Zielone światło dla pozwu zbiorowego przeciwko Skandii

analityk Bankier.pl

Sąd Apelacyjny w Warszawie 24 lutego 2016 r. oddalił zażalenie Towarzystwa Ubezpieczeń Skandia Życie i prawomocnie postanowił, że pozew zbiorowy klientów może być rozpatrywany w postępowaniu grupowym. Sprawa dotyczy aktywnych polis inwestycyjnych i tzw. opłat likwidacyjnych pobieranych za zerwanie umowy przed czasem.

Grupa klientów towarzystwa Skandia złożyła pozew na początku 2015 r. Domagała się w nim ustalenia, że w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy ubezpieczyciel wypłaci im całość środków zgromadzonych na rachunku polisy, bez potrącania tzw. opłat likwidacyjnych, których wysokość mogła sięgać nawet 100 proc. wpłaconych środków.

Reprezentantem klientów jest Miejski Rzecznik Konsumentów w Szczecinie, a sprawę obsługuje kancelaria LWB. Pozew dotyczy kilkunastu produktów, m.in. Multiportfel Dom, Multiportfel Złoty Wiek, Przyszłość z Kapitałem i Spektrum Możliwości.

13 października zeszłego roku Sąd Okręgowy w Warszawie wydał decyzję o przyjęciu sprawy w trybie pozwu zbiorowego. Sąd uznał, że mimo występowania w gronie pozywających różnego typu umów łączących ich z ubezpieczycielem meritum sprawy jest wspólne. Skandia wniosła zażalenie, ale zostało ono oddalone. Jak informuje Stowarzyszenie Osób Poszkodowanych przez Instytucje Finansowe „Przywiązani do Polisy”, Sąd Apelacyjny w Warszawie prawomocnie postanowił, że pozew zbiorowy będzie rozpatrywany w postępowaniu grupowym.

Decyzja warszawskiego sądu nie oznacza jeszcze wygranej klientów ubezpieczyciela, lecz daje im możliwość dochodzenia swoich racji w trybie wiążącym się m.in. z niższymi kosztami postępowania. Najgłośniejszym do tej pory pozwem zbiorowym przeciwko instytucji finansowej była sprawa „nabitych w mBank”. Nie zapadło w niej ostateczne rozstrzygnięcie – decyzją Sądu Najwyższego sprawa została zwrócona do ponownego rozpoznania.

Jesienią 2015 r. i na początku 2016 r., w wyniku postępowania prowadzonego przez UOKiK, kilka towarzystw oferujących niegdyś polisy inwestycyjne zobowiązało się do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych. W grupie tej nie znalazła się Skandia Życie.

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~adrew

Luksa daj jakiś namiar na siebie chciałbym cos dopytać bo chcialbtmdopuytać o szczególy twojej sprawy i wspolpracy z ta kancelaria..

! Odpowiedz
0 1 ~Lukas

lukasz.g1981@wp.pl

postaram się odpowiedzieć, w wolnej chwili na pytania

! Odpowiedz
0 2 ~Ktoś

To kant. Wystarczy pozew indywidualny z dobrą kancelarią i po krzyku. Ludzie odzyskiwali już kasę od takich zlodziei. Trzeba tylko ruszyć się i działać. I czytać np. Samcika. Trzymam kciuki za ten pozew zbiorowy. Widać że ludzie w Polsce przejrzeli na oczy wreszcie. Kolejnym krokiem powinno być wprowadzenie do szkół obowiązkowych zajęć z gospodarnosci i ekonomii i przykładne "wybatożenie" prezesów instytucji przyłapanych na takich praktykach.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~misiowawa

Ile trwa taki pozew zbiorowy? Dużo dłużej niż zwykłe zlecenie sprawy takiej kancelarii jak napisał Lukas? samo zbieranie tych klientów musi dlugo trwac.. poza tym zastanawiam sie jak mozna pozwac skandie o zwrot mojej kasy jezeli moja umowa dalej trwa?! jakie tu mam żądanie.. skoro umowa ciągle obowiązuje?? nie rozumiem..

! Odpowiedz
0 0 ~Elżbieta

Witam,
Reprezentuję Kancelarię Lex, pozew zbiorowy trwa dłużej. Naszym zdaniem rozsądniej będzie dochodzić swoich praw indywidualnie. Jak najbardziej jesteśmy w stanie Pani pomóc. Nasza Kancelaria posiada ponad 97% wygranych rozpraw z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi. Zaletą naszej Kancelarii jest fakt, iż zakładamy za klienta koszty rozpraw sądowych. Zachęcam do kontaktu pod numerem telefonu 531125596. Jestem pewna, że uda nam się znaleźć rozsądne wyjście z tej sytuacji.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 9 ~hultaj

Handlarze polisami Skandii tak zwani "Doradcy Finansowi" za wciśniętą czytaj zawartą z klientem polisę dostawali kilkanaście procent z sumy zawartej polisy jako haracz czytaj prowizja z wciśnietego cyrografu . Było to nieraz kilka tysięcy złotych. Stosowali masę nieuczciwych sztuczek i kłamstw. Prym wiódł Getin poprzez swoje dziwne satelity typu "Open finance" czy "Home Broker". Wszystko w świetle prawa . Rozbujnicze firmy typu SKANDIA grabiły Polaków z oszczędności

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 14 ~Lukas

Żeby tylko kilka tysięcy, a aktach mojej sprawy sądowej, znalazła się faktura potwierdzająca, że "doradca" za wciśnięcie mi produktu Skandii skasował bagatela 24 tysiące złotych. Prowizję tę otrzymał właściwie za namówienie mnie do złożenia jednego podpisu pod wnioskiem. Oczywiście podczas spotkanie nawet się nie zająknął, że ostatecznie to z moich składek Skandia wypłaci mu tak sowite wynagrodzenie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 1 ~abc odpowiada ~Lukas

A myślałeś że charytatywnie sprzedaje Ci produkty inwestycyjne ?

! Odpowiedz
0 11 ~magik

Zenek co za bzdury piszesz.A miałeś taką polisę?Bo ja miałem i zrezygnowałem po 7 latach i szkoda że tak późno. Umoczylem 7 tyś. Myk jest taki że oni cały czas podwyzszaja opłatę za prowadzenie polisy i im więcej masz na koncie tym więcej Ci zabierają. Nigdy nie zarobisz.Musiała by być no stop hossa.

! Odpowiedz
0 16 ~Lukas

Ja wpłacałem na multiportfel spektrum przez 6 lat, polisę sprzedał mi kolega ze studiów. Już po 3 latach zorientowałem się w jakie bagno się wpakowałem. Dotarłem po raz pierwszy do tabeli z OWU w trzecim roku polisowym, niestety bojąc się naliczenia odstępnego, płaciłem dalej. W 6 roku kiedy fundusze zaczęły lecieć łeb na szyję, musiałem już coś z tym zrobić, przeszukałem internet w poszukiwaniu pomocy, znalazłem oferty kilku kancelarii które zajmowały się odzyskiwaniem opłat od Skandii, wybrałem krakowską Kancelarię Virtus. Wnieśli pozew do sądu o zwrot 100% opłaty likwidacyjnej i się udało. Sąd rozstrzygnął na moją korzyść uznał, że Skandia nie miała prawa zabrać z mojego rachunku ani złotówki. Czekałem pozniej ok. 2 miesiecy na info, czy Skandia się odwołała. Ale termin upłynął i dostałem od prawników prośbę o nr rachunku, bo ubezpieczyciel chce zapłacic, 5 lutego zapłacili:)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz