, czyli 26,9 proc. rdr mniej.

Śnieżka posiada w ukraińskim Jaworowie (ok. 20 km od granicy Polski) jeden ze swoich sześciu zakładów produkcyjnych, a tamtejszy rynek w 2021 roku odpowiadał za 10,1 proc. całkowitych przychodów ze sprzedaży grupy. Ze względu na stan wojenny od 25 lutego br. działalność operacyjna spółki Śnieżka-Ukraina została czasowo wstrzymana. Aktualnie majątek spółki ukraińskiej nie jest jednak zagrożony.

Grupa podała, że pomimo braku przesłanek wskazujących na utratę możliwości kontynuacji działalności spółki na Ukrainie, wybuch konfliktu spowodował rewizję wcześniejszych planów Śnieżki – także w zakresie tempa i skali kolejnych inwestycji rozwojowych.

"Wkrótce zakończymy pięcioletni cykl inwestycyjny. W tym czasie rozwijaliśmy się organicznie, ale też zrealizowaliśmy z sukcesem akwizycje. Szczególnie istotna była tu decyzja o przejęciu Poli-Farbe, lidera rynku węgierskiego. Tak znacząca dywersyfikacja skokowo zwiększyła nasze bezpieczeństwo. Grupa Śnieżka jest doinwestowana i rozwija się w sposób zrównoważony. Wojna za naszą wschodnią granicą spowodowała jednak, że musimy być przygotowani na wszelkie scenariusze. Dlatego w najbliższym czasie skoncentrujemy się na dalszym umacnianiu pozycji rynkowej w Polsce i na Węgrzech, które łącznie odpowiadają za ok. 85 proc. naszych przychodów i zapewniają nam stabilizację i solidny fundament do rozwoju" – powiedział prezes.

Grupa zakłada, że w 2022 roku nakłady inwestycyjne wyniosą 55 mln zł wobec 121,2 mln zł w ub.r. W kolejnych latach planowane jest dalsze stopniowe zmniejszanie wydatków grupy na inwestycje rzeczowe – i ich docelowy powrót do poziomu amortyzacji.

Na koniec grudnia 2021 r. wskaźnik dług netto/EBITDA dla grupy wyniósł 2,43.

Wyniki Śnieżki w czwartym kwartale 2021 r. (według wyliczeń PAP Biznes) i w całym 2021 r. oraz porównanie do konsensusu
4Q2021 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2021 rdr
Przychody 144,5 139,3 3,70% 3,90% -40,00% 794,9 -3,20%
EBITDA 8,1 5 59,90% 105,40% -79,80% 111,4 -18,10%
EBIT -1,1 -4,1 - - - 75,5 -26,30%
zysk netto j.d. -0,1 -4,5 - - - 59,7 -23,40%
marża EBITDA 5,60% 3,60% 2 2,75 -10,96 14,02% -2,55
marża EBIT -0,80% -3,00% 2,23 2,52 -13,46 9,50% -2,98
marża netto 0,00% -3,30% 3,23 1,74 -9,69 7,51% -1,98

doa/ mfm/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Mercedes-Benz GLS SUV - teraz w promocyjnym leasingu
Mercedes-Benz GLS SUV - teraz w promocyjnym leasingu
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki