Za pomocą druku 3D naukowcy naprawili barki u szczurów

2022-06-26 05:45
2022-06-26 05:45
Za pomocą druku 3D naukowcy naprawili barki u szczurów
fot. Alex_Traksel / / Shutterstock

Zespół z Korei Południowej wydrukował wypełnioną komórkami macierzystymi strukturę, którą wszczepił szczurom z uszkodzonym stawem w barku. Terapia spowodowała regenerację i gryzonie odzyskały sprawność.

Naukowcy z Pohang University of Science & Technology (POSTECH) zwracają uwagę na dosyć powszechny problem pracowników biurowych - bóle barków, spowodowane długotrwałą pracą w statycznej, siedzącej pozycji. Niegdyś typowa dla starszych osób dolegliwość dotyka coraz więcej ludzi w młodym wieku. Ból może nawet utrudniać ubieranie, dbanie o higienę czy zasypianie - podkreślają naukowcy.

Przyczyną jest często uszkodzenie w pierścieniu rotatorów - grupy stabilizujących bark czterech mięśni oraz ich ścięgien. Degeneracji ulega często połączenie ścięgien z kośćmi.

Badacze z Korei przedstawili właśnie metodę, w której z pomocą tzw. biotuszu, komórek macierzystych i techniki trójwymiarowego druku, tworzą struktury naprawiające tego typu uszkodzenia.

Obserwacja z pomocą nowoczesnej opartej na promieniach podczerwonych techniki pokazała, że po wszczepieniu takich implantów szczurom z silnymi zniszczeniami doszło do regeneracji tkanek.

Jednocześnie zwierzęta odzyskały sprawność.

Naukowcy wyjaśniają, że implant stwarza podobne mikrośrodowisko, jak naturalne tkanki.

Liczą na to, że terapia w niedalekiej przyszłości będzie pomagała ludziom, szczególnie tym, którzy nie mogą korzystać ze stosowanych czasami autoprzeszczepów.

Więcej informacji na stronie publikacji źródłowej (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452199X22002158?via%3Dihub)(PAP)