Ferro odnotowało w pierwszym kwartale 2021 roku 17,8 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost o 8 proc. rdr. Przychody grupy wzrosły w tym okresie o 31 proc. do 163,3 mln zł - wynika z raportu kwartalnego.


Zysk na działalności operacyjnej wzrósł w pierwszym kwartale o 19 proc. do 23,8 mln zł, a EBITDA wyniosła 26,2 mln zł (wzrost o 20 proc. rdr).
W Polsce sprzedaż Ferro wzrosła w pierwszym kwartale o blisko 40 proc. rdr, do 67 mln zł. Sprzedaż zagraniczna odpowiadała w tym okresie za blisko 60 proc. przychodów grupy i wyniosła ponad 96 mln zł.
Jak podano w komunikacie prasowym, na bardzo wysoką dynamikę sprzedaży na rynku polskim oraz w konsekwencji przejściowe zmniejszenie udział eksportu w przychodach Grupy ogółem wpływ miał nie tylko wzrost na krajowym rynku w dotychczasowym obszarze działalności (armatura instalacyjna i sanitarna), lecz także rozpoczęcie działalności w obszarze źródeł ciepła w wyniku przejęcia spółek Termet i Tester.
Wzrost przychodów w Czechach wyniósł ponad 15 proc., na rynku węgierskim 62 proc., a rumuńskim 31 proc. rdr. Grupa podała, że na rynku słowackim sprzedaż była niższa o 6 proc. w ujęciu rok do roku, ze względu na restrykcyjne obostrzenia obowiązujące na tym rynku w związku z pandemią.
Sprzedaż w segmencie „pozostałe”, gdzie ujmowane są najmłodsze rynki, w tym np. kraje bałtyckie, wzrosła w pierwszych trzech miesiącach 2021 r. o 55 proc. rdr, osiągając poziom ponad 14 mln zł.
"Na dalszą część roku 2021 patrzymy z ostrożnym optymizmem. Udowadniamy, że potrafimy skutecznie działać w zmieniającym się otoczeniu i wykorzystywać nadarzające się okazje rynkowe do dalszego rozwoju, niemniej mamy świadomość, że wymaga to od nas dużo determinacji, elastyczności i inwencji. Zwłaszcza, że działamy w otoczeniu rosnących kosztów" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Wojciech Gątkiewicz.
Dodał, że w ramach realizacji strategii grupa koncentruje się obecnie na integracji przejętych spółek - Termet i Tester - oraz rozbudowie oferty o kompleksowe produkty oparte o ekologiczne źródła ciepła.
"Nie zapominamy przy tym o pozostałych inicjatywach strategicznych, czyli m.in. kontynuacji działań integracyjnych i optymalizacyjnych oraz wspierających ekspansję rynkową Ferro w regionie CEE. Nie zamykamy się także na obszar M&A – podpisaliśmy niedawno umowę z doradcą - VCP - dotyczącą kontynuacji współpracy w obszarze M&A. Przeanalizujemy pod tym kątem zarówno poszczególne rynki, jak i konkretne podmioty" - powiedział Gątkiewicz.
Transakcja przejęcia Termet i Tester sfinalizowana została 17 lutego 2021 r. i począwszy od tego dnia wyniki spółek podlegają konsolidacji. Ferro podało, że według danych niezaudytowanych za cały okres pierwszego kwartału 2021 r. Termet zanotował 49,8 mln zł przychodów i 3,5 mln zł zysku netto, a Tester 5,6 mln zł przychodów i 0,4 mln zł zysku netto.
Ferro poinformowało, że nie uwzględniając wpływu konsolidacji spółek Termet i Tester w pierwszym kwartale 2021 r. przychody grupy w dotychczasowych segmentach operacyjnych wzrosły rdr o 17 proc. do poziomu 145,5 mln zł.
Grupa Ferro zajmuje się produkcją i sprzedażą armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własną marką, a także pod markami klientów. (PAP Biznes)
doa/ ana/