REKLAMA
TYLKO U NAS

Znaczniki meta name=”robots” - niestandardowe dyrektywy i ich znaczenie

2014-05-29 08:50
publikacja
2014-05-29 08:50
Znaczniki meta name=”robots” - niestandardowe dyrektywy i ich znaczenie
Znaczniki meta name=”robots” - niestandardowe dyrektywy i ich znaczenie
/ thetaXstock

W jaki sposób można porozumieć się z robotami wyszukiwarek, żeby przekazać im dodatkowe informacje odnośnie swojej strony internetowej? Pomocą służą meta tagi – znaczniki uzupełniające dla kodu HTML. Skupiając się na atrybutach meta name=”robots”, można dawać wskazówki do działania botom, które w danej chwili przeglądają konkretną stronę www. Warto w tym miejscu podkreślić, że oprócz dyrektyw najczęściej używanych przez webmasterów, a więc follow, nofollow, index, noindex, istnieją także inne, przy pomocy których można znacznie ułatwić sobie pracę.


Dodawanie meta tagów


Meta name=”robots” można dodawać do sekcji właściwie każdej strony internetowej. Warto podkreślić, że w zależności od konkretnych potrzeb można zwracać się albo do wszystkich robotów, albo do robota konkretnej wyszukiwarki. Zanim więc kod witryny zostanie uzupełniony o dany znacznik, dobrze jest sprawdzić, czy roboty konkretnej wyszukiwarki znają go i rozumieją. Jeśli okaże się, że nie, należy w kodzie swojej strony zwrócić się bezpośrednio do bota, na którym najbardziej nam zależy. Można to zrobić w następujący sposób:


-do bota Google: ,

-do bota Yahoo!: .


Treść komend


Komendy (a właściwie dyrektywy), jakie można wydawać botom są różne – można mieć jednak pewność, że jeśli robot je zrozumie, to na pewno się do nich zastosuje. Nie będzie więc np. indeksował obrazków znajdujących się na danej podstronie lub w ogóle jej nie zaindeksuje.


Do najpopularniejszych komend należą:


-index – czyli indeksuj podstronę,

-noindex – czyli nie indeksuj podstrony,

-follow – czyli podążaj za linkami znajdującymi się na danej podstronie,

-nofollow – czyli nie podążaj za linkami znajdującymi się na podstronie,

-all – czyli indeksuj podstronę i podążaj za jej linkami,

-none – czyli nie indeksuj podstrony, ani nie podążaj za znajdującymi się na niej linkami.


Wskazane tagi mają wpływ na zachowanie wyszukiwarek w zakresie pobierania i indeksowania stron. Wśród nich znajdują się komendy, które są domyślne dla wszystkich wyszukiwarek, a mianowicie index i follow, nie trzeba więc ich dodatkowo deklarować w kodzie.


Wspomniane tagi można ze sobą łączyć, trzeba jedynie pamiętać, żeby poszczególne komendy były wpisywane po przecinku, np.:



Dyrektywy niestandardowe


Roboty wyszukiwarek zbierają w sieci rozmaite informacje na temat poszczególnych stron internetowych. W związku z tym, warto znać niestandardowe komendy, które rozpoznają boty – odpowiednie ich użycie może mieć bowiem wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.


Niestandardowe dyrektywy:


-noimageindex – czyli nie indeksuj obrazków znajdujących się na danej podstronie, pozwala to uniknąć wymieniania np. przez Google adresu strony wśród innych źródeł, na których znajduje się wybrana grafika,

-noodp – czyli nie pobieraj opisu strony z katalogu DMOZ (Open Directory Project) i nie używaj go dla opisania witryny w wynikach wyszukiwania,

-noarchive – czyli nie archiwizuj kopii strony w podręcznej pamięci wyszukiwarki (wyszukiwarki często zapisują kopię stron, które zaindeksowały, co pozwala im wyświetlić witrynę, w momencie gdy jej oryginalna wersja jest chwilowo niedostępna),

-nosnippet – czyli nie pokazuj na liście wyników wyszukiwania krótkiego opisu strony, który jest pobrany ze znajdującej się na niej treści,

-noydir – czyli nie używaj w wynikach wyszukiwania tytułu strony zapisanego w katalogu Yahoo! Directory (komenda skierowana bezpośrednio do robotów wyszukiwarki Yahoo!, inne boty jej nie rozpoznają).


Komendy niestandardowe można swobodnie łączyć z tymi podstawowymi w następujący sposób:



W przypadku, gdy w zapisie zostaną użyte dwie, sprzeczne ze sobą dyrektywy, robot, do którego będą one skierowane posłucha tej, która według niego jest bardziej restrykcyjna.


Znaczenie meta tagów dla pozycjonowania


Meta tagi skierowane do robotów wyszukiwarek mogą mieć wpływ na pozycję strony www w wynikach wyszukiwania, warto więc skupić na nich uwagę podczas audytu danej witryny, a także procesu jej optymalizacji. Im bowiem witryna będzie łatwiejsza w odbiorze dla robotów indeksujących, tym większe będzie miała szanse na szybszą indeksację, częstsze odwiedziny botów oraz systematyczną aktualizację znajdujących się na niej danych.


Najważniejsze dla pozycjonowania są znaczniki index i follow. Jeśli jednak nie zostaną dodane do kodu strony to nic się nie stanie, ponieważ są to znaczniki domyślnie zapisane dla każdej witryny. Komendą, którą warto zapamiętać jest m.in. noodp (dla Yahoo! – noydir), ponieważ dzięki niej pozycjoner ma większy wpływ na opis witryny, który będzie widoczny w wynikach wyszukiwania. Z podobnego względu ważne jest użycie atrybutu nosnippet.


Posiadając wiedzę na temat tego, w jaki sposób wpływać na działanie robotów indeksujących, można domyślić się, jak przebiega ich wędrówka po stronie, a co za tym idzie zbudować ją w taki sposób, żeby sprawnie się po niej poruszały – co najprawdopodobniej skłoni boty do częstszych odwiedzin i systematycznego aktualizowania danych o witrynie.


Joanna Poczęsna

Silence!

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: SEO/SEM

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki