Zysk netto Śnieżki przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wzrósł w pierwszym kwartale 2021 r. o 14,8 proc. rdr do 16,3 mln zł. Przychody grupy wzrosły o 8,8 proc. do 182,6 mln zł - poinformowała Śnieżka w raporcie kwartalnym. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali zysku netto w przedziale 11,8-12,5 mln zł oraz przychodów na poziomie 171-176 mln zł.


EBITDA grupy w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 30,8 mln zł, a zysk operacyjny 22 mln zł. Oczekiwania analityków dotyczące zysku EBITDA mieściły się w przedziale 24,8-27,9 mln zł, a EBIT w przedziale 16-19,4 mln zł.
Dla porównania, przed rokiem zysk netto j.d. Śnieżki wyniósł 14,2 mln zł, EBITDA 28,1 mln zł, EBIT 20,1 mln zł, a przychody 167,8 mln zł.
Śnieżka ocenia, że pozytywny wpływ na skonsolidowane wyniki pierwszego kwartału 2021 r. miała przede wszystkim wyższa sprzedaż zrealizowana w Polsce, która zrekompensowała niższe wyniki osiągnięte na rynkach zagranicznych.
Przychody na rynku w Polsce wyniosły 126,6 mln zł i poprawiły się o 19,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Wzrost wartości sprzedaży w Polsce - zdaniem spółki - wynikał m.in. z utrzymującego się trendu premiumizacji, a także zwiększonego poziomu zamówień od partnerów handlowych Śnieżki we wszystkich kanałach dystrybucji przed sezonem, zwłaszcza w marcu.
Wiceprezes Joanna Wróbel-Lipa oceniła, że w pierwszych trzech miesiącach 2021 r. spółka obserwowała zainteresowanie Polaków remontami i odświeżaniem swoich domów z wykorzystaniem lepszych jakościowo produktów, ale z drugiej strony przedłużająca się zima wpłynęła na nieco mniejsze zainteresowanie systemami dociepleń.
Jak wynika z raportu, sprzedaż na pozostałych głównych rynkach grupy – na Węgrzech, Ukrainie i Białorusi – była łącznie o 8,9 proc. niższa niż rok wcześniej. Wpłynęły na to m.in. głębsze niż na polskim rynku konsekwencje pandemii COVID-19, niesprzyjające warunki pogodowe, a także zmiany wynikające z wdrażania nowego modelu operacyjnego w zagranicznych spółkach grupy.
Na Węgrzech przychody wypracowane przez grupę wyniosły 31 mln zł i były o 6,1 proc. niższe niż rok wcześniej. Na Ukrainie grupa osiągnęła przychody w wysokości 15,8 mln zł, tj. o 2 proc. niższe w porównaniu z poprzednim rokiem. Na Białorusi wyniosły one 4,2 mln zł, tj. były o 38,6 proc. niższe niż rok wcześniej.
Śnieżka w pierwszym kwartale 2021 r. przeznaczyła na inwestycje 24,6 mln zł, z czego większość pochłonęły wydatki na trwającą budowę nowego Centrum Logistycznego w Zawadzie. Wejście tej inwestycji w kluczową fazę testów zaplanowano na trzeci i czwarty kwartał 2021 r.
Jako wyzwania na najbliższe miesiące grupa wskazuje długoterminowy wpływ pandemii, a także sytuację na rynku surowców.
"Jak dotąd zawirowania na rynku surowców miały niewielki wpływ na funkcjonowanie naszych spółek produkcyjnych oraz wyniki grupy w pierwszym kwartale br. Obecnie sytuacja w zakresie dostępności surowców – z wyjątkiem pojedynczych przypadków – ustabilizowała się. Ale trudno dziś przewidzieć długofalowe konsekwencje, w tym to, na jakim poziomie długoterminowo ustabilizują się ceny surowców w wielu gałęziach przemysłu, nie tylko w Polsce, ale i na świecie" – powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, wiceprezes Joanna Wróbel-Lipa.
Na koniec pierwszego kwartału 2021 roku wskaźnik dług netto/EBITDA dla grupy wyniósł 1,89. (PAP Biznes)
doa/ asa/