REKLAMA

Z Krakowa do CPK przez Warszawę? Trwa spór o to, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju

2024-10-28 06:30
publikacja
2024-10-28 06:30

Czy mieszkańcy Krakowa i Katowic będą mieli bezpośrednie połączenia kolejowe do lotniska w Baranowie, czy też będą musieli się przesiadać w Warszawie? Trwa spór o to, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju - pisze w poniedziałkowym wydaniu "Dziennik Gazeta Prawna".

Z Krakowa do CPK przez Warszawę? Trwa spór o to, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju
Z Krakowa do CPK przez Warszawę? Trwa spór o to, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju
fot. Cinematographer / / Shutterstock

Jak zaznaczono, "we właśnie konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski", a "budowa łącznika Centralnej Magistrali Kolejowej z CPK kosztowałaby 4 mld zł".

"Stowarzyszenie Tak dla CPK zarzuca spółce Centralny Port Komunikacyjny i rządowi, że przy planowanym lotnisku w Baranowie szykują niewygodne rozwiązania komunikacyjne. Maciej Wilk, szef tej organizacji oraz były wiceprezes LOT, wytyka, że w konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski – z Krakowa, Katowic czy Rzeszowa" - czytamy w artykule.

Jak wyjaśniono, "według planów pociągi z tych miast mają docierać do Warszawy po staremu – z Centralnej Magistrali Kolejowej skręcą w kierunku Grodziska Mazowieckiego i dalej pomkną w stronę stolicy". "Poprzedni zarząd spółki CPK przewidywał jednak, że ogromna większość pociągów z południa Polsku w drodze do Warszawy ma przejeżdżać pod lotniskiem. Umożliwiałby to układ węzła kolejowego w rejonie portu. Centralna Magistrala Kolejowa miała być powiązana z CPK dzięki dwóm kilkunastokilometrowym łącznicom kolejowym, które pozwalałyby dojeżdżać do podziemnej stacji pod lotniskiem z dwóch stron. To umożliwiłoby kontynuowanie dalszej jazdy w różnych kierunkach – nie tylko po nowej szybkiej linii do Warszawy, lecz także np. do Poznania czy – w kolejnym etapie – do Gdańska" - przypomina "DGP".

Zaznacza, że "teraz rząd szykuje ten węzeł w okrojonym kształcie". "Niedawno spółka CPK zleciła projektowanie tylko jego części. Powstać ma przede wszystkim dokumentacja odcinków torów, które będą fragmentem linii Warszawa–Łódź, a także łącznika z istniejącą linią Warszawa-Poznań" - czytamy w artykule.

"Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak mówi teraz +DGP+, że niebawem zostanie zlecone także zaprojektowanie łącznika z CMK, którym pociągi będą mogły dotrzeć do lotniska od wschodu. Zakłada, że powstanie on jednocześnie z nową linią Warszawa–Łódź, która ma być ukończona w 2032 r." - napisano. Jak dodano, "według Malepszaka łącznikiem będą mogły kursować wybrane pociągi z Krakowa czy z Katowic do Warszawy, jednak na stacji pod CPK będą musiały zmieniać kierunek jazdy".(PAP)

gj/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Mercedes-Benz GLS SUV - teraz w promocyjnym leasingu
Mercedes-Benz GLS SUV - teraz w promocyjnym leasingu
Advertisement

Komentarze (16)

dodaj komentarz
prawnuk
wystarczy przez tydzień robić ankietę na trasie pociągu i pytać: jedziedz do Wawy czy na Okęcie
niederfurzdorf
Słuszną linię ma nasza władza !
jas2
Ci zdrajcy niczego dla Polski nie zrobią.

Najwyżej zrobią następne lotnisko regionalne, jak w Radomiu i powiedzą: Patrzcie co PiS wymyślił! Kompletnie nieopłacalne lotnisko! Wina PiS.
prawnuk
czasy pomyliłeś.
Nie zrobili....
Choć na CPK dałbym 50% zysków z przekopu.
po pokryciu kosztów....
Czyli ok 6543 roku
mesten
Rozumiem, ze zadrościmy Berlinowi start rzedu kilkuset milionów rocznie i też chcemy miec takie straty u nas.
niederfurzdorf
Słonko moje. Hub to jest we Frankfurcie , zresztą z cargo z pewnością też dla Ciebie, no 60% cargo do Polski to przez Frankfurt, a w Berlinie to jest inwestycyjny bubel zarządzany przez tęczowego burmistrza nieudacznika. Telenowela dla Niemców, kilka lat pośmiewiska . To może jak jesteś taki zorientowany w stratach niemieckich lotnisk Słonko moje. Hub to jest we Frankfurcie , zresztą z cargo z pewnością też dla Ciebie, no 60% cargo do Polski to przez Frankfurt, a w Berlinie to jest inwestycyjny bubel zarządzany przez tęczowego burmistrza nieudacznika. Telenowela dla Niemców, kilka lat pośmiewiska . To może jak jesteś taki zorientowany w stratach niemieckich lotnisk to może zapytaj publicznie po co Frankfurt czy Monachium chcą się rozbudowywać! Idąc twoim tokiem myślenia , to po to aby zwiększać straty ?
men24a
Przeciez takie podróże tylko zwiększa pkb kraju. Taki turysta z Krakowa zamiast bezpośrednio do Berlina polecieć wyda dodatkowo 300 zł na bilet pkb i jeszcze Warszawę zwiedzi. Już wiecie dlaczego wybrali Baranów dla baranów
maxykaz
Czyżby entuzjastów tej bezsensownej inwestycji ubywało? Niech ktos sprawdzi ile jeździ pociągów juz teraz.
rozsadkunamtrzeba
Kulty cargo, kargizm (ang. cargo – ładunek) – ruchy religijne szerzące się głównie na wyspach Oceanu Spokojnego
Kult ten został zauważony przez antropologów, gdy ludność tubylcza zaczęła budować obiekty przypominające lądowiska i pasy startowe dla samolotów,
Za Wikipedią

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki