REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

Zbigniew Jakubas zamierza stworzyć kolejowe imperium

2008-07-23 08:01
publikacja
2008-07-23 08:01

Znany polski biznesmen Zbigniew Jakubas zamierza w ciągu trzech lat stworzyć wokół kontrolowanego przez siebie nowosądeckiego Newagu potężną grupę kolejową. Ma ona budować lokomotywy, nowoczesne składy pasażerskie oraz tramwaje. Realizacja planu pochłonie 100 mln euro. – Kolej jest jedną z trzech branż, na której skoncentruję w przyszłości swoje inwestycje – zapowiada biznesmen.

Nie rzuca słów na wiatr. Niedawno kupił od włoskiej grupy Team Engineering 80 proc. akcji Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach, a już wkrótce może rozpocząć negocjacje w sprawie przejęcia kolejnego zakładu. Tym razem celuje w firmę, która będzie w stanie wyprodukować tramwaje. Zakup akcji uzależniony jest od przebiegu rozmów z jednym z zagranicznych koncernów, przy udziale którego taki pojazd będzie budowany. Rozmowy w tej sprawie są już mocno zaawansowane.

Przejęcie firmy może potrwać natomiast kilka miesięcy. Raczej na pewno nie będzie to H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania, mimo że to właśnie ten zakład jest uważany przez ekspertów za potencjalnego kandydata do przejęcia przez Jakubasa. Tym bardziej że biznesmen od kilku miesięcy nie kryje swojego zainteresowania tą firmą. – To prawda, że dałem Ministerstwu Skarbu Państwa sygnał o moim zainteresowaniu przejęciem części Cegielskiego produkującej pojazdy szynowe. Do tej pory jednak nie uzyskałem żadnej odpowiedzi– mówi Jakubas.

Jaki zakład znalazł się więc na jego celowniku? Tego nie ujawnia. – Nawet ogólna informacja powoduje natychmiastową reakcję konkurencji – zauważa Jakubas. Podaje przykład ostatniego przejęcia ZNLE. Kiedy na rynku pojawiły się nieoficjalne informacje o takich planach, kupnem zakładu zainteresowała się czeska Skoda. Już dziś kontrolowany przez Jakubasa Newag postrzegany jest przez Czechów jako najgroźniejszy rywal w tej części Europy. Firma bowiem nie tylko remontuje zużyty tabor, ale też buduje własne konstrukcje. Inżynierowie z fabryki pracują nawet nad polskim Pendolino. Jak zapowiada Jakubas, pokazowy egzemplarz szybkiego pociągu, który będzie rozwijał zawrotną w polskich warunkach prędkość 250 km/h, zostanie zaprezentowany już w pierwszej połowie 2009 r. Dementuje nieoficjalne doniesienia o zaprzestaniu prac nad tą konstrukcją. Przed Pendolino na rynek Newag wypuści pasażerski skład pociągowy, który będzie osiągać prędkość 180 km/h. Te projekty mają zwiększyć szanse w rywalizacji o krajowe kontrakty z największymi graczami w Europie: Fiatem, Bombardierem, Alstomem, Siemensem.

Cezary Pytlos
Dziennik Finansowy

Więcej na ten temat

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki